Tack för att du besöker webbutiken Alensa. Alensa.se är en del av det
större Alensa-nätverket, som erbjuder originalkontaktlinser och relaterade
produkter av bästa kvalité till hela Europa. Denna sida innehåller alla
riktlinjer och villkor som du, kunden och användaren av Alensa.se webbshop,
samtycker till vid användning av vår webbplats och slutförandet av ett köp
här. När du bekräftar ett köp på Alensa.se kommer du att se en kryssruta
som visar att du har läst och förstått dessa villkor och följaktligen att du
samtycker till dem. Mer information och ytterligare förklaringar finns på
olika informationssidor som finns på Alensa.se. Vi förbehåller oss rätten
att hänvisa till informationen på dessa sidor och antar att kunden har läst
och förstått dem.
Navigation
- Inledande
bestämmelser
- Ägande
- Användning av vår webbplats och våra kampanjer
- Köpeavtal
- Betalning och
priser
- Problem med betalningen
- Fraktkostnader
- Leveranstider
- Problem med leverans
- Garanti
och retur
- Klagomål om varor och
tjänster
- Frånträda avtalet
- Alternativ tvistlösning (ADR) & Tvistlösning online
(ODR)
- Integritetspolicy
- Giltigt recept krävs
1.
Inledande bestämmelser
De allmänna köp- och användarvillkoren nedan
gäller vid köp på Alensa.se. De allmänna köp- och användarvillkoren
definierar och fastställer de avtalsmässiga förbindelserna mellan Köparen
och Säljaren. Alla avtalsförbindelser regleras av tjeckisk lag. Om
avtalspartnern är en konsument, ska alla avtalsmässiga förbindelser som inte
är reglerade här regleras av den tjeckiska civillagen (Akt nr 89/2012
förf.saml) och konsumentlagen (Akt nr. 634/1992 förf.saml). Om avtalspartnern
är en affärsverksamhet, ska alla avtalsmässiga förbindelser som inte är
reglerade här regleras av den tjeckiska handelslagen (Akt nr. 513/1991
förf.saml), senaste versionen.
Säljaren
förbehåller sig rätten att annullera beställningar på över 10 varor och
återbetala köparen.
Allmänna villkor och bestämmelser gäller
inte i fall där Köparen är en juridisk person eller en person som vid
beställning av varor agerar inom ramen för sitt företag eller sitt eget yrke.
Varor köpta på Alensa.se är inte avsedda för återförsäljning. Säljaren
utfärdar inte fakturor utan moms. Köparen får endast köpa en mängd varor
som motsvarar ett normalt behov.
Om Köparen beställer eller köper en
mängd varor som Säljaren, baserat på tillgänglig information, bedömer som
avsedd för återförsäljning, förbehåller sig Säljaren rätten att
annullera beställningen. Om ett köpeavtal redan har ingåtts har säljaren
rätt att dra sig ur köpeavtalet. I så fall ska Köparen och Säljaren
ömsesidigt återbetala alla genomförda transaktioner.
2. Ägande
Alla produkter och tjänster tillhandahålls
av huvudoperatören för Alensa-nätverket. Våra logistikcenter är baserade i
Tjeckien. Vår webbplats Alensa drivs av Alensa s.r.o., registrerad på
följande adress:
ALENSA, s.r.o.
Českomoravská 2408/1a
190 00 Prag 9
VAT-nummer: CZ27179681
Varumärket
Alensa, allt innehåll på webbplatsen och allt marknadsföringsmaterial som
publiceras av varumärket Alensa är immateriella rättigheter som tillhör
huvudoperatören för Alensanätverket och skyddas av upphovsrättslagar.
Beställningar
Avtalet för köpet är ingånget i och med att
Köparen bekräftar sin beställning i beställningsformuläret, tillgängligt
på nätet. En beställning kan även bekräftas över telefon. Om Köparen inte
explicit nämner i fältet ”Meddelande till säljare” att hen begär tryckt
bevis på beställningen och en bipacksedel, godkänner hen att dessa enbart
tillhandahålles i digital form. Genom att lägga en beställning på Alensa.se,
bekräftar Köparen att hen har läst och godkänner köp- och
användarvillkoren. Köparen har möjlighet att särskilja leveransadressen
från fakturaadressen, och om nödvändigt addera ett meddelande till
beställningsformuläret. Hänvisade uppgifter är senare automatiskt
inkluderade i skattsedeln.
3.
Användning av vår webbplats och våra kampanjer
Kunden kan fritt
använda vår webbplats antingen som gäst eller som registrerad användare.
Kunden är skyldig att använda vår webbplats på ett ansvarsfullt och korrekt
sätt och följa våra villkor. I händelse av missbruk har Alensa rätt att
tillfälligt eller permanent förbjuda användaren att använda vår webbplats
och våra tjänster.
Förordningar
Alensa tillåter användare
att använda vår webbplats endast för lagliga ändamål:
- Lokala,
nationella och internationella lagar får inte brytas.
- Skada,
bedrägeri och/eller obehörig reklam i någon form är förbjudet.
-
Sexuellt explicit innehåll eller innehåll som är hatiskt, stötande,
våldsamt, diskriminerande, trakasserande etc. är förbjudet.
- Användning under falsk identitet är inte tillåten.
Användare är fria att lämna kommentarer på vår webbplats. Kommentarerna
får dock inte vara avsedda att skada vårt rykte eller andras rykte, och de
får inte heller vara avsedda att vilseleda eller trakassera andra användare.
Observera också att kommentarer inte är avsedda för reklam eller för
missbruk av kampanjer, såsom att dela återförsäljarkoder. Kommentarer som
innehåller reklam kommer att tas bort och blockeras.
Regler för
rabatter
För att förhindra missbruk kan endast en kampanjkod
aktiveras vid varje given tidpunkt. För att kontrollera vilken kod du har
aktiverat eller för att ersätta en aktiv kod med en annan kampanjkod, gå till
fältet "Kampanjkod" i din varukorg.
Redan rabatterade artiklar är inte
berättigade till ytterligare rabatter. En rabatterad produkt kan identifieras
med ett genomstruket eller överstruket pris, som ersätts av ett reducerat
pris. Det är inte möjligt att tillämpa kampanjkoder eller ytterligare
rabatter på denna typ av produkter.
Brottsliga handlingar och tekniskt
missbruk
Användare är strängt förbjudna att införa virus eller
annan tekniskt skadlig programvara på vår webbplats och att göra någon form
av digital attack på vår webbplats eller våra servrar. Dessa former av
missbruk betraktas som brott och kommer att rapporteras till myndigheterna. I
händelse av ett sådant brott kommer Alensa att samarbeta fullt ut med
myndigheterna och förse dem med all information som krävs för ett
fullständigt åtal enligt lagen.
Alensa kommer inte att hållas
ansvarigt i händelse av att vår webbplats skadas av skadlig programvara eller
digitala attacker.
Guider och information på våra
informationssidor
Alensa strävar efter att förse sina användare med
användbar information om ögonvård, linser och glasögon. Detta ska ses som
allmän hälsoinformation och tips, och inte som direkt medicinsk rådgivning.
Dina specifika medicinska behov måste behandlas av en professionell
ögonspecialist. Du bör aldrig bortse från medicinsk rådgivning från din
ögonläkare för allmän information som presenteras här. Du bör aldrig
vänta med att uppsöka en ögonläkare på grund av information som finns på
vår webbplats. Informationen här är endast till för att stödja vanlig
daglig ögonvård och garanteras inte vara fullständig.
4. Köpeavtal
Baserat på Köparens registrering på
Webbplatsen kan Köparen få tillgång till sitt användargränssnitt. Från
sitt användargränssnitt kan Köparen beställa varor. Det är inte möjligt
att göra ett köp utan att skapa ett användarkonto (registrering).
Köpeavtalet anses ingånget när köparen bekräftar sin beställning i
beställningsformuläret vid check-out. Genom att lägga en beställning hos
Alensa bekräftar köparen att han har läst dessa villkor och följer dem.
Genom att slutföra ett köp och kryssa i rutan på din beställning att du har
läst och förstått våra villkor, bekräftar du att du är myndig att ingå
ett bindande avtal och har ett giltigt recept för de linser du beställer. Du
bekräftar härmed att den information du tillhandahåller är giltig och exakt
som den har ordinerats av din ögonläkare. Du bekräftar också att ditt recept
är mindre än 12 månader gammalt, vilket krävs enligt svensk lag. Du, kunden,
ger ditt samtycke till att vi kontaktar din ögonläkare för att verifiera din
receptinformation, om det behövs. Du förstår att det är ditt ansvar att
genomgå regelbundna ögonundersökningar och upprätthålla ett aktuellt
recept. Alensa ansvarar inte för eventuella konsekvenser till följd av
avvikelser från ditt recept.
Om köparen utnyttjar ett extra
"specialerbjudande" (efterköp) kommer beställningen att uppdateras med de
tillagda varorna, och de tillagda varorna kommer att återspeglas i totalpriset.
Inköpsbevis och fakturaanteckningar
Om köparen inte
uttryckligen anger i fältet "Ytterligare information" att han/hon behöver ett
utskrivet inköpsbevis och en bipacksedel, samtycker han/hon till att dessa
endast kommer att levereras i elektronisk form. Fakturor kan laddas ner från
användarens personliga profil på Alensas webbplats i översikten "Mina
beställningar" efter att en beställning har skickats. Dessutom kan fakturor
alltid erhållas genom att kontakta kundtjänst. Köparen kan skilja
leveransadressen från faktureringsadressen och, om så krävs, bifoga en
anteckning i beställningsformuläret. Dessa uppgifter inkluderas sedan
automatiskt i skattedokumentet.
Alensas adress på alla fakturor kommer
alltid att vara adressen till vår huvudoperatör i Tjeckien; denna adress kan
inte ändras till någon lokal adress. Varje faktura kommer att ha datumet för
den dag då en order skickas och aldrig för den dag då en order görs. Datumet
på fakturan kan inte ändras av Alensa. Det är möjligt att inkludera
ytterligare information på en faktura, till exempel födelsedatum eller namn
på ett barn, men denna information måste skrivas i fältet "Ytterligare
information" innan beställningen slutförs. Fakturor kan inte ändras efter att
en beställning har gjorts.
Alensa förser sina kunder med en faktura
för varje order. Om köparen behöver mer än en faktura, vänligen kontakta
vår kundtjänst för att begära en dubblett.
5.
Betalning och priser
Presentkortet (nedan kallat "kupong") som utfärdas
av säljaren är värt det belopp som anges på kupongen. Kupongen är i
elektronisk form i PDF-format, som köparen får via e-post efter att
betalningen har krediterats säljarens konto. Varje Kupong har en unik kod, är
tidsbegränsad och kan endast lösas in i Alensa.se e-butiken. Kupongen kan inte
bytas ut mot pengar. En oanvänd Kupong kan inte bytas ut mot en annan kupong
eller kompenseras på något annat sätt. Om en beställning som betalats med
Kupongen avbryts, hävdas eller hävs från köpeavtalet återbetalas det belopp
i form av en kreditering på kundkontot för den köpare som löst in Kupongen.
Varning:
Kupongen kan endast betalas med kontantlösa
transaktioner.
Kupongen kan inte betalas med kontant betalning vid
leverans eller med kundkredit.
Du kan välja mellan följande
betalningsmetoder i vår webbutik:
- Kreditkort: Visa, Visa Electron,
Mastercard eller Maestro
- PayPal: Kreditkort eller PayPal-konto
- Betalning med presentkort
- Klarna
Med Klarna Checkout
kan du handla enklare, mer flexibelt och säkert på nätet. Utan krångel och
utan lösenord identifierar vi dig i tjänsten varefter du kan välja det
betalsätt som passar dig bäst.
Du kan betala med Klarna faktura, Klarna
konto, kort eller med direkt bank. Då du lämnar information i kassan
godkänner du Klarnas villkor som du hittar i kassan. Ifall du har frågor
gällande betalning ber vi dig direkt vara i kontakt med Klarnas kundtjänst .
Betalning med presentkort
Betalning med presentkort är endast
möjlig med ett presentkort som köpts i Alensa.se e-shop. Varje kupong har en
unik kod och är tidsbegränsad. När köparen väljer att betala med
presentkort måste han/hon ange den unika koden från presentkortet i fältet
"Rabattkod" i "Varukorg" när han/hon lägger sin beställning. Kupongen kan
endast lösas in för ett engångsköp, till sitt fulla belopp. Om värdet av
köpet överstiger värdet av kupongen betalar köparen endast skillnaden.
Betalning av mellanskillnaden följer villkoren för transaktionen, se
Betalningsalternativ. Kupongen kan användas för att betala för alla varor
eller tjänster som erbjuds av e-butiken.
Om en försändelse som
betalats med Voucher inte accepteras, returneras försändelsen till säljaren.
Säljaren annullerar köparens beställning och köpesumman återbetalas. I
detta fall återförs beloppet för Voucher till Köparens kundkonto i form av
en kredit. Om köpet har betalats med en Voucher och pengar (tilläggsbelopp)
kan köparen bestämma i vilken form han eller hon vill återlämna
tilläggsbeloppet (till köparens bankkonto eller också som en kreditering på
kundkontot).
Priser på Alensa
Alla priser, produkter och frakt,
som visas i webbutiken är inklusive moms. Alla bonusar eller rabatter är
giltiga, så länge de visas på Alensa.se webbsida. Säljaren förbehåller sig
rätten att korrigera priset på produkterna innan de skickas om det visar sig
att produkterna har erbjudits till ett felaktigt pris. I detta fall måste
kunden informeras om det korrekta priset och godkänna prisjusteringen. I annat
fall kommer köpeavtalet inte att ingås och beställningen kommer att
annulleras av säljaren.
Alensa förbehåller sig rätten att ändra
priser beroende på marknadsförändringar, konkurrens, krav från producenten
etc. Vi strävar efter att hålla de lägsta priserna på den svenska marknaden,
men kunderna är fria att begära lägre priser så länge som alla villkor som
anges på sidan för lägsta prisgaranti har uppfyllts.
Om du upplever
svårigheter med genomförandet av betalningen eller har frågor gällande
produktpriserna, är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@alensa.se.
6. Problem med betalningen
- Kontrollera först
med din bank eller PayPal-konto för att se om transaktionen har gått igenom
och för att ta itu med eventuella tekniska problem med din betalning.
-
Om din betalning gick igenom men inte visas som betald i vårt system, vänligen
kontakta oss på info@Alensa.se, så validerar vi
din betalning med vår ekonomiavdelning.
- Om du har problem med
betalningssidan kan du försöka komma åt ditt Alensa-konto från en annan
webbläsare eller enhet. Om det behövs kan du kontakta vår kundtjänst för
att försöka betala via telefon.
7.
Fraktkostnader
Notera:
- Leveranspriset inkluderar
moms
- Varje pris är slutligt, oavsett vilken betalningsmetod, och
inkluderar packning och frakt
- Fraktkostnader är INTE beroende av
beställningens totala storlek och vikt
- Gratis leveranserbjudanden
gäller för standardleveransalternativ (PostNord och Budbee)
- Beställningar skickas endast efter betalningen har gjorts
Leverans efter betalning
Alensa skickar endast paket efter att
betalning har mottagits. Vissa specifika kontaktlinsparametrar, på grund av
deras sällsynthet, kanske inte finns i lager vid köptillfället. Alensa kommer
att reservera dessa linser för kunden och omedelbart beställa dem direkt från
tillverkaren. Betalning sker vid beställningstillfället, inte vid
leveranstillfället. Betalning för artiklar som inte finns i lager måste ske
omedelbart för att bekräfta din reservation av dessa artiklar.
Lägga till produkter till beställning
Notera
att med tanke på den stora volymen beställningar som behandlas av vårt lager,
kan vi inte garantera möjligheten att slå samman eller ändra slutliga
beställningar. Om du vill slå samman mer än en order eller lägga till eller
ändra en slutförd beställning, vänligen kontakta vår kundtjänst omgående
och vi kommer att bedöma möjligheten för varje beställning individuellt.
Detta är endast möjligt under kundtjänstens öppettider (8:00 till 16:00).
Din order anses vara fullständig vid betalningstillfället. Om du vill lägga
till något måste du göra en ny order då tilläggsleveransavgiften gäller.
8. Leveranstider
Fraktmetod
Beräknad leveranstid
FedEx |
1–2 vardagar efter beställningen har skickats |
PostNord | 2–4 vardagar efter beställningen har
skickats |
Budbee | 2–4 vardagar
efter beställningen har skickats |
Budbee -
Hemleverans | 2–4 vardagar efter beställningen har
skickats |
UPS Express | 1–3
vardagar efter beställningen har skickats |
Notes:
- Om din beställning placerades
före 12:00 kommer den att skickas den dag du placerade den
- Om din
beställning placerades efter klockan 12:00 kommer den att skickas följande
arbetsdag
- Du får ett spårnummer / länk så att du kan följa
leveransen online
- Beställningarna varken bearbetas eller skickas under
helgarna
- Beräknade leveranstider gäller från det att ett paket
skickas och inte från det ögonblick som en beställning görs
Spårning av leverans
Eftersom
Alensa hanterar ett stort antal beställningar varje dag är kunden ansvarig
för att spåra sin egen försändelse. Du kommer att få ett
spårningsnummer som gör att du kan följa försändelsen online. Om du inte
får spårningslänken i e-postmeddelandet som bekräftar försändelsen måste
du kontakta vår kundservice. De kommer att förse dig med en spårningskod på
begäran.
Leveranstider för ej lagerförda produkter
Vissa
kontaktlinser med unika parameterkombinationer kanske inte finns i lager. Vi
reserverar dessa åt dig och beställer dem direkt från tillverkaren. Detta
innebär att de kommer att ha en längre beräknad leveranstid. Leverans av
speciella kontaktlinser som inte finns i lager beror ofta på våra
leverantörers leveransvillkor och kan ta upp till 2-4 veckor.
När du
väljer och beställer dina linser kommer du att få en indikation på det
förväntade leveransdatumet på produktsidan. Detta kan ändras när du har
valt parametrarna för dina kontaktlinser. Kunden är ansvarig för att
följa detta noga under beställningsprocessen.
När du har valt dina specifika parametrar visas en ny
beräknad leveranstid för dessa parametrar, som visas ovan. Observera
att informationen "i lager" anger den allmänna tillgängligheten för en
produkt från vårt företag. Det betyder inte nödvändigtvis att din unika
kombination kommer att finnas i lager. Se endast det förväntade
leveransdatumet bredvid rullgardinsmenyerna för leveransinformation som gäller
din specifika beställning. Eventuella förväntade leveransförseningar
bekräftas när du fortsätter till varukorgssidan och igen i e-postmeddelandet
med orderbekräftelsen. Kunden informeras om endast en del av beställningen
finns i lager vid tidpunkten för orderbekräftelsen, och beställningen skickas
först när alla produkter finns tillgängliga, om inte annat anges. Alensa har
rätt att justera tillgänglighet och beräknad leveranstid efter att
beställningen har gjorts.
Beställningar som innehåller både
icke-lagerhållna linser och lagerhållna linser
När du har valt de
rätta parametrarna för var och en av dina önskade produkter och innan du
slutför och betalar beställningen, var vänlig och dubbelkolla varje beräknad
avsändan för varje enskild produkt i din varukorg.
Det kan förekomma
situationer då en tillverkare har några svårigheter med produktion och
leveransen från vårt lager inte kan garanteras fullt ut. Leveranstiden beror
alltid direkt på våra leverantörers villkor och kan ta flera veckor. Ej
lagerhållna kontaktlinser i beställningen är vanligtvis linser med mycket
ovanliga dioptriska parametrar etc. som vi inte fysiskt har i lager.
Leveranstiderna är indikativa och baseras på den kortaste väntetiden. Detta
anger det förväntade datumet för avsändning av produkterna från vårt lager
och är en del av tabellen där köparen anger de dioptriska parametrarna.
Förhandsgranskning av avsändningsdatum:
Genom att bekräfta och slutföra betalningen för
beställningen, accepterar kunden att hela beställningen kommer att sändas
först efter att alla produkter finns i lager. Sändning av
lagerhållna produkter före avsändning av icke-lagerhållna produkter kommer
endast att tillåtas under särskilda omständigheter. Om så önskas kan kunden
betala en extra leveransavgift (lika med vanliga leveranskostnader).
9. Problem med leverans
DHL Express kräver en
signatur vid leverans. Se till att någon kommer att vara närvarande
vid din leveransadress under leveranstiderna måndag till fredag. Leveranser
sker inte på helger.
Vi ansvarar inte för förseningar av leveransen
orsakade av våra logistikpartners eller situationer utanför vår kontroll
såsom väder, helgdagar etc..Tänk på att vi tillhandahåller ett uppskattat
leveransdatum som föreslagits av våra leveranspartners. I sällsynta fall kan
vissa paket anlända utanför den föreslagna tidsramen. För att garantera den
smidigaste möjliga frakten, rekommenderar vi att du uppger din fullständiga
adress (gatunamn, gatunummer, postadress och postnummer), samt ett telefonnummer
som våra logistiska samarbetspartners kan nå dig på vid behov. När
beställningen väl har skickats iväg, kommer du få tillgång till ett
spårningsnummer som gör att du kan följa försändelsen över nätet. Tveka
inte att kontakta oss om du märker av något problem med paketspårningen. Vår
kundtjänst kommer försöka lösa dina problem så snabbt och smidigt som
möjligt.
Om ett paket inte kan levereras av någon anledning kan det
hållas i ett lokalt postkontor för logistikcenter för återleverans eller
upphämtning. Om paketet inte upphämtas kan paketet återlämnas till oss eller
förstöras. Därför är det köparens ansvar att säkerställa att paketet
kommer att tas emot vid den angivna adressen och att kommunicera med
leveransbolaget direkt med eventuella förfrågningar när paketet är i transit
eller lagrats. Förstörda paket kommer inte att ersättas eller återbetalas.
Reklameringsprocess
Om ett paket har bekräftats att ha tappats,
saknas eller levereras felaktigt, kommer vi att inleda en reklamering med vår
leveranspartner. För att kunna inleda reklameringen krävs två bekräftelser:
1.) En undertecknad förklaring från kunden om att paketet inte mottogs,
som skickas till oss inom 20 dagar efter den påstådda leveransen.
2.)
Verifikation från leveransbolaget om att paketet har borttappats.
När
reklameringsprocessen pågår, kommer vi snabbt att ge dig en återbetalning
eller skicka en ny order.Vi kan inte behandla återbetalningar eller
skicka nya paket medan ett aktuellt paket är i frakt och tills det officiellt
konstaterats borttappat av kuriren. Var medveten om att varje
leveransföretag följer ett annat protokoll och kan kräva en period på upp
till 21 dagar för att undersöka och verifiera förlorade eller felaktiga
paket.
Skadad förpackning
Kontaktlinser och tillbehör
levereras i stadiga förpackningar i storlek som är anpassad efter innehåll,
för att du ska kunna känna dig trygg med att du får dina produkter levererade
i ett utmärkt skick. Men, i händelse av att paketet är skadat, ta
inte emot paketet från sändebudet och ange orsaken i
leveransprotokollet, t.ex. ”Betydande skada på förpackningen”,
”Vattenskada” osv. Kontakta oss omgående, så att vi snabbt kan ge dig svar
angående ditt problem och sända iväg en ny leverans till dig.
10. Garanti och retur
Garantin på 24 månader
påbörjas i och med att Köparen mottar varorna. Om den köpta produktens
förpackning eller medföljande bipacksedel anger ett förfallodatum i enlighet
med särskilda bestämmelser, gäller garantin till och med förfallodatum.
Vanligtvis erbjuder vi kontaktlinser med längre hållbarhet än 24 månader.
Alla våra produkters bäst-föredatum är tillgängliga i webbutiken. Om du har
några frågor eller funderingar kring bäst-föredatumen är du alltid
välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@alensa.se.
Reklamera en beställning som betalats med ett presentkort
Om en
beställning som betalats med en presentkupong reklameras, återbetalas det
belopp som betalats med kupongen i form av en kreditering på kundkontot för
den köpare som använde kupongen. Om köpet har betalats med en kupong och
pengar (tilläggsbetalning) kan köparen bestämma hur han eller hon vill att
tilläggsbetalningen ska återbetalas (till köparens bankkonto eller också i
form av en kreditering av kundkontot).
Returer måste uppfylla samtliga
följande villkor:
- Linsförpackningen/arna måste vara
oöppnade, oskadade och i återförsäljande tillstånd *
- Det
får inte ha gått mer än ett år ifrån det att produkterna köptes ifrån
Alensa.se.
- Hela varan måste returneras utan att några komponenter
saknas.
- Returnering av glasögon och solglasögon anges nedan.
-
Produkter som returneras under den annulleringsperioden (inom 30 dagar efter
mottagandet) återbetalas till fullo.
- Returer av oöppnade varor som
gjorts efter att den 30-dagars annulleringsperioden har löpt ut kommer att
bedömas beroende på produktens garanti och utgångsdatum (som tidigare nämnts
måste produkten vara i säljbart skick). Produkterna måste dock returneras
till Alensa.se inte senare än 365 dagar från det ursprungliga köpdatumet.
- Ifall Alensa har gjort ett fel och skickat fel produkter måste du
rapportera detta till kundtjänst inom 30 dagar från mottagandet av varorna.
* I enlighet med EU: s bestämmelser om hälsa och
säkerhet
Returpolicyn gäller:
- Returer gjorda inom den
annulleringsperioden (30 dagar).
- Retur av oöppnade, oanvända,
oskadade varor inom garantin
- Felaktigt levererade produkter
(rapporteras inom 30 dagar från mottagandet)
- TopVue och Gelone
nöjdhetsgarantin (endast möjligt inom 60 dagar efter mottagandet)
- Produkter som ska skickas för en kvalitetskontroll
Klagomål
och retur
Om du önskar att returnera en skadad eller felaktig produkt,
rekommenderar vi att du placerar den i en stadig låda och sänder den som
rekommenderad försändelse, för att undvika skador under transporten. Se till
att du får/tar ett spårningsnummer/kvitto/foto på returen som ett bevis på
att du returnerar paketet! Vår kundservice kommer att fråga dig om detta ifall
du misstänker att något har gått fel med din retur. Köparen kan dra nytta av
gratis retur. Detta är endast möjligt när du skapar en onlineförfrågan
från kundkontot. Du kan hitta tydliga instruktioner HÄR. Om
du vill returnera öppnade eller använda kontaktlinser, ska du förhindra att
de torkar ut under transporten. Vi rekommenderar att du lägger linserna i en
linsbehållare med linsvätska och försluter den väl. Eftersom varje situation
med en retur är unik, råder vi dig att alltid kontakta vår kundtjänst på info@alensa.se för vidare
detaljer runt just din retur (hur många kontaktlinser kommer att returneras,
är förpackningen oöppnad eller ej, inkluderas förpackningen i returen,
förpackningens LOT-nummer osv). Produkterna du önskar returnera skall
åtföljas av ett reklamationsbrev som beskriver felet med produkten och dina
krav (dvs. återbetalning, ny produkt). Köparen står för fraktkostnaden av de
returnerade produkterna.
Returer av solglasögon och receptbelagda
glasögon:
Våra glasögon och solglasögon kommer med två års
garanti. Om du annars vill returnera glasögon eller solglasögon kan detta
endast göras inom den 30-dagars ångerfristen. Varorna får inte vara använda
eller skadade. Originalförpackningen får inte vara förstörd. Om du vill
returnera eller byta solglasögon eller bågar, kräver vi att du returnerar
hela produkten, inklusive fodralet, ytterlådan, allt inuti lådan, eventuella
rengöringsdukar och eventuella identifierande klistermärken eller taggar. Med
andra ord måste produkten vara i exakt samma skick som vid mottagandet.
Produkten anses vara ofullständig utan någon av dessa föremål. Vid
eventuella saknade eller skadade föremål är det inte möjligt att returnera
eller byta ut. Tack för din förståelse och överensstämmelse.
Solglasögon, bågar och glasögon levereras i optimalt skick och har
kontrollerats noggrant för kvalitet före leverans. I det sällsynta fallet att
en av dessa skulle komma skadad eller lida av omedelbara defekter, kontakta
kundtjänsten så kommer vi att granska ärendet för att hjälpa dig. Klagomål
på skador som orsakats av felaktig användning, felaktig skötsel eller normalt
slitage och frekvent användning är dock inte berättigade till ersättning.
Ytterligare rabatter eller kompensation kan inte ges för skador som orsakats av
kunden själv.
Glasögonsglas tillverkas utifrån specifika,
individuella krav och är därför inte berättigade till återbetalning. Endast
bågarna kvalificerar sig för eventuellt återbetalning. Detta villkor gäller
från det ögonblick glasögonglas tillverkas, även om de inte
har skickats än.
Köparen bekräftar också att vid köp av en separat
glasögonbåge är säljaren inte ansvarig för skador på glasögonbågen som
orsakats av att linserna slipats på ett oprofessionellt sätt av tredje part.
Behandlingstid för returer
Alensa kommer att bekräfta att vi
har mottagit dina returnerade varor och uppdatera dig om status för din nya
beställning. Vi strävar efter att verifiera alla returer inom 30 dagar.
Kontakta gärna vår kundtjänst om du känner att det finns någon
fördröjning.
Observera att returförfarandet tar något längre tid
när solglasögon och receptbelagda glasögon returneras i sin ursprungliga och
oskadade förpackning. Detta beror på att äktheten och skicket på returnerade
solglasögon först måste undersökas noggrant och verifieras av vår
huvudlageravdelning.
Köparen förbinder sig att respektera
den behandlingstid som krävs för varje retur.
11. Klagomål om varor och tjänster
Alensa kommer
inte att acceptera klagomål i fall där produkten redan har kasserats och inte
kan undersökas. Vänligen avstå från att kassera misstänkt felaktiga
produkter och tillhandahålla fotografiska bevis på eventuella synliga fel
eller skador. Vid reklamation måste köparen först meddela vår
kundserviceavdelning, där de kommer att få råd om hur de ska gå vidare. Om
en produkt måste returneras ska kunden följa det förfarande som anges på
vår sida - Allmäna köp- och användarvillkor.
Klagomål på TopVue
och Gelone-produkter hanteras vanligtvis enligt villkoren i vår TopVue och
Gelone-pengar-tillbaka-garanti så länge alla villkor har uppfyllts.
Alensa är en onlinebutik som säljer kontaktlinser och
relaterade produkter, inte en optiker eller professionell medicinsk
enhet. Detta innebär att det inte är juridiskt möjligt för oss att
tillhandahålla provlinser eller byta ut enskilda linser. Alensa kan endast
hantera kompletta paket.
Hur går jag tillväga med en retur?
1.Köparen skapar en ny retur i kundkontot i avsnittet "Returer" eller
på retursidan.
2. När köparen trycker på knappen "Skapa en ny
retur" visas en sida med alla beställningar. Från listan över slutförda
beställningar hittar Köparen den önskade beställningen och väljer den
produkt som han eller hon vill inleda ett returförfarande för.
3.
För den valda produkten definierar köparen den information som behövs. De
väljer "Orsak till retur" och "Önskad lösning". Fälten "Bankkontonummer" och
"IBAN" fylls i av köparen endast om denna information är nödvändig för att
slutföra returen. Fältet "Din anteckning" används för att ange en
beskrivning av defekten. I slutet av begäran är det möjligt att bifoga en fil
(foto eller video). När köparen har fyllt i den information som krävs skickar
han eller hon begäran genom att trycka på knappen "Skicka".
Ett
informationsmeddelande som bekräftar att returen accepteras visas och ett
automatiskt e-postmeddelande om den accepterade returen med instruktioner om hur
man går tillväga för att returnera de reklamerade varorna genereras.
VARNING: Produktfoton av kontaktlinsförpackningar på vår webbplats är
avsedda att illustrera de produkter som säljs och kanske inte alltid motsvarar
det aktuella utseendet på en specifik produkt. Vissa produkter tillverkas i
olika anläggningar som ägs av samma tillverkare. Produktfotot kan därför
visa en annan tillverkningsort än den produkt som kommer att nå kunden. Dessa
mindre avvikelser i illustrativa fotografier från de produkter som kommer att
nå slutkunden kan inte åberopas som skäl för retur av varor. Alla produkter
i vår portfölj kommer från originaltillverkare.
Om Köparen skickar
de reklamerade varorna direkt, utan föregående kontakt med kundtjänst, och
samtidigt inte använder det rekommenderade förfarandet för att skapa en
returbegäran online i kundkontot, kan behandlingstiden för returbegäran
förlängas. När säljaren har accepterat begäran kommer köparen att få ett
e-postmeddelande som bekräftar att returen har accepterats. Hur returen
fortskrider kan följas i kundkontot.
Returadress: Milena Klimova
EXPANDECO-Alensa.se
Svedviksvägen 48
149 43 Nynäshamn, SE
Kostnaderna i samband med frakt bärs av köparen när försändelsen
lämnas in. Kostnaderna för transport av de reklamerade varorna tillbaka till
säljaren bärs av säljaren om reklamationen godtas och köparen
tillhandahåller dokument som styrker dessa kostnader.
Alla reklamerade
varor överlämnas av Säljaren till tillverkaren för expertbedömning, vars
syfte är att avgöra om den defekt som varorna reklameras för har uppstått
på grund av ett tillverkningsfel. Säljaren har 30 dagar på sig att behandla
returen.
Ytterligare information:
Retur av
kontaktlinser:
Mekaniska skador på linsen på grund av felaktig
hantering eller defekter som beror på olämplig skötsel av kontaktlinsen är
inte giltiga skäl för retur.
Ett felaktigt val av kontaktlinser eller
deras parametrar är inte heller en anledning till retur. Identiska parametrar
garanterar inte att kontaktlinser kommer att vara bekväma för användaren.
Kunden måste få kontaktlinserna professionellt utprovade, och vid klagomål
eller retur av linser kan säljaren kräva ett intyg på professionell
utprovning av kontaktlinser tillsammans med ett aktuellt dioptriskt recept (inte
äldre än ett år).
De reklamerade varorna bör skickas av köparen i en
robust låda för att förhindra skador under transporten. Om köparen
returnerar en redan öppnad (använd) felaktig kontaktlins är det nödvändigt
att se till att linsen inte torkar ut under transporten av försändelsen till
säljarens anläggning. Vi rekommenderar att linsen läggs i ett fodral eller
ett litet glas, blötläggs i linsvätskan för att förhindra att den torkar ut
och försluts ordentligt. Säljaren skickar därefter kontaktlinserna till
tillverkaren för expertbedömning. Tillverkaren avgör om reklamationen är
befogad och om det verkligen rör sig om ett tillverkningsfel. Vid en godkänd
reklamation skickar säljaren nya varor till köparen eller återbetalar
beloppet till köparens bank- eller kundkonto.
Missnöje på grund av
att ha fått fel parametrar
Kontakta alltid kundservice, omedelbart, om
du ser att du har fått fel parametrar, innan du öppnar några av dina
förpackningar. Om vi har skickat fel parametrar på grund av vårt fel, kommer
du att bli återbetalad eller få nya linser skickade till dig, utan extra
kostnad. Om du, kunden, har gjort ett misstag under beställningsprocessen och
de linser som du beställt inte matchar dina föreskrivna parametrar, kan Alensa
bara ersätta eller återbetala dem om de är oöppnade, oanvända och oskadade.
Du måste ha en officiellt recept som inte är äldre än 1 år. Vänligen var
uppmärksam när du beställer för att inte mata in fel värden. Vid tvist har
Alensa rätt att begära ditt recept och verifiera det med din faktiska
beställning.
Klagomål om att ha mottagit fel produkt eller
uppenbara fel kan endast göras inom 30 dagar efter leveransdatum för den
produkten . Klagomål som görs senare än 30 dagar efter att ha
mottagit produkten kommer inte längre att accepteras. Vi rekommenderar att du
alltid kontrollera din produkt omedelbart efter mottagandet och kontaktar oss
så snart som möjligt om ett misstag har gjorts.
Missnöje med
kontaktlinser av ett nytt märke
Att byta till ett nytt
kontaktlinsmärke, även på rekommendation av en ögonspecialist, medför
alltid en risk att det nya märket inte passar användaren. Säljaren ansvarar
inte för eventuella medicinska komplikationer eller obehag som kan uppstå vid
användning av linser av ett icke förskrivet märke. Vi rekommenderar dig att
alltid rådfråga din optiker eller ögonläkare innan du provar nya linser.
Varje användare har en unik upplevelse, som kan skilja sig markant sinsemellan
för samma typ av linser. Alensa tar inte ansvar för eventuella problem
som uppstår med linser som köpts utan att först rådfråga en optiker eller
läkare. Kunder förväntas alltid ha ett giltigt recept och endast köpa de
linser som har ordinerats av deras ögonläkare, utan avvikelser. Detta
gäller även för linsvätskor, ögondroppar och sprayer.
Vi kan
enbart byta dessa linser vid oöppnad och hel förpackning.
Missnöje med effekten av färgade linser
Den slutliga effekten av
färgade linser är en subjektiv upplevelse som kan variera på grund av flera
orsaker och förhållanden. För det första kommer effekten att påverkas av
ditt ögas pigment.
För det andra kan det bli påverkat av externa
faktorer, så som ljusförhållanden, smink och klädval. Vidare kan typen av
färgad lins (förstärkande eller helfärgade) ge varierande resultat i att
täcka din naturliga ögonfärg. Eftersom det är omöjligt att förutsäga
resultatet för varje individ, kan vi ej ge återköp på färgade kontaktlinser
om du är missnöjd med resultatet.
Kunden samtycker, vid köp,
att färgade linser inte är återbetalningsbara, såvida inte ett
tillverkningsfel eller defekt erkänns av tillverkaren.
Klagomål på solglasögon och sportglasögon:
Glasögon som inte
har använts i enlighet med bruksanvisningen eller som har skadats mekaniskt,
t.ex. på grund av felaktig skötsel, kan inte återlämnas. Glasögon som
skadats på grund av extrema temperaturer (t.ex. bastu, varm bil etc.) eller
aggressiva ämnen (hårkosmetika, havsvatten etc.) kan inte heller återlämnas.
Återbetalning kan inte göras för defekter som orsakats av normalt slitage och
för mekaniskt skadade glasögon som har reparerats på ett felaktigt sätt av
tredje part.
De återlämnade glasögonen ska skickas tillbaka i
originalförpackningen, inklusive trasan.
Retur av receptbelagda
och andra icke receptbelagda glasögon (PC-glasögon, körglasögon
etc.):
Glasögon som inte har använts i enlighet med bruksanvisningen
eller som har skadats mekaniskt, t.ex. på grund av felaktig skötsel, kan inte
återlämnas. Glasögon som skadats på grund av extrema temperaturer (t.ex.
bastu, varm bil etc.) eller aggressiva ämnen (hårkosmetika, havsvatten etc.)
kan inte heller reklameras. Återbetalning kan inte göras för defekter som
orsakats av normalt slitage och för mekaniskt skadade glasögon som har
reparerats på ett felaktigt sätt av tredje part.
För retur av slipade
glasögon krävs ett giltigt glasögonrecept (inte äldre än ett år). För
retur av progressiva (multifokala) glasögon behöver vi ett fotografi av
ansiktet med glasögonen på, taget framifrån (för bättre centrering), samt
ett fotografi taget från sidan (för att bestämma bågens vinkel).
Köparen är införstådd med att det vid nyslipade glasögon kan ta 1-4
veckor att anpassa sig till den nya korrigeringen. En längre anpassningsperiod
är särskilt vanlig vid korrigering av astigmatism och presbyopi. Det
mänskliga ögat och hjärnan kanske inte omedelbart accepterar en ny
korrigering. I sådana fall ska du inte skynda dig att använda nya glasögon,
utan välja en gradvis anpassning till de nya glasögonen. Först efter denna
period kan glasögonen skickas för återbetalning.
Om köparen väljer
att returnera receptbelagda glasögon med specialslipade glas rekommenderar vi
att köparen först kontaktar kundtjänst. De reklamerade glasögonen ska
returneras i originalförpackningen, inklusive trasa.
Retur av
glasögonbågar med demoglas (provisoriska glasögonglas):
Glasögon
som inte har använts i enlighet med bruksanvisningen eller som har skadats
mekaniskt på grund av felaktig hantering kan inte återlämnas. Glasögon som
skadats på grund av exponering för extrema temperaturer (t.ex. en uppvärmd
bil, element etc.) eller aggressiva ämnen (hårkosmetika, havsvatten etc.) kan
inte heller reklameras. Återbetalning kan inte göras för defekter som
orsakats av normalt slitage och för mekaniskt skadade glasögon som har
reparerats på ett felaktigt sätt av tredje part.
Köparen är också
införstådd med att Säljaren vid köp av en separat glasögonbåge inte tar
ansvar för skador på bågen som orsakats av felaktig slipning av glasögonglas
från tredje part. De returnerade glasögonen ska skickas i sitt originalfodral,
inklusive trasan.
Klagomål om vår webbplats och dess innehåll
Alensa förbehåller sig rätten att ändra innehållet på vår webbplats när
som helst. Vi strävar efter att förse våra kunder med uppdaterad information,
men kan inte hållas ansvariga för tillfälligt felaktig information eller
misstag. Detta gäller även tekniska problem orsakade av skadliga attacker
eller programvara (virus, hackare, etc.). Om du hittar några problem med vår
webbplats eller dess innehåll, vänligen meddela vår kundtjänst så att vi
kan åtgärda dessa problem.
Kommentarer från kunder på vår webbplats
representerar inte Alensas åsikter eller ståndpunkter och måste betraktas som
subjektiva. Sådana kommentarer får inte tolkas som riktlinjer eller råd på
något sätt. Alensa kommer att försöka redigera, korrigera eller åtgärda
eventuellt vilseledande eller felaktig information. Problematiska eller
kränkande användare kommer att hanteras.
Foton på hemsidan är menade
att illustrera en riktig version av produkter som erbjuds, men är inte foton av
exakt den produkt kunden kommer att motta. Produktbilder som visar
artikelnummer, utgångsdatum etc. kan komma, vid beställning, att ha olika
nummer unika för din version av produkten. Vissa av våra produkter tillverkas
också i flera anläggningar på olika platser, alla ägda av samma,
ursprungliga tillverkare. Ett produktfoto kan visa en platsskillnad från den
produkt du får. Dessa typer av platsberoende/tidsberoende unika
identifikationsskillnader betyder inte att den produkt du har fått på något
sätt inte är vad den ska vara. Reklamationer som baseras på dessa typer av
logiska, självklara tryckskillnader mellan webbsidor och mottagna produkter
kommer inte att accepteras.
12. Frånträda
avtalet
För att direkt skapa en onlineförfrågan från ditt
kundkonto, klicka bara HÄR.
Enligt EU-lagstiftningen har var och en rätt att frånträda avtalet inom 14
dagar efter mottagandet av varan. I vår butik kan du frånträda avtalet inom
30 dagar. I händelse av frånträdande från kontraktet, måste Köparen iaktta
följande villkor:
Returnerade varor skall vara oanvända och i
originalförpackning
Varorna får inte vara använda eller skadade.
Originalförpackningen måste vara obruten. Om kunden öppnar
originalförpackningen kan produkten inte användas längre, i och med hälso-
och säkerhets relegationer. Produkten är inte längre i salufört skick och
är inte möjlig att returnera. Detta exkluderar solglasögon och
glasögonbågar. Om du vill returnera eller byta solglasögon eller
glasögonbågar inom 30 dagar från ditt mottagandedatum av varorna, kräver vi
att du returnerar hela produkten, inklusive glasögonfodral, ytterkartong,
insatser, rengöringsdukar och eventuella identifierande klistermärken eller
taggar. Produkten anses vara ofullständig utan alla dessa artiklar, och som
sådan, och en retur eller byte kommer inte att göras. Tack för din
förståelse och efterlevnad.
Glasögonsglas tillverkas utifrån
specifika, individuella krav och är därför inte berättigade till
återbetalning. Endast bågarna kvalificerar sig för eventuellt återbetalning.
Detta villkor gäller från det ögonblick glasögonglas
tillverkas, även om de inte har skickats än.
Erforderlig
dokumentation
Bifoga inköpskvittot som vi utfärdade, dess kopia eller
ditt ordernummer. Glöm inte att inkludera ditt bankkontonummer om det behövs.
Varorna måste returneras i sitt originalskick
Vi rekommenderar
att returnera varorna i en stadig kartong, istället för ett kuvert (även om
det är ett vadderat kuvert). Om leveransen blir skadad under frakten, är vi
inte skyldiga att ta emot försändelsen. I händelse av frånträdelse från
avtalet, om Köparen iakttar villkoren ovan, ska han eller hon få ett
fullständigt återköp, inklusive den ursprungliga fraktkostnaden. Köparen
behöver enbart stå för kostnaderna kopplade till att returnera varorna.
Återköpet blir krediterat till kundens konto inom 2-10 dagar efter mottagande
av varorna i salufört skick.
Pris och förfarande för returer
Om alla nödvändiga villkor har uppfyllts kommer köparen att få full
återbetalning. Fraktkostnaderna för returen står köparen för. Köparen kan
dra nytta av gratis retur. Detta är endast möjligt när du skapar en
onlineförfrågan från kundkontot. Du kan hitta tydliga instruktioner HÄR.
Alla returer måste behandlas i enlighet med informationen och villkoren som
anges på vår bytes- och returpolicysida.
Om en beställning som
betalats med en kupong hävs från köpeavtalet, återbetalas det belopp som
betalats med kupongen i form av en kreditering på kundkontot för den köpare
som använde kupongen. Om köpet har betalats med en kupong och pengar
(tilläggsbelopp) kan köparen bestämma i vilken form han eller hon vill att
tilläggsbeloppet ska återbetalas (till köparens bankkonto eller också i form
av en kreditering på kundkontot).
13. Alternativ
tvistlösning (ADR) & Tvistlösning online (ODR)
Konsumenten har
rätt att kräva korrigering av sin tvistlösning om de inte är nöjda med det
sätt tvisten har blivit löst på eller om de hävdar att säljaren har kränkt
deras rättigheter som konsumenter. De kan kontakta säljaren via e-post: info@alensa.se. Om säljaren
vägrar att genomföra rättelse, eller inte svarar under en period på 30 dagar
från det datum att förfrågan skickades, har konsumenten rätt att lämna in
ett klagomål till en nämnd för Alternativt tvistlösning (ADR), juridiskt
bundna av den svenska lagen (SFS 2015:671). Klagomål lämnas in till Allmänna
reklamationsnämnden (ARN) i enlighet med svensk lagstiftning 4§ (2015:671).
Klagomålet kan lämnas in digitalt till ARN genom nämndens hemsida - http://www.arn.se/
Konsumenten kan
även lämna in sina klagomål digitalt via European Online Dispute Resolution
(ODR plattform) - http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Definitionen av "konsument" som avses i Alternativ tvistlösning,
omfattar fysiska personer som agerar utanför den egna närings- eller
yrkesverksamheten. Om avtalet ingås för ändamål delvis inom och delvis
utanför (avtal med dubbla syften) personens näringsverksamhet, och
näringsverksamhetens syfte inte dominerar leveransens övergripande
innehåll, bör den personen också anses vara en konsument. Alternativ
tvistlösning skall tillämpas på förfaranden för utomrättslig lösning av
tvister som rör avtalsförpliktelser som härrör från köpe- eller
tjänstekontrakt mellan en näringsidkare och en konsument. Alternativ
tvistlösning skall endast tillämpas på köpeavtal avlagda på distans.
Alternativ tvistlösning skall inte gälla för tvister där värdet av fordran
inte överstiger €20. Nämnden för Alternativ tvistlösning kan begära en
nominell avgift av konsumenten för inlämnande av klagomål, som inte får
överstiga €5 inkl. moms.
14.
Integritetspolicy
Skyddet och behandlingen av personuppgifter regleras
av följande privacy
policy .
Avslut av kundkonto
Köparen ska skicka en
begäran om att avsluta sitt kundkonto till Säljaren på e-postadressen info@alensa.se. Köparen kan
också begära radering av sitt kundkonto från Ombudet via e-postadressen dpo@alensa.eu.
Kontot
kommer att avslutas när alla transaktioner är avslutade. En period om 30 dagar
från mottagandet av det senaste köpet kommer att iakttas för att möjliggöra
eventuell laglig hävning av köpeavtalet. Efter denna period kommer alla
personuppgifter om Köparen att raderas om de inte längre behövs för det
ändamål för vilket de samlades in, eller om lagring av dem strider mot lagen.
Undantag görs för de minimala uppgifter som måste sparas av juridiska skäl
(t.ex. för bokföringsändamål). När den lagstadgade perioden har löpt ut
kommer även dessa uppgifter att raderas helt.
15. Giltigt recept krävs
I och med att du klickar i
att du har läst och förstått våra allmänna köp- och användarvillkor,
bekräftar du att du besitter ett giltigt recept för linserna du beställer.
Härmed bekräftar du att informationen som du tillhandahåller är giltig och
stämmer med vad din ögonspecialist har ordinerat till dig. Du bekräftar även
att ditt recept inte är äldre än 12 månader, som det krävs av svensk lag.
Du, kunden, samtycker även till att vi, om nödvändigt, kontaktar din
ögonspecialist för att bekräfta informationen i ditt recept. Du förstår att
det är ditt ansvar att gå på regelbundna synundersökningar och inneha ett
uppdaterat och giltigt recept. Alensa.se har inget ansvar för konsekvenserna
som kan orsakas från att du frångår ditt recept.