Köp- och användarvillkor
Tack för att du besöker webbutiken Alensa.se. Alensa är en del av det större Alensa-nätverket, som erbjuder originalkontaktlinser och relaterade produkter av bästa kvalité till hela Europa.
Varför handla hos oss?
★ Originalprodukter från godkända tillverkare till de bästa priserna★ Snabb och smidig returhantering
★ Vi tar emot returer inom 14 dagar från leveransdagen, för alla oöppnade produkter
★ Kontakta oss på info@alensa.se när helst du har några frågor
★ Vi har ett stort eget lager, vilket gör att vi omedelbart kan skicka lagerförda produkter
★ Vi skickade 200 000 st försändelser under 2014
Inledande bestämmelser
De allmänna köp- och användarvillkoren nedan gäller vid köp på Alensa.se. De allmänna köp- och användarvillkoren definierar och fastställer de avtalsmässiga förbindelserna mellan Köparen och Säljaren. Alla avtalsförbindelser regleras av tjeckisk lag. Om avtalspartnern är en konsument, ska alla avtalsmässiga förbindelser som inte är reglerade här regleras av den tjeckiska civillagen (Akt nr 40/1964 förf.saml) och konsumentlagen (Akt nr. 634/1992 förf.saml). Om avtalspartnern är en affärsverksamhet, ska alla avtalsmässiga förbindelser som inte är reglerade här regleras av den tjeckiska handelslagen (Akt nr. 513/1991 förf.saml), senaste versionen.
Säljaren förbehåller sig rätten att annullera beställningar på över 10 varor och återbetala köparen.
Ägande
Alla produkter och tjänster tillhandahålls av huvudoperatören för Alensa-nätverket. Våra logistikcenter är baserade i Tjeckien. Vår webbplats Alensa drivs av Alensa s.r.o., registrerad på följande adress:ALENSA, s.r.o.
Českomoravská 2408/1a
190 00 Prag 9
CZ VAT-nummer: CZ27179681
SE VAT-nummer: SE502078233901
Beställningar
Avtalet för köpet är ingånget i och med att Köparen bekräftar sin beställning i beställningsformuläret, tillgängligt på nätet. En beställning kan även bekräftas över telefon. Om Köparen inte explicit nämner i fältet ”Meddelande till säljare” att hen begär tryckt bevis på beställningen och en bipacksedel, godkänner hen att dessa enbart tillhandahålles i digital form. Genom att lägga en beställning på Alensa.se, bekräftar Köparen att hen har läst och godkänner köp- och användarvillkoren. Köparen har möjlighet att särskilja leveransadressen från fakturaadressen, och om nödvändigt addera ett meddelande till beställningsformuläret. Hänvisade uppgifter är senare automatiskt inkluderade i skattsedeln.
Betalning och priser
Du kan välja mellan följande betalningsmetoder i vår webbutik:• Kreditkort: Visa, Visa Electron, Mastercard eller Maestro
• PayPal: Kreditkort eller PayPal-konto
Med Klarna Checkout kan du handla enklare, mer
flexibelt och säkert på nätet. Utan krångel och utan lösenord identifierar
vi dig i tjänsten varefter du kan välja det betalsätt som passar dig
bäst.
Du kan betala med Klarna faktura, Klarna konto, kort eller med
direkt bank. Då du lämnar information i kassan godkänner du Klarnas villkor
som du hittar i kassan. Ifall du har frågor gällande betalning ber vi dig
direkt vara i kontakt med Klarnas kundtjänst.
Alla priser, produkter och frakt, exponerade i webbutiken är inklusive moms. Alla bonusar eller rabatter är giltiga, så länge de visas på Alensa.se webbsida.
Om du upplever svårigheter med genomförandet av betalningen eller har frågor gällande produktpriserna, är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@alensa.se.
Fraktkostnader
Fraktkostnader
DHL
39 kr
39 kr
PostNord
39 kr
GRATIS
Notera:
- Leveranspriset inkluderar moms
- Varje pris är slutligt, oavsett vilken betalningsmetod, och inkluderar packning och frakt
- Fraktkostnader är INTE beroende av beställningens totala storlek och vikt
- Gratis leveranserbjudanden gäller för standardleveransalternativ (PostNord)
- Beställningar skickas endast efter betalningen har gjorts
Tilläggstjänst: sändningsförsäkring
För en extra avgift har du möjlighet att försäkra ditt paket. Denna försäkring täcker paket i händelse av att de försvinner eller skadas under transporten. Detta innebär att så snart vi bekräftar att ditt paket är förlorat eller skadas på något sätt, skickar vi omedelbart ett nytt paket som innehåller samma varor, utan att först behöva inleda den reklamations process som beskrivs nedan. Om din beställning innehåller specialtillverkade varor som slipade glasögon eller unika linskombinationer, kom ihåg att det tar ytterligare tid att förbereda dem.
Lägga till produkter till beställning
Notera att med tanke på den stora volymen beställningar som behandlas av vårt lager, kan vi inte garantera möjligheten att slå samman eller ändra slutliga beställningar. Om du vill slå samman mer än en order eller lägga till eller ändra en slutförd beställning, vänligen kontakta vår kundtjänst omgående och vi kommer att bedöma möjligheten för varje beställning individuellt. Detta är endast möjligt under kundtjänstens öppettider (8:00 till 16:00). Din order anses vara fullständig vid betalningstillfället. Om du vill lägga till något måste du göra en ny order då tilläggsleveransavgiften gäller.
Leveranstider
Fraktmetod | Beräknad leveranstid |
DHL | 1–2 vardagar efter beställningen har skickats |
PostNord | 2–4 vardagar efter beställningen har skickats |
Notes:
- Om din beställning placerades före 12:00 kommer den att skickas den dag du placerade den
- Om din beställning placerades efter klockan 12:00 kommer den att skickas följande arbetsdag
- Du får ett spårnummer / länk så att du kan följa leveransen online
- Beställningarna varken bearbetas eller skickas under helgarna
- Beräknade leveranstider gäller från det att ett paket skickas och inte från det ögonblick som en beställning görs
Leveranstider för ej lagerförda produkter
Tack vare vårt stora lager kan vi skicka 97% av alla mottagna beställningar omedelbart. Leveranstiderna för speciella kontaktlinser, som inte ingår i vår standardlager¬föring, beror på fraktvillkoren från våra underleverantörer.
När du väljer och beställer linser kommer vi visa dig ”den beräknade avsändan” vilken idikerar det datumet dessa linser med dina parametrar kommer skickas till er. Detta datumet kan variera beroende på dina parametrar för linserna.


I samband med att beställningen läggs, berättar en indikator för kunden om den förväntade leveranstiden för valda parametrar. Uppmärksamma att den allmänna ”finns i lager” markeringen, indikerar att produkten är allmänt tillgänglig från vårt eget lager. Det innebär inte nödvändigtvis att just din kombination av produkter kommer finnas i lager. Utgå alltid från de uppskattade leveranstiderna som anges i rullgardinsmenyn beträffande din specifika beställning. Alla förväntade förseningar av en leverans kommer meddelas i bekräftelsen skickad per e-post. Kunden kommer uppmärksammas på om enbart delar av beställningen finns i lager vid tidpunkten av beställningen.
Beställningar som innehåller både icke-lagerhållna linser och lagerhållna linser
När du har valt de rätta parametrarna för var och en av dina önskade produkter och innan du slutför och betalar beställningen, var vänlig och dubbelkolla varje beräknad avsändan för varje enskild produkt i din varukorg.


Genom att bekräfta och slutföra betalningen för beställningen, accepterar kunden att hela beställningen kommer att sändas först efter att alla produkter finns i lager. Sändning av lagerhållna produkter före avsändning av icke-lagerhållna produkter kommer endast att tillåtas under särskilda omständigheter. Om så önskas kan kunden betala en extra leveransavgift (lika med vanliga leveranskostnader).
Problem med leverans
DHL Express kräver en signatur vid leverans. Se
till att någon kommer att vara närvarande vid din leveransadress under
leveranstiderna måndag till fredag.
Vi ansvarar inte för
förseningar av leveransen orsakade av våra logistikpartners. För att
garantera den smidigaste möjliga frakten, rekommenderar vi att du uppger din
fullständiga adress (gatunamn, gatunummer, postadress och postnummer), samt ett
telefonnummer som våra logistiska samarbetspartners kan nå dig på vid behov.
Vi kommer att spåra och vidta åtgärder om något problem skulle uppstå med
din försändelse. När beställningen väl har skickats iväg, kommer du få
tillgång till ett spårningsnummer som gör att du kan följa försändelsen
över nätet. Tveka inte att kontakta oss om du märker av något problem med
paketspårningen. Vår kundtjänst kommer försöka lösa dina problem så
snabbt och smidigt som möjligt.
Om ett paket inte kan levereras av någon anledning kan det hållas i ett lokalt postkontor för logistikcenter för återleverans eller upphämtning. Om paketet inte upphämtas kan paketet återlämnas till oss eller förstöras. Därför är det köparens ansvar att säkerställa att paketet kommer att tas emot vid den angivna adressen och att kommunicera med leveransbolaget direkt med eventuella förfrågningar när paketet är i transit eller lagrats. Förstörda paket kommer inte att ersättas eller återbetalas.
Reklamerings process
Om ett paket har bekräftats att ha tappats, saknas eller levereras felaktigt, kommer vi att inleda en reklamering med vår leveranspartner. För att kunna inleda reklameringen krävs två bekräftelser: 1.) En undertecknad förklaring från kunden om att paketet inte mottogs. 2.) Verifikation från leveransbolaget om att paketet har borttappats.
När reklameringsprocessen pågår, kommer vi snabbt att ge dig en återbetalning eller skicka en ny order. Vi kan inte behandla återbetalningar eller skicka nya paket medan ett aktuellt paket är i frakt och tills det officiellt konstaterats borttappat av kuriren. Var medveten om att varje leveransföretag följer ett annat protokoll och kan kräva en period på upp till 21 dagar för att undersöka och verifiera förlorade eller felaktiga paket. Men om du har köpt vår paketförsäkring kan vi omedelbart skicka ett nytt paket utan att du behöver vänta på skadeprotokollet.
Skadad förpackning
Kontaktlinser och tillbehör levereras i stadiga förpackningar i storlek som är anpassad efter innehåll, för att du ska kunna känna dig trygg med att du får dina produkter levererade i ett utmärkt skick. Men, i händelse av att paketet är skadat, TA INTE EMOT PAKETET från sändebudet och ange orsaken i leveranspro¬tokollet, t.ex. ”Betydande skada på förpackningen”, ”Vattenskada” mm. Kontakta oss omgående, så att vi snabbt kan ge dig svar angående ditt problem och sända iväg en ny leverans till dig.
Garanti och retur
Garantin på 24 månader påbörjas i och med att Köparen mottar varorna. Om den köpta produktens förpackning eller medföljande bipacksedel anger ett förfallodatum i enlighet med särskilda bestämmelser, gäller garantin till och med förfallodatum. Vanligtvis erbjuder vi kontaktlinser med längre hållbarhet än 24 månader. Alla våra produkters bäst-föredatum är tillgängliga i webbutiken. Om du har några frågor eller funderingar kring bäst-föredatumen är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@alensa.se.
Returer måste uppfylla samtliga följande villkor:
- Linsförpackningen/arna måste vara oöppnade, oskadade och i återförsäljande tillstånd *
- Det får inte ha gått mer än ett år ifrån det att produkterna köptes ifrån Alensa.se.
- Hela varan måste returneras utan att några komponenter saknas.
- Returnering av glasögon och solglasögon anges nedan.
- Vår kundtjänst måste alltid kontaktas innan retur görs.
- Produkter som returneras under den lagstadgade annulleringsperioden (inom 14 dagar efter mottagandet) återbetalas till fullo.
- Returer av oöppnade varor som gjorts efter att den lagliga 14-dagars annulleringsperioden har löpt ut kommer att bedömas beroende på produktens garanti och utgångsdatum (som tidigare nämnts måste produkten vara i säljbart skick). Produkterna måste dock returneras till Alensa.se inte senare än 365 dagar från det ursprungliga köpdatumet.
- Ifall Alensa har gjort ett fel och skickat fel produkter måste du rapportera detta till kundtjänst inom 30 dagar från mottagandet av varorna.
Returpolicyn gäller:
- Returer gjorda inom den lagstadgade annulleringsperioden (14 dagar).
- Retur av oöppnade, oanvända, oskadade varor inom garantin
- Felaktigt levererade produkter (rapporteras inom 30 dagar från mottagandet)
- TopVue nöjdhetsgaranti.
- Produkter som ska skickas för en kvalitetskontroll
Klagomål och retur
Om du önskar att returnera en skadad eller felaktig produkt, rekommenderar vi att du placerar den i en stadig låda och sänder den som rekommenderad försändelse, för att undvika skador under transporten. Se till att du får/tar ett spårningsnummer/kvitto/foto på returen som ett bevis på att du returnerar paketet! Vår kundservice kommer fråga dig om detta ifall du kan misstänker att något har gått fel med din retur. Om du vill returnera öppnade eller använda kontaktlinser, ska du förhindra att de torkar ut under transporten. Vi rekommenderar att du lägger linserna i en linsbehållare med linsvätska och försluter den väl. Eftersom varje situation med en retur är unik, råder vi dig att alltid kontakta vår kundtjänst på info@alensa.se för vidare detaljer runt just din retur (hur många kontaktlinser kommer returneras, är förpackningen oöppnad eller ej, inkluderas förpackningen i returen, förpackningens LOT-nummer mm). Produkterna du önskar returnera skall åtföljas av ett reklamationsbrev som beskriver felet med produkten och dina krav (dvs. återbetalning, ny produkt). Köparen står för fraktkostnaden av de returnerade produkterna.
Returer av solglasögon och glasögon:
Varorna får inte vara använda eller skadade. Originalförpackningen får inte vara förstörd. Om du vill returnera eller byta solglasögon eller ramar inom 14 dagar från mottagningsdatumet, kräver vi att du returnerar hela produkten, inklusive fodralet, ytterlådan, allt inuti lådan, eventuella rengöringsdukar och eventuella identifierande klistermärken eller taggar. Med andra ord måste produkten vara i exakt samma skick som vid mottagandet. Produkten anses vara ofullständig utan någon av dessa föremål. Vid eventuella saknade eller skadade föremål är det inte möjligt att returnera eller byta ut. Tack för din förståelse och överensstämmelse.
Glasögonsglas tillverkas utifrån specifika, individuella krav och är därför inte berättigade till återbetalning. Endast bågarna kvalificerar sig för eventuellt återbetalning. Detta villkor gäller från det ögonblick glasögonen tillverkas, även om de inte har skickats än.
Felaktiga/trasiga linser
Om du har klagomål angående kvaliteten på dina kontaktlinser (röda ögon, suddig syn, obekväma, torrhet, irriterande, trasiga), kan du skicka tillbaka linserna till vår returadress, och vi skicka in linserna till tillverkaren för en kvalitetsundersökning av linserna. Vänligen uppmärksamma att processen kan ta upp till två (2) månader (inklusive leveranstider), medan vi väntar på de slutliga resultaten från tillverkarna. En del av linserna kan behöva skickas utomlands för analys, vilket också påverkar längden av ärendet. När ett tillverkningsfel är bekräftat, skickar vi nya linser till dig med samma parameterinställningar, utan extra kostnad. Dock, i händelse att det inte är ett produceringsfel, kan vi tyvärr inte ersätta dig för linserna eller skicka dig ett nytt par.
Observera att när du gör en reklamations på eventuella felaktiga linser, kommer du att bli ombedd att ge ett giltigt recept. Även om det inte finns något behov att presentera ditt recept när du köper linser online, måste du alltid ha ett giltigt recept som inte är äldre än ett år gammalt. När en kvalitetskontroll utförs krävs detta recept för att verifiera om dioptrarna i linserna du har köpt matchar ditt faktiska recept eller inte.
Missnöje på grund av att ha fått fel parametrar
Kontakta alltid kundservice, omedelbart, om du ser att du har fått fel parametrar, innan du öppnar några av dina förpackningar. Om vi har skickat fel felaktiga parametrar på grund av ett internt fel, kommer du att bli återbetalad eller få nya linser skickade till dig, utan extra kostnad. Om du, kunden, har gjort ett misstag under beställningsprocessen och de linser som du beställt inte matchar dina föreskrivna parametrar, kan Alensa bara ersätta eller återbetala dem om de är oöppnade, oanvända och oskadade. Du måste ha en officiellt recept som inte är äldre än 1 år. Vänligen var uppmärksam när du beställer för att inte mata in fel värden. Vid tvist har Alensa rätt att begära ditt recept och verifiera det med din faktiska beställning.
Klagomål om att ha mottagit fel produkt eller uppenbara fel kan endast göras inom 30 dagar efter leveransdatum för den produkten. Klagomål som görs senare än 30 dagar efter att ha mottagit produkten kommer inte längre att accepteras. Vi rekommenderar att du alltid kontrollera din produkt omedelbart efter mottagandet och kontaktar oss så snart som möjligt om ett misstag har gjorts.
Missnöje med kontaktlinser av ett nytt märke
Att byta till ett nytt kontaktlinsmärke, även på rekommendation av en ögonspecialist, medför alltid en risk att det nya märket inte passar användaren. Säljaren är inte ansvarig för eventuella medicinska komplikationer eller obehag vid användande av denna typ av linser. Vi rekommenderar dig att alltid rådfråga din optiker eller ögonläkare innan du provar nya linser. Varje användare har en unik upplevelse, som kan skilja sig markant sinsemellan för samma typ av linser. Vi kan enbart byta dessa linser vid oöppnad och hel förpackning.
Missnöje med effekten av färgade linser
Den slutliga effekten av färgade linser är en subjektiv upplevelse som kan variera på grund av flera orsaker och förhållanden. För det första kommer effekten att påverkas av ditt ögas pigment. För det andra kan det bli påverkat av externa faktorer, så som ljusförhållanden, smink och klädval. Vidare kan typen av färgad lins (förstärkande eller helfärgade) ge varierande resultat i att täcka din naturliga ögonfärg. Eftersom det är omöjligt att förutsäga resultatet för varje individ, kan vi ej ge återköp på färgade kontaktlinser om du är missnöjd med resultatet.
Klagomål om solglasögon, bågar och glasögon
Solglasögon, bågar och glasögon levereras i optimalt skick och har noggrant kontrollerats av kvalitet före utsändning. I det sällsynta fallet att någon av dessa skulle ha kommit till skada eller ha uppenbara brister, kontakta vår kundservice så kommer vi att granska ärendet för att hjälpa dig. Klagomål av skador orsakade av felaktig användning, felaktig skötsel eller av normalt slitage och användning är inte berättigade till ersättning. Ytterligare rabatter eller ersättning kan inte ges för skador orsakade av kunden själv.
Klagomål om vår webbplats och dess innehåll
Foton på hemsidan är menade att illustrera en riktig version av produkter som erbjuds, men är inte foton av exakt den produkt kunden kommer att motta. Produktbilder som visar artikelnummer, utgångsdatum etc. kan komma, vid beställning, att ha olika nummer unika för din version av produkten. Vissa av våra produkter tillverkas också i flera anläggningar på olika platser, alla ägda av samma, ursprungliga tillverkare. Ett produktfoto kan visa en platsskillnad från den produkt du får. Dessa typer av platsberoende/tidsberoende unika identifikationsskillnader betyder inte att den produkt du har fått på något sätt inte är vad den ska vara. Reklamationer som baseras på dessa typer av logiska, självklara tryckskillnader mellan webbsidor och mottagna produkter kommer inte att accepteras.
Returadress
Alensa.se (Regus Beskow)
Engelbrektsgatan
9–11
Stockholm, 114 32
Frånträda avtalet
Alla har rätt att frånträda avtalet inom 14 dagar efter mottagande av varorna. I händelse av frånträdande från kontraktet, måste Köparen iaktta följande villkor:
Returnerade varor skall vara oanvända och i originalförpackning
Varorna får inte vara använda eller skadade. Originalförpackningen måste vara obruten. Om kunden öppnar originalförpackningen kan produkten inte användas längre, i och med hälso- och säkerhets relegationer. Produkten är inte längre i salufört skick och är inte möjlig att returnera.
Erforderlig dokumentation
Bifoga inköpskvittot som vi utfärdade, dess kopia eller ditt ordernummer. Glöm inte att inkludera ditt bankkontonummer.
Varorna måste returneras i sitt originalskick
Vi rekommenderar att returnera varorna i en stadig kartong, istället för ett kuvert (även om det är ett vadderat kuvert). Om leveransen blir skadad under frakten, är vi inte skyldiga att ta emot försändelsen. I händelse av frånträdelse från avtalet, om Köparen iakttar villkoren ovan, ska han eller hon få ett fullständigt återköp, inklusive den ursprungliga fraktkostnaden. Köparen behöver enbart stå för kostnaderna kopplade till att returnera varorna. Återköpet blir krediterat till kundens konto inom 2–10 dagar efter mottagande av varorna i salufört skick.
Alternativ tvistlösning (ADR) & Tvistlösning online (ODR)
Konsumenten har rätt att
kräva korrigering av sin tvistlösning om de inte är nöjda med det sätt
tvisten har blivit löst på eller om de hävdar att säljaren har kränkt deras
rättigheter som konsumenter. De kan kontakta säljaren via e-post: info@alensa.se. Om säljaren
vägrar att genomföra rättelse, eller inte svarar under en period på
30 dagar från det datum att förfrågan skickades, har konsumenten rätt att
lämna in ett klagomål till en nämnd för Alternativt tvistlösning (ADR),
juridiskt bundna av den svenska lagen (SFS 2015:671). Klagomål lämnas in till
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i enlighet med svensk lagstiftning 4§
(2015:671). Klagomålet kan lämnas in digitalt till ARN genom nämndens
hemsida – http://www.arn.se/
Konsumenten kan även lämna in sina klagomål digitalt via European Online
Dispute Resolution (ODR plattform) – http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Definitionen av „konsument“ som avses i Alternativ
tvistlösning, omfattar fysiska personer som agerar utanför den egna närings-
eller yrkesverksamheten. Om avtalet ingås för ändamål delvis inom och delvis
utanför (avtal med dubbla syften) personens näringsverksamhet, och
näringsverksamhetens syfte inte dominerar leveransens övergripande
innehåll, bör den personen också anses vara en konsument. Alternativ
tvistlösning skall tillämpas på förfaranden för utomrättslig lösning av
tvister som rör avtalsförpliktelser som härrör från köpe- eller
tjänstekontrakt mellan en näringsidkare och en konsument. Alternativ
tvistlösning skall endast tillämpas på köpeavtal avlagda på distans.
Alternativ tvistlösning skall inte gälla för tvister där värdet av fordran
inte överstiger €20. Nämnden för Alternativ tvistlösning kan begära en
nominell avgift av konsumenten för inlämnande av klagomål, som inte får
överstiga €5 inkl. moms.
Person policy
Skyddet och behandlingen av personuppgifter
regleras av följande privacy policy.
Regler för rabatter
Värvningsrabatten (dealer code) är inte längre aktiv eftersom det har avslutats den 31.12.2018. Alla bonusar som fåtts med programvillkoren kommer hållas kvar tills de har spenderats.
För att förhindra missbruk kan endast en kampanjkod aktiveras vid en viss tidpunkt. För att kontrollera vilken kod du har aktiverat eller att ersätta en aktiv kod med en annan kampanjkod går du bara till fältet „Kampanjkod“ i din varukorg.
Redan rabatterade artiklar är inte berättigade till ytterligare rabatter. En rabatterad produkt kan identifieras via ett sträck över priset och/eller ett grått nummer, ersatt av ett reducerat pris. Det är inte möjligt att tillämpa kampanjkoder eller ytterligare rabatter på den här typen av produkter.
Giltigt recept krävs
I och med att du klickar i att du
har läst och förstått våra allmänna köp- och användarvillkor, bekräftar
du att du besitter ett giltigt recept för linserna du beställer. Härmed
bekräftar du att informationen som du tillhandahåller är giltig och stämmer
med vad din ögonspecialist har ordinerat till dig. Du bekräftar även att ditt
recept inte är äldre än 12 månader, som det krävs av svensk lag. Du,
kunden, samtycker även till att vi, om nödvändigt, kontaktar din
ögonspecialist för att bekräfta informationen i ditt recept. Du förstår
att det är ditt ansvar att gå på regelbundna synundersökningar och inneha
ett uppdaterat och giltigt recept. Alensa.se har inget ansvar för
konsekvenserna som kan orsakas från att du frångår ditt recept.
I enlighet med de elektroniska Records of Sales Act, är säljaren skyldig att
utfärda ett kvitto till köparen. Samtidigt, är säljaren skyldig att lämna
mottagna intäkter med skatteadministratören på nätet; när det gäller ett
tekniskt fel, senast inom 48 timmar.