Upprepa din senaste beställning
Tom

Köp- och användarvillkor

Tack för att du besöker webbutiken Alensa.se. Alensa.se är en del av det större Alensa-nätverket, som erbjuder originalkontak­tlinser och relaterade produkter av bästa kvalité till hela Europa.

Varför handla hos oss?

★ Originalprodukter från godkända tillverkare till de bästa priserna
★ Snabb och smidig returhantering
★ Vi tar emot returer inom 14 dagar från leveransdagen, för alla oöppnade produkter
★ Kontakta oss på info@alensa.se när helst du har några frågor
★ Vi har ett stort eget lager, vilket gör att vi omedelbart kan skicka lagerförda produkter
★ Vi skickade 200 000 st försändelser under 2014

Inledande bestämmelser

De allmänna köp- och användarvillkoren nedan gäller vid köp på Alensa.se. De allmänna köp- och användarvillkoren definierar och fastställer de avtalsmässiga förbindelserna mellan Köparen och Säljaren. Alla avtalsförbindelser regleras av tjeckisk lag. Om avtalspartnern är en konsument, ska alla avtalsmässiga förbindelser som inte är reglerade här regleras av den tjeckiska civillagen (Akt nr 40/1964 förf.saml) och konsumentlagen (Akt nr. 634/1992 förf.saml). Om avtalspartnern är en affärsverksamhet, ska alla avtalsmässiga förbindelser som inte är reglerade här regleras av den tjeckiska handelslagen (Akt nr. 513/1991 förf.saml), senaste versionen.

Säljaren förbehåller sig rätten att annullera beställningar på över 10 varor och återbetala köparen. För beställningar på över 10 varor för kommersiellt bruk, vänligen kontakta wholesale@alensa.eu.

Ägande

Webbutiken Alensa.se ägs av:
ALENSA, s.r.o.,
Stružky 1326/6,
198 00 Prag 9,

ID: CZ27179681

Beställningar

Avtalet för köpet är ingånget i och med att Köparen bekräftar sin beställning i beställningsfor­muläret, tillgängligt på nätet. En beställning kan även bekräftas över telefon. Om Köparen inte explicit nämner i fältet ”Meddelande till säljare” att hen begär tryckt bevis på beställningen och en bipacksedel, godkänner hen att dessa enbart tillhandahålles i digital form. Genom att lägga en beställning på Alensa.se, bekräftar Köparen att hen har läst och godkänner köp- och användarvillkoren. Köparen har möjlighet att särskilja leveransadressen från fakturaadressen, och om nödvändigt addera ett meddelande till beställningsfor­muläret. Hänvisade uppgifter är senare automatiskt inkluderade i skattsedeln.

Betalning och priser

Du kan välja mellan följande betalningsmetoder i vår webbutik:
• Kreditkort: Visa, Visa Electron, Mastercard eller Maestro
• PayPal: Kreditkort eller PayPal-konto

Vi garanterar dig att alla betalningar blir utfärdade på ett tryggt och säkert sätt. Dina kontouppgifter kommer uteslutande att användas för att fastställa betalningen och kommer inte att delas med tredje part. Vid val av en internetbaserad överföring blir du omedelbart efter att du lagt beställningen omdirigerad till en av våra partners säkra hemsidor, därigenom genomför du betalningen. Om erforderligt, kan du ansluta till den säkra betalningslänken genom ditt personliga konto på vår hemsida. Navigera till din beställningsöver­sikt, där har du möjlighet att välja ”internetbetalning” för din nuvarande beställning. Håll i beaktning att den säkra betalningslänken enbart är aktiv under en begränsad tid. Om du inte kan ansluta till länken, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Alla priser, produkter och frakt, exponerade i webbutiken är inklusive moms. Alla bonusar eller rabatter är giltiga, så länge de visas på Alensa.se webbsida.

Om du upplever svårigheter med genomförandet av betalningen eller har frågor gällande produktpriserna, är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@alensa.se.

Frakt kostnader

Betalningsmetod GLS / Schenker DHL
Kreditkort 39 kr 49 kr
PayPal 39 kr 49 kr
   
Meddelande:
FRI FRAKT för beställningar över 500 kr!
Få expressfrakt med DHL för 10 kr vid köp över 500 kr!
Priset för porto är inklusive moms.

Frakten är inklusive tullavgifter. Priset visas alltid i total summa, dvs. inklusive moms. Priset på frakten är beroende av val av frakt- och betalningsmetod. Dock, i och med att dem anges på beställningsfor­muläret, är uppgifterna kända för kunden innan hen bekräftar beställningen. Fraktkostnader är generellt inte beroende av din beställnings storlek eller vikt. Expressleveranser med DHL är inte möjligt att välja utanför tätbebyggda områden. Vid dessa tillfällen kommer leveransmetoden automatiskt att ändras till GLS/ Schenker. Se alla postnummer som DHL Express inte skickar till i Sverige här. Paket som fraktas med GLS, levereras till Schenkers ombud i Sverige för upphämtning av kunden. För att spåra en försändelse i Schenkers system använd dig av ”Swedish parcel number” och sök på Schenkers webbsida.

Specialerbjudande och priser är giltiga om de är listade på webbsidan Alensa.se vid köptillfället.

Leveranstider

Fraktmetod Betalningssätt Beställningsdatum Sändningsdatum Frakt
GLS / Schenker Kreditkort innan klockan 14 samma dag som beställningen läggs 3–7 vardagar från försändelsedatum
GLS / Schenker Kreditkort efter klockan 14 nästkommande vardag från det att beställningen lades 3–7 vardagar från försändelsedatum
DHL Kreditkort innan klockan 14 samma dag som beställningen läggs 1–2 vardagar från försändelsedatum
DHL Kreditkort efter klockan 14 nästkommande vardag från det att beställningen lades 1–2 vardagar från försändelsedatum

Leveranstider för ej lagerförda produkter

Tack vare vårt stora lager kan vi skicka 97% av alla mottagna beställningar omedelbart. Leveranstiderna för speciella kontaktlinser, som inte ingår i vår standardlager­föring, beror på fraktvillkoren från våra underleverantörer. I samband med beställningshan­teringen, berättar en indikator för kunden den förväntade leveranstiden för valda parametrar. Uppmärksamma att den allmänna ”finns i lager” markeringen, indikerar att produkten är allmänt tillgänglig från vårt eget lager. Det innebär inte nödvändigtvis att just din kombination av produkter kommer finnas i lager. Utgå alltid från de uppskattade leveranstiderna som anges i rullgardinsmenyn beträffande din specifika beställning. Alla förväntade förseningar av en leverans kommer meddelas i bekräftelsen skickad per e-post. Kunden kommer uppmärksammas på om enbart delar av beställningen finns i lager vid tidpunkten av orderbekräftelsen. I och med att kunden godkänner och betalar beställningen, instämmer kunden med att beställningen skickas först när alla produkter finns i lager. Att skicka lagerförda produkter i förväg av icke lagerförda produkter godkänns enbart under speciella förhållanden. Om så önskas, betalas en extra leveransavgift (motsvarande ordinarie fraktkostnader) av kunden för att mottaga lagerförda varor före icke lagerförda varor. Vi reserverar oss rätten att alltid kunna ändra leveranstiderna utifrån uppdaterad information från våra leverantörer. Vi strävar alltid efter att tillhandahålla korrekt information från och med att beställningen läggs, dock är vi fortfarande beroende av vilka leveranstider våra leverantörer meddelar oss.

Vi ansvarar inte för förseningar med leveransen orsakade av våra logistikpartners. För att garantera den smidigaste möjliga frakten, rekommenderar vi att du uppger din fullständiga adress (gatunamn, gatunummer, postadress och postnummer), samt ett telefonnummer som våra logistiska samarbetspartners kan nå dig på vid behov. Vi kommer att spåra och vidta åtgärder om något problem skulle uppstå med din försändelse. När beställningen väl har skickats iväg, kommer du få tillgång till ett spårningsnummer som gör att du kan följa försändelsen över nätet. Tveka inte att kontakta oss om du märker något problem med paketspårningen. Vår kundtjänst kommer försöka lösa dina problem så snabbt och smidigt som möjligt.

Skadad förpackning

Kontaktlinser och tillbehör levereras i stadiga förpackningar i anpassad storlek, för att du ska kunna känna dig trygg med att du får dina produkter levererade i ett utmärkt skick. Men, i händelse att paketet är skadat, ta inte emot paketet från sändebudet och ange orsaken i leveranspro­tokollet, t.ex. ”Betydande skada på förpackningen”, ”Vattenskada” mm. Kontakta oss omgående, så att vi snabbt kan ge dig svar om ditt problem och sända iväg en ny leverans till dig.

Garanti och retur

Garantin på 24 månader påbörjas i och med att Köparen mottar varorna. Om den köpta produktens förpackning eller medföljande bipacksedel anger ett förfallodatum i enlighet med särskilda bestämmelser, gäller garantin till och med förfallodatum. Vanligtvis erbjuder vi kontaktlinser med längre hållbarhet än 24 månader. Alla våra produkters bäst-föredatum är tillgängliga i webbutiken. Om du har några frågor eller funderingar kring bäst-föredatumen är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@alensa.se.

Klagomål och retur

Om du önskar att returnera en skadad eller felaktig produkt, rekommenderar vi att du placerar den i en stadig låda och sänder den som rekommenderad försändelse, för att undvika skador under transporten. Om du vill returnera öppnade eller använda kontaktlinser, ska du förhindra att de torkar ut under transporten. Vi rekommenderar att du lägger linserna i en linsbehållare med linsvätska och försluter den väl. Eftersom varje situation med en retur är unik, råder vi dig att alltid kontakta vår kundtjänst på info@alensa.se för vidare detaljer runt just din retur (hur många kontaktlinser kommer returneras, är förpackningen oöppnad eller ej, inkluderas förpackningen i returen, förpackningens LOT-nummer mm). Produkterna du önskar returnera skall åtföljas av ett reklamationsbrev som beskriver felet med produkten och dina krav (dvs. återbetalning, ny produkt). Köparen står för fraktkostnaden av de returnerade produkterna.

Felaktiga linser

Om du har klagomål angående kvaliteten på dina kontaktlinser (röda ögon, suddig syn, obekväma, torrhet, irriterande), kan du skicka tillbaka linserna till vår returadress, och vi skicka in linserna till tillverkaren för en kvalitetsunder­sökning av linserna. Vänligen uppmärksamma att processen kan ta upp till två (2) månader (inklusive leveranstider), medan vi väntar på de slutliga resultaten från tillverkarna. En del av linserna kan behöva skickas utomlands för analys, vilket också påverkar längden av ärendet. När ett tillverkningsfel är bekräftat, skickar vi nya linser till dig med samma parameterinställnin­gar, utan extra kostnad. Dock, i händelse att det inte är ett produceringsfel, kan vi tyvärr inte ersätta dig för linserna eller skicka dig ett nytt par.

Missnöje med kontaktlinser av ett nytt märke

Att byta till ett nytt kontaktlinsmärke, även på rekommendation av en ögonspecialist, medför alltid en risk att det nya märket inte passar användaren. Säljaren är inte ansvarig för eventuella medicinska komplikationer eller obehag vid användande av denna typ av linser. Vi rekommenderar dig att alltid rådfråga din optiker eller ögonläkare innan du prövar nya linser. Varje användare har en unik upplevelse, som kan skilja sig markant sinsemellan för samma typ av linser. Vi kan enbart byta dessa linser vid oöppnad och hel förpackning.

Missnöje med effekten av färgade linser

Den slutliga effekten av färgade linser är en subjektiv upplevelse som kan variera på grund av flera orsaker och förhållanden. För det första kommer effekten att påverkas av ditt ögas pigment. För det andra kan det bli påverkat av externa faktorer, så som ljusförhållanden, smink och klädval. Vidare kan typen av färgad lins (förstärkande eller helfärgade) ge varierande resultat i att täcka din naturliga ögonfärg. Eftersom det är omöjligt att förutsäga resultatet för varje individ, kan vi ej ge återköp på färgade kontaktlinser om du är missnöjd med resultatet.

Returadress

Alensa.se
Tegeluddsvägen 76 /2 trappor
Stockholm, 115 28

Frånträda avtalet

Alla har rätt att frånträda avtalet inom 14 dagar efter mottagande av varorna. I händelse av frånträdande från kontraktet, måste Köparen iaktta följande villkor:

De returnerade varorna måste vara fullständiga

Varorna får inte vara använda eller skadade. Originalförpac­kningen måste vara obruten. Om kunden öppnar originalförpac­kningen kan produkten inte användas längre, i och med hälso- och säkerhets relegationer. Produkten är inte längre i salufört skick och är inte möjlig att returnera.

Erforderlig dokumentation

Bifoga inköpskvittot som vi utfärdade, dess kopia eller ditt ordernummer. Glöm inte att inkludera ditt bankkontonummer.

Varorna måste returneras i sitt originalskick

Vi rekommenderar att returnera varorna i en stadig kartong, istället för ett kuvert (även om det är ett vadderat kuvert). Om leveransen blir skadad under frakten, är vi inte skyldiga att ta emot försändelsen. I händelse av frånträdelse från avtalet, om Köparen iakttar villkoren ovan, ska han eller hon få ett fullständigt återköp, inklusive den ursprungliga fraktkostnaden. Köparen behöver enbart stå för kostnaderna kopplade till att returnera varorna. Återköpet blir krediterat till kundens konto inom 2–10 dagar efter mottagande av varorna i salufört skick.

Alternativ tvistlösning (ADR) & Tvistlösning online (ODR)

Konsumenten har rätt att kräva korrigering av sin tvistlösning om de inte är nöjda med det sätt tvisten har blivit löst på eller om de hävdar att säljaren har kränkt deras rättigheter som konsumenter. De kan kontakta säljaren via e-post: info@alensa.se. Om säljaren vägrar att genomföra rättelse, eller inte svarar under en period på 30 dagar från det datum att förfrågan skickades, har konsumenten rätt att lämna in ett klagomål till en nämnd för Alternativt tvistlösning (ADR), juridiskt bundna av den svenska lagen (SFS 2015:671). Klagomål lämnas in till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i enlighet med svensk lagstiftning 4§ (2015:671). Klagomålet kan lämnas in digitalt till ARN genom nämndens hemsida – http://www.arn.se/

Konsumenten kan även lämna in sina klagomål digitalt via European Online Dispute Resolution (ODR plattform) – http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Definitionen av „konsument“ som avses i Alternativ tvistlösning, omfattar fysiska personer som agerar utanför den egna närings- eller yrkesverksamheten. Om avtalet ingås för ändamål delvis inom och delvis utanför (avtal med dubbla syften) personens näringsverksamhet, och näringsverksam­hetens syfte inte dominerar leveransens övergripande innehåll, bör den personen också anses vara en konsument. Alternativ tvistlösning skall tillämpas på förfaranden för utomrättslig lösning av tvister som rör avtalsförpliktelser som härrör från köpe- eller tjänstekontrakt mellan en näringsidkare och en konsument. Alternativ tvistlösning skall endast tillämpas på köpeavtal avlagda på distans. Alternativ tvistlösning skall inte gälla för tvister där värdet av fordran inte överstiger €20. Nämnden för Alternativ tvistlösning kan begära en nominell avgift av konsumenten för inlämnande av klagomål, som inte får överstiga €5 inkl. moms.

Person policy

Företaget Alensa, operatören av webbutiken Alensa.se, samlar enbart in de personuppgifter som är nödvändiga för att frakta varor och kommunicera med kunderna, närmare bestämt: kundens förnamn, efternamn, adress, telefonnummer och e-post. Kunden godkänner härmed att dessa uppgifter får användas av försäljaren för ovenstående ändamål. Under beställning av varan och godkännande av våra almänna villkor kan vi även skapa ett kundkonto automatiskt; kunden godkänner härmed att bli automatiskt registrerad för att motta information gällande beställningar och marknadsnyheter. Denna information delas inte med någon tredje part förutom leverantören.

Cookies

För att kunna erbjuda en så passa bra webbutik och shoppingupplevelse som möjligt, använder vi oss av ”cookies”. Dessa cookies innehåller enbart information som vi har skickat till din dator, de kan inte läsa din personliga information. Genom att godkänna att vi använder oss av cookies kan vi identifiera vilken enhet du använder dig av, vi kan inte identifiera individer genom användandet av cookies.

Vi använder oss av tre olika typer av cookies för att effektivisera din shoppingupplevelse:
(1) Tillfälliga cookies spårar dina besök på vår hemsida, för att vi ska kunna analysera olika typer av användningsmönster. De ger oss möjlighet att samla in data så vi kan optimera vår hemsida, genom att anpassa och förbättra användarstrukturer. Dessa cookies tas automatiskt bort när du lämnar vår hemsida.
(2) Permanenta cookies finns kvar på din dator en längre tid för att möjliggöra personlig anpassning och registrering för kommande besök. Dessa cookies raderas automatiskt efter en viss tid, och kan även när som helst tas bort manuellt av användaren.
(3) Tredje parts cookies används av våra samarbetspartners och förser oss med information om ditt intresse för vissa produkter och sidor. De sparar inga personuppgifter, utan sparas istället under anonyma pseudonymer. De sparas på din dator och raderas automatiskt efter en viss tid.

De flesta webbläsare accepterar cookies i sina standardinställnin­gar, du kan personligen tillåta/ blockera dem i dina säkerhetsinställnin­gar. Vänligen uppmärksamma att om du blockerar cookies kan det leda till att vissa funktioner på vår hemsida inte längre är tillgängliga eller inte fungerar som de ska.

Vi vill påpeka att informationen som sparas i cookies inte kopplas samman med dina personuppgifter, förutsatt att vi inte har frågat dig specifikt om tillstånd för det (t.ex. att få spara din adress så vi kan skicka dina produkter).

Genom att fortsätta på vår hemsida ger du ditt godkännande till användandet av cookies för att optimera din shoppingupplevelse. Om du inte samtycker till vår policy om cookies råder vi dig att antingen sluta använda den här hemsidan, radera dina cookies efter att du har surfat på sidan eller använda din webbläsares anonyma inställningar innan du fortsätter på vår hemsida.

Användandet av värvningsrabattskod

Du kan dela din Alensa.se rabattkod med alla din vänner, familj, och kollegor. Du kan också dela din kod på alla sociala medie-platformer och hjälpa dina vänners vänner eller även främlingar. Var god notera att din beställning måste vara på minst 150 kronor för att vara berättigad att använda din tjänade kredit från din rabattkod. Din rabattkod får endast delas på externa sidor, inkluderande sociala medieplatformer, och är inte menad att bli delad på Alensa.se eller igenom affiliate-nätverk som Alensa sammarbetar med. Rabattkoden är inte menad för eget bruk.

Giltigt recept krävs

I och med att du klickar i att du har läst och förstått våra allmänna köp- och användarvillkor, bekräftar du att du besitter ett giltigt recept för linserna du beställer. Härmed bekräftar du att informationen som du tillhandahåller är giltig och stämmer med vad din ögonspecialist har ordinerat till dig. Du bekräftar även att ditt recept inte är äldre än 12 månader, som det krävs av svensk lag. Du, kunden, samtycker även till att vi, om nödvändigt, kontaktar din ögonspecialist för att bekräfta informationen i ditt recept. Du förstår att det är ditt ansvar att gå på regelbundna synundersökningar och inneha ett uppdaterat och giltigt recept. Alensa.se har inget ansvar för konsekvenserna som kan orsakas från att du frångår ditt recept.

I enlighet med de elektroniska Records of Sales Act, är säljaren skyldig att utfärda ett kvitto till köparen. Samtidigt, är säljaren skyldig att lämna mottagna intäkter med skatteadminis­tratören på nätet; när det gäller ett tekniskt fel, senast inom 48 timmar.

Logga in