Köp- och användarvillkor

Tack för att du besöker webbutiken Alensa.se. Alensa.se är en del av det större Alensa-nätverket, som erbjuder originalkontak­tlinser och relaterade produkter av bästa kvalité till hela Europa.

Varför handla hos oss?

★ Originalprodukter från godkända tillverkare till de bästa priserna
★ Snabb och smidig returhantering
★ Vi tar emot returer inom 14 dagar från leveransdagen, för alla oöppnade produkter
★ Kontakta oss på info@alensa.se när helst du har några frågor
★ Vi har ett stort eget lager, vilket gör att vi omedelbart kan skicka lagerförda produkter
★ Vi skickade 200 000 st försändelser under 2014

Inledande bestämmelser

De allmänna köp- och användarvillkoren nedan gäller vid köp på Alensa.se. De allmänna köp- och användarvillkoren definierar och fastställer de avtalsmässiga förbindelserna mellan Köparen och Säljaren. Alla avtalsförbindelser regleras av tjeckisk lag. Om avtalspartnern är en konsument, ska alla avtalsmässiga förbindelser som inte är reglerade här regleras av den tjeckiska civillagen (Akt nr 40/1964 förf.saml) och konsumentlagen (Akt nr. 634/1992 förf.saml). Om avtalspartnern är en affärsverksamhet, ska alla avtalsmässiga förbindelser som inte är reglerade här regleras av den tjeckiska handelslagen (Akt nr. 513/1991 förf.saml), senaste versionen.

Säljaren förbehåller sig rätten att annullera beställningar på över 10 varor och återbetala köparen.

Ägande

Webbutiken Alensa.se ägs av:
ALENSA, s.r.o.
Stružky 1326/6
198 00 Prag 9

CZ VAT-nummer: CZ27179681
SE VAT-nummer: SE502078233901

Beställningar

Avtalet för köpet är ingånget i och med att Köparen bekräftar sin beställning i beställningsfor­muläret, tillgängligt på nätet. En beställning kan även bekräftas över telefon. Om Köparen inte explicit nämner i fältet ”Meddelande till säljare” att hen begär tryckt bevis på beställningen och en bipacksedel, godkänner hen att dessa enbart tillhandahålles i digital form. Genom att lägga en beställning på Alensa.se, bekräftar Köparen att hen har läst och godkänner köp- och användarvillkoren. Köparen har möjlighet att särskilja leveransadressen från fakturaadressen, och om nödvändigt addera ett meddelande till beställningsfor­muläret. Hänvisade uppgifter är senare automatiskt inkluderade i skattsedeln.

Betalning och priser

Du kan välja mellan följande betalningsmetoder i vår webbutik:
• Kreditkort: Visa, Visa Electron, Mastercard eller Maestro
• PayPal: Kreditkort eller PayPal-konto

Med Klarna Checkout kan du handla enklare, mer flexibelt och säkert på nätet. Utan krångel och utan lösenord identifierar vi dig i tjänsten varefter du kan välja det betalsätt som passar dig bäst.
Du kan betala med Klarna faktura, Klarna konto, kort eller med direkt bank. Då du lämnar information i kassan godkänner du Klarnas villkor som du hittar i kassan. Ifall du har frågor gällande betalning ber vi dig direkt vara i kontakt med Klarnas kundtjänst.

Alla priser, produkter och frakt, exponerade i webbutiken är inklusive moms. Alla bonusar eller rabatter är giltiga, så länge de visas på Alensa.se webbsida.

Om du upplever svårigheter med genomförandet av betalningen eller har frågor gällande produktpriserna, är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@alensa.se.

Fraktkostnader


Fraktmetod Order under 630 kr Order över 630 kr
DHL 49 kr 49 kr
GLS/DB Schenker 39 kr GRATIS
   
Notera:
- Leveranspriset inkluderar moms
- Varje pris är slutligt, oavsett vilken betalningsmetod, och inkluderar packning och frakt
- Fraktkostnader är INTE beroende av beställningens totala storlek och vikt
- Gratis leveranserbjudanden gäller för standardleveran­salternativ (GLS/DB Schenker)
- Beställningar skickas endast efter betalningen har gjorts

Lägga till produkter till beställning

Notera att med tanke på den stora volymen beställningar som behandlas av vårt lager, kan vi inte garantera möjligheten att slå samman eller ändra slutliga beställningar. Om du vill slå samman mer än en order eller lägga till eller ändra en slutförd beställning, vänligen kontakta vår kundtjänst omgående och vi kommer att bedöma möjligheten för varje beställning individuellt. Detta är endast möjligt under kundtjänstens öppettider (8:00 till 16:00). Din order anses vara fullständig vid betalningstillfället. Om du vill lägga till något måste du göra en ny order då tilläggsleveran­savgiften gäller.


Leveranstider


Fraktmetod Beräknad leveranstid
DHL 1–2 vardagar efter beställningen har skickats
GLS/DB Schenker 3–7 vardagar efter beställningen har skickats
   
Note:
- Om din beställning placerades före middagen (12:00) kommer den att skickas den dag du placerade den
- Om din beställning placerades efter klockan 12:00 kommer den att skickas följande arbetsdag
- Du får ett spårnummer / länk så att du kan följa leveransen online
- Beställningarna varken bearbetas eller skickas under helgarna
- Beräknade leveranstider gäller från det att ett paket skickas och inte från det ögonblick som en beställning görs

Leveranstider för ej lagerförda produkter

Tack vare vårt stora lager kan vi skicka 97% av alla mottagna beställningar omedelbart. Leveranstiderna för speciella kontaktlinser, som inte ingår i vår standardlager¬förin­g, beror på fraktvillkoren från våra underleverantörer.

När du väljer och beställer linser kommer vi visa dig ”den beräknade avsändan” vilken idikerar det datumet dessa linser med dina parametrar kommer skickas till er. Detta datumet kan variera beroende på dina parametrar för linserna.

 Alensa leveranstider för icke-lagerförda produkter

I samband med att beställningen läggs, berättar en indikator för kunden om den förväntade leveranstiden för valda parametrar. Uppmärksamma att den allmänna ”finns i lager” markeringen, indikerar att produkten är allmänt tillgänglig från vårt eget lager. Det innebär inte nödvändigtvis att just din kombination av produkter kommer finnas i lager. Utgå alltid från de uppskattade leveranstiderna som anges i rullgardinsmenyn beträffande din specifika beställning. Alla förväntade förseningar av en leverans kommer meddelas i bekräftelsen skickad per e-post. Kunden kommer uppmärksammas på om enbart delar av beställningen finns i lager vid tidpunkten av beställningen.

Beställningar som innehåller både icke-lagerhållna linser och lagerhållna linser

När du har valt de rätta parametrarna för var och en av dina önskade produkter och innan du slutför och betalar beställningen, var vänlig och dubbelkolla varje beräknad avsändan för varje enskild produkt i din varukorg.

Alensa non-stock products delivery times basket

Genom att bekräfta och slutföra betalningen för beställningen, accepterar kunden att hela beställningen kommer att sändas först efter att alla produkter finns i lager. Sändning av lagerhållna produkter före avsändning av icke-lagerhållna produkter kommer endast att tillåtas under särskilda omständigheter. Om så önskas kan kunden betala en extra leveransavgift (lika med vanliga leveranskostnader).

Problem med leverans

DHL Express kräver en signatur vid leverans. Se till att någon kommer att vara närvarande vid din leveransadress under leveranstiderna måndag till fredag.

Vi ansvarar inte för förseningar av leveransen orsakade av våra logistikpartners. För att garantera den smidigaste möjliga frakten, rekommenderar vi att du uppger din fullständiga adress (gatunamn, gatunummer, postadress och postnummer), samt ett telefonnummer som våra logistiska samarbetspartners kan nå dig på vid behov. Vi kommer att spåra och vidta åtgärder om något problem skulle uppstå med din försändelse. När beställningen väl har skickats iväg, kommer du få tillgång till ett spårningsnummer som gör att du kan följa försändelsen över nätet. Tveka inte att kontakta oss om du märker av något problem med paketspårningen. Vår kundtjänst kommer försöka lösa dina problem så snabbt och smidigt som möjligt.

Om ett paket inte kan levereras av någon anledning kan det hållas i ett lokalt postkontor för logistikcenter för återleverans eller upphämtning. Om paketet inte upphämtas kan paketet återlämnas till oss eller förstöras. Därför är det köparens ansvar att säkerställa att paketet kommer att tas emot vid den angivna adressen och att kommunicera med leveransbolaget direkt med eventuella förfrågningar när paketet är i transit eller lagrats. Förstörda paket kommer inte att ersättas eller återbetalas.

Reklamerings process

Om ett paket har bekräftats att ha tappats, saknas eller levereras felaktigt, kommer vi att inleda en reklamering med vår leveranspartner. För att kunna inleda reklameringen krävs två bekräftelser: 1.) En undertecknad förklaring från kunden om att paketet inte mottogs. 2.) Verifikation från leveransbolaget om att paketet har borttappats.

När reklameringspro­cessen pågår, kommer vi snabbt att ge dig en återbetalning eller skicka en ny order. Vi kan inte behandla återbetalningar eller skicka nya paket medan ett aktuellt paket är i frakt och tills det officiellt konstaterats borttappat av kuriren. Var medveten om att varje leveransföretag följer ett annat protokoll och kan kräva en period på upp till 21 dagar för att undersöka och verifiera förlorade eller felaktiga paket.

Skadad förpackning

Kontaktlinser och tillbehör levereras i stadiga förpackningar i storlek som är anpassad efter innehåll, för att du ska kunna känna dig trygg med att du får dina produkter levererade i ett utmärkt skick. Men, i händelse av att paketet är skadat, TA INTE EMOT PAKETET från sändebudet och ange orsaken i leveranspro¬to­kollet, t.ex. ”Betydande skada på förpackningen”, ”Vattenskada” mm. Kontakta oss omgående, så att vi snabbt kan ge dig svar angående ditt problem och sända iväg en ny leverans till dig.

Garanti och retur

Garantin på 24 månader påbörjas i och med att Köparen mottar varorna. Om den köpta produktens förpackning eller medföljande bipacksedel anger ett förfallodatum i enlighet med särskilda bestämmelser, gäller garantin till och med förfallodatum. Vanligtvis erbjuder vi kontaktlinser med längre hållbarhet än 24 månader. Alla våra produkters bäst-föredatum är tillgängliga i webbutiken. Om du har några frågor eller funderingar kring bäst-föredatumen är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@alensa.se.

Klagomål och retur

Om du önskar att returnera en skadad eller felaktig produkt, rekommenderar vi att du placerar den i en stadig låda och sänder den som rekommenderad försändelse, för att undvika skador under transporten. Se till att du får/tar ett spårningsnummer/kvit­to/foto på returen som ett bevis på att du returnerar paketet! Vår kundservice kommer fråga dig om detta ifall du kan misstänker att något har gått fel med din retur. Om du vill returnera öppnade eller använda kontaktlinser, ska du förhindra att de torkar ut under transporten. Vi rekommenderar att du lägger linserna i en linsbehållare med linsvätska och försluter den väl. Eftersom varje situation med en retur är unik, råder vi dig att alltid kontakta vår kundtjänst på info@alensa.se för vidare detaljer runt just din retur (hur många kontaktlinser kommer returneras, är förpackningen oöppnad eller ej, inkluderas förpackningen i returen, förpackningens LOT-nummer mm). Produkterna du önskar returnera skall åtföljas av ett reklamationsbrev som beskriver felet med produkten och dina krav (dvs. återbetalning, ny produkt). Köparen står för fraktkostnaden av de returnerade produkterna.

Returer av solglasögon och glasögon:

Varorna får inte vara använda eller skadade. Originalförpac­kningen får inte vara förstörd. Om du vill returnera eller byta solglasögon eller ramar inom 14 dagar från mottagningsdatumet, kräver vi att du returnerar hela produkten, inklusive fodralet, ytterlådan, allt inuti lådan, eventuella rengöringsdukar och eventuella identifierande klistermärken eller taggar. Med andra ord måste produkten vara i exakt samma skick som vid mottagandet. Produkten anses vara ofullständig utan någon av dessa föremål. Vid eventuella saknade eller skadade föremål är det inte möjligt att returnera eller byta ut. Tack för din förståelse och överensstämmelse.

Glasögonsglas tillverkas utifrån specifika, individuella krav och är därför inte berättigade till återbetalning. Endast bågarna kvalificerar sig för eventuellt återbetalning.

Felaktiga linser

Om du har klagomål angående kvaliteten på dina kontaktlinser (röda ögon, suddig syn, obekväma, torrhet, irriterande), kan du skicka tillbaka linserna till vår returadress, och vi skicka in linserna till tillverkaren för en kvalitetsunder­sökning av linserna. Vänligen uppmärksamma att processen kan ta upp till två (2) månader (inklusive leveranstider), medan vi väntar på de slutliga resultaten från tillverkarna. En del av linserna kan behöva skickas utomlands för analys, vilket också påverkar längden av ärendet. När ett tillverkningsfel är bekräftat, skickar vi nya linser till dig med samma parameterinställnin­gar, utan extra kostnad. Dock, i händelse att det inte är ett produceringsfel, kan vi tyvärr inte ersätta dig för linserna eller skicka dig ett nytt par.

Missnöje på grund av att ha fått fel parametrar

Kontakta alltid kundservice, omedelbart, om du ser att du har fått fel parametrar, innan du öppnar några av dina förpackningar. Om vi har skickat fel felaktiga parametrar på grund av ett internt fel, kommer du att bli återbetalad eller få nya linser skickade till dig, utan extra kostnad. Om du, kunden, har gjort ett misstag under beställningspro­cessen och de linser som du beställt inte matchar dina föreskrivna parametrar, kan Alensa bara ersätta eller återbetala dem om de är oöppnade, oanvända och oskadade. Du måste ha en officiellt recept som inte är äldre än 1 år. Vänligen var uppmärksam när du beställer för att inte mata in fel värden. Vid tvist har Alensa rätt att begära ditt recept och verifiera det med din faktiska beställning.

Missnöje med kontaktlinser av ett nytt märke

Att byta till ett nytt kontaktlinsmärke, även på rekommendation av en ögonspecialist, medför alltid en risk att det nya märket inte passar användaren. Säljaren är inte ansvarig för eventuella medicinska komplikationer eller obehag vid användande av denna typ av linser. Vi rekommenderar dig att alltid rådfråga din optiker eller ögonläkare innan du provar nya linser. Varje användare har en unik upplevelse, som kan skilja sig markant sinsemellan för samma typ av linser. Vi kan enbart byta dessa linser vid oöppnad och hel förpackning.

Missnöje med effekten av färgade linser

Den slutliga effekten av färgade linser är en subjektiv upplevelse som kan variera på grund av flera orsaker och förhållanden. För det första kommer effekten att påverkas av ditt ögas pigment. För det andra kan det bli påverkat av externa faktorer, så som ljusförhållanden, smink och klädval. Vidare kan typen av färgad lins (förstärkande eller helfärgade) ge varierande resultat i att täcka din naturliga ögonfärg. Eftersom det är omöjligt att förutsäga resultatet för varje individ, kan vi ej ge återköp på färgade kontaktlinser om du är missnöjd med resultatet.

Returadress

Alensa.se (Regus Stureplan)
Stureplan 4c
Stockholm, 114 35

Frånträda avtalet

Alla har rätt att frånträda avtalet inom 14 dagar efter mottagande av varorna. I händelse av frånträdande från kontraktet, måste Köparen iaktta följande villkor:

Returnerade varor skall vara oanvända och i originalförpac­kning

Varorna får inte vara använda eller skadade. Originalförpac­kningen måste vara obruten. Om kunden öppnar originalförpac­kningen kan produkten inte användas längre, i och med hälso- och säkerhets relegationer. Produkten är inte längre i salufört skick och är inte möjlig att returnera.

Erforderlig dokumentation

Bifoga inköpskvittot som vi utfärdade, dess kopia eller ditt ordernummer. Glöm inte att inkludera ditt bankkontonummer.

Varorna måste returneras i sitt originalskick

Vi rekommenderar att returnera varorna i en stadig kartong, istället för ett kuvert (även om det är ett vadderat kuvert). Om leveransen blir skadad under frakten, är vi inte skyldiga att ta emot försändelsen. I händelse av frånträdelse från avtalet, om Köparen iakttar villkoren ovan, ska han eller hon få ett fullständigt återköp, inklusive den ursprungliga fraktkostnaden. Köparen behöver enbart stå för kostnaderna kopplade till att returnera varorna. Återköpet blir krediterat till kundens konto inom 2–10 dagar efter mottagande av varorna i salufört skick.

Alternativ tvistlösning (ADR) & Tvistlösning online (ODR)

Konsumenten har rätt att kräva korrigering av sin tvistlösning om de inte är nöjda med det sätt tvisten har blivit löst på eller om de hävdar att säljaren har kränkt deras rättigheter som konsumenter. De kan kontakta säljaren via e-post: info@alensa.se. Om säljaren vägrar att genomföra rättelse, eller inte svarar under en period på 30 dagar från det datum att förfrågan skickades, har konsumenten rätt att lämna in ett klagomål till en nämnd för Alternativt tvistlösning (ADR), juridiskt bundna av den svenska lagen (SFS 2015:671). Klagomål lämnas in till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i enlighet med svensk lagstiftning 4§ (2015:671). Klagomålet kan lämnas in digitalt till ARN genom nämndens hemsida – http://www.arn.se/

Konsumenten kan även lämna in sina klagomål digitalt via European Online Dispute Resolution (ODR plattform) – http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Definitionen av „konsument“ som avses i Alternativ tvistlösning, omfattar fysiska personer som agerar utanför den egna närings- eller yrkesverksamheten. Om avtalet ingås för ändamål delvis inom och delvis utanför (avtal med dubbla syften) personens näringsverksamhet, och näringsverksam­hetens syfte inte dominerar leveransens övergripande innehåll, bör den personen också anses vara en konsument. Alternativ tvistlösning skall tillämpas på förfaranden för utomrättslig lösning av tvister som rör avtalsförpliktelser som härrör från köpe- eller tjänstekontrakt mellan en näringsidkare och en konsument. Alternativ tvistlösning skall endast tillämpas på köpeavtal avlagda på distans. Alternativ tvistlösning skall inte gälla för tvister där värdet av fordran inte överstiger €20. Nämnden för Alternativ tvistlösning kan begära en nominell avgift av konsumenten för inlämnande av klagomål, som inte får överstiga €5 inkl. moms.

Person policy

Skyddet och behandlingen av personuppgifter regleras av följande privacy policy.

Användandet av värvningsrabattskod

Värvningsrabatten (dealer code) är inte längre aktiv eftersom det har avslutats den 31.12.2018. Alla bonusar som fåtts med programvillkoren kommer hållas kvar tills de har spenderats.


Giltigt recept krävs

I och med att du klickar i att du har läst och förstått våra allmänna köp- och användarvillkor, bekräftar du att du besitter ett giltigt recept för linserna du beställer. Härmed bekräftar du att informationen som du tillhandahåller är giltig och stämmer med vad din ögonspecialist har ordinerat till dig. Du bekräftar även att ditt recept inte är äldre än 12 månader, som det krävs av svensk lag. Du, kunden, samtycker även till att vi, om nödvändigt, kontaktar din ögonspecialist för att bekräfta informationen i ditt recept. Du förstår att det är ditt ansvar att gå på regelbundna synundersökningar och inneha ett uppdaterat och giltigt recept. Alensa.se har inget ansvar för konsekvenserna som kan orsakas från att du frångår ditt recept.

I enlighet med de elektroniska Records of Sales Act, är säljaren skyldig att utfärda ett kvitto till köparen. Samtidigt, är säljaren skyldig att lämna mottagna intäkter med skatteadminis­tratören på nätet; när det gäller ett tekniskt fel, senast inom 48 timmar.

PayPal Maestro Master Card VISA VISA Electron DHL Schenker Klarna
Top