Bytesrätt

Returer måste uppfylla samtliga följande villkor:

  • Linsförpacknin­gen/arna måste vara oöppnade, oskadade och i återförsäljande tillstånd *
  • Det får inte ha gått mer än ett år ifrån det att produkterna köptes ifrån Alensa.se.
  • Hela varan måste returneras utan att några komponenter saknas.
  • Returnering av glasögon och solglasögon anges nedan.
  • Vår kundtjänst måste alltid kontaktas innan retur görs.
  • Produkter som returneras under den lagstadgade annulleringspe­rioden (inom 14 dagar efter mottagandet) återbetalas till fullo.
  • Returer av oöppnade varor som gjorts efter att den lagliga 14-dagars annulleringspe­rioden har löpt ut kommer att bedömas beroende på produktens garanti och utgångsdatum (som tidigare nämnts måste produkten vara i säljbart skick). Produkterna måste dock returneras till Alensa.se inte senare än 365 dagar från det ursprungliga köpdatumet.
  • Ifall Alensa har gjort ett fel och skickat fel produkter måste du rapportera detta till kundtjänst inom 30 dagar från mottagandet av varorna.
* I enlighet med EU: s bestämmelser om hälsa och säkerhet

Vill du byta kontaktlinser till olika parametrar?

Om ditt recept har ändrats eller om du har av misstag beställt fel, oroa dig inte. Du kan byta ut oöppnade eller oskadade förpackningar genom att följa den procedur som beskrivs nedan. Alensa kommer att utfärda en återbetalning, och du måste göra en ny beställning för den eller de önskade produkterna, när det passar dig. Prisjusteringar kommer inte att göras; en fullständig återbetalning kommer att utfärdas om de returnerade produkterna uppfyller våra kriterier som anges ovan.

Behöver du en annan produkt?

Om du vill beställa ett annat märke eller en produkt, och förpackningarna är oöppnade och oskadade, kan du även returnera dem till oss. Alensa.se kommer i det här fallet, utfärda en återbetalning, och du är fri att göra en ny order på den önskade produkten (produkterna) när det passar dig. Prisjusteringar kommer inte att göras; en fullständig återbetalning kommer att utfärdas om de returnerade produkterna uppfyller våra kriterier som anges ovan.

Har du fått fel produkt?

Ifall Alensa har gjort ett misstag och skickat fel produkt till dig måste du rapportera detta inom 30 dagar efter mottagandet av varan. Se till att du inte har öppnat eller använt någon av produkterna. Du kan returnera varorna enligt instruktionerna nedan så får du tillbaka pengarna eller rätt produkt.

Om du själv har gjort ett misstag när du beställer kan eventuella oöppnade eller oskadade paket också returneras. I det här fallet bär dock kunden ansvaret för fraktkostnaderna för att returnera produkten/pro­dukterna.

Vi rekommenderar att du alltid kontrollerar dina varor innan du öppnar eller använder dem.

Skickar du tillbaka av någon annan anledning?

Retur proceduren gäller också vid nöjdhetsgaranti på TopVue produkter. Följ samma procedur i det här fallet.

Returer av solglasögon och slipade glasögon:

Våra glasögon kommer med två års garanti. Varorna får inte vara använda (testade går såklart bra) eller skadade. Originalförpac­kningen får inte vara förstörd. Om du vill returnera eller byta solglasögon eller bågar, kräver vi att du returnerar hela produkten, inklusive fodralet, ytterlådan, allt inuti lådan, eventuella rengöringsdukar och eventuella identifierade klistermärken eller taggar. Med andra ord måste produkten vara i exakt samma skick som den var vid mottagandet. Produkten anses vara ofullständig utan något av dessa föremål. I händelse av saknade eller skadade föremål är det inte möjligt att returnera eller byta. Tack för din förståelse och samtycke.

Solglasögon, bågar och glasögon levereras i optimalt skick och har blivit noggrant kontrollerade innan de skickas. I sällsynta fall, att en av dessa skulle levereras skadad, kontakta kundtjänst direkt efter mottagandet så granskar vi ärendet för att hjälpa dig. Klagomål om skador orsakade av felaktig användning, felaktig skötsel eller normalt slitage och frekvent användning är dock inte berättigade till ersättning. Ytterligare rabatter eller ersättning kan inte ges för skador som orsakats av kunden själva.

Slipade glas tillverkas utifrån specifika ordrar och är därför inte berättigade till retur. Endast bågarna är berättigade till eventuell återbetalning. Detta villkor gäller från det ögonblick som glasögon har betalats för, oavsett leveransstatus.


Om du misstänker felaktiga glas i dina glasögon:

Men om du tror att kvaliteten på dina glasögonlinser saknas eller dina glas är defekta på något sätt kan vi få dem skickade för en kvalitetskontroll. Om en defekt upptäcks eller om de anses vara av dålig kvalitet kommer vi naturligtvis att byta ut eller återbetala linserna.

För kvalitetsanspråk angående enkelslipade glasögon, kontakta vår kundtjänst först och se till att inkludera ett giltigt recept – som inte är äldre än ett år. När en kvalitetskontroll utförs krävs detta recept för att verifiera om dioptrerna hos de glas du har köpt matchar ditt faktiska recept eller inte. Du kommer att bli ombedd att returnera dina varor i sin helhet (bågar, glasögonlinserna, de medföljande tillbehören, eventuella etiketter eller broschyrer osv …). Ta inte bort linserna från bågarna!

För kvalitetsanspråk angående multifokala/pro­gressiva glasögon, kontakta vår kundtjänst först och se att ha ett giltigt recept – inte äldre än ett år. Inkludera även ett foto som visar dig när du bär glasögonen (för att säkerställa bättre centrering) och ett foto från sidan som visar att du bär glasögonen (för att säkerställa bågens vinkel). Du kommer att bli ombedd att returnera dina varor i sin helhet (bågar, glasögonlinserna, de medföljande tillbehören, eventuella etiketter eller broschyrer osv …). Ta inte bort linserna från bågarna!

Returer som har manipulerats med och/eller som saknar komponenter kan inte accepteras. Kontakta alltid vår kundtjänst innan du returnerar glasögon!

Hur fungerar ett byte eller retur?

Först, vänligen kontakta vår kundtjänst via kontaktformuläret på webbplatsen eller via e-post eller telefon för att förklara orsaken till returen samt ge ytterligare information som behövs (ordernummer, fullständig beskrivning av objekten, etc.) Vår personal kommer att granska din begäran för att säkerställa att den uppfyller alla utbyteskriterier och ge dig råd om hur man ska gå väga.

Vår kundtjänst strävar efter att svara inom 1–2 arbetsdagar. När din retur eller utbyte har godkänts så får du en returetikett. Vänligen se till att använda denna etikett när du returnerar ditt paket.

Kort sagt, så följer returförfarande 4 steg:

  1. Bekräfta din avkastning genom att kontakta kundtjänst
  2. Vår kundtjänst kommer att ge dig en returetikett
  3. Förpacka ditt paket och använda denna etikett
  4. Tar/får ett spårningsnummer/kvit­to/foto på returen som ett bevis på att du returnerar paketet
  5. Skickar ditt paket tillbaka till oss

Vänligen skicka oöppnade och oskadade förpackningar av kontaktlinser (eller linsvätskor) per post i en stadig låda, inte ett kuvert, för att säkerställa att de inte kommer att skadas under transporten. Lägg till ett inköpsbevis från Alensa.se samt instruktioner avseende den förväntade verkan. Se till att du får/tar ett spårningsnummer/kvit­to/foto på returen som ett bevis på att du returnerar paketet! Vår kundservice kommer fråga dig om detta ifall du kan misstänker att något har gått fel med din retur. Om du behöver nya parametrar, ingår exakt information om detta. Om du väntar en återbetalning till ditt bankkonto, var vänlig och inkludera all nödvändig information för oss att göra överföringen. Om du har betalat på nätet, kommer återbetalningen att utfärdas automatiskt till ditt PayPal-konto, eller kort från vilket betalningen gjordes.

Hur mycket kommer detta att kosta?

Kunden ansvarar endast för fraktkostnaderna i samband med att returnera produkten (produkterna). Alensa.se ger inte ett förbetalt alternativ för returer av beställda felaktigt eller inte längre behövda produkter. Men om Alensa.se bedöms ha gjort fel som säljaren, så kommer eventuella kostnader för utbyte eller returneringen att täckas.

Hur lång tid tar det?

Alensa.se kommer att bekräfta när vi har fått dina returnerade artiklar och uppdatera dig om statusen för din nya order. Vi strävar efter att kontrollera alla returer inom 30 dagar. Tveka inte att kontakta vår kundtjänst om du tror att det är någon fördröjning.

Observera att returförfarandet tar något längre tid när man returnerar glasögon i sin ursprungliga och oskadade förpackningar. Detta beror på det faktum att äktheten och tillståndet av de tillbaka skickade glasögonen först måste utredas grundligt och kontrolleras av vårat lager.