FAQ om Glasögon och Solglasögon

Vill du veta mer om våra glasögon och solglasögon? Vi har samlat ihop några vanliga frågor och svar för dig. Om du inte hittar svaret på din fråga, tveka inte att kontakta vår kundtjänst. Vi är här för att hjälpa till!

Beställning av glasögon och solglasögon online

Mer om våra linser för receptbelagda glasögon

Mer om våra solglasögon

Leverans och returer

Online beställning av glasögon och solglasögon

Se på de vanligaste kundfrågorna om glasögon och solglasögon här nedanför:

1. Vilken service för glasögon erbjuder ni?

Vi erbjuder en mycket professionell service för glasögon och solglasögon online. Du kan välja från ett stort urval av bågar och solglasögon från originalmärken. Du kan också få dina bågar försedda med receptbelagda linser och få fullständiga receptbelagda glasögon levererade till din dörr. Allt du behöver för att slutföra din beställning är en kopia av ditt recept efter att ha gjort ett syntest hos en ögonläkare eller optiker. Vi garanterar de bästa produkterna till ett utmärkt pris samt pålitlig service.

2. Har ni butiker jag kan besöka?

Vi är en onlinebutik, så vi har inga fysiska butiker som du kan besöka. Läs mer om fördelarna med att beställa online här.

3. Kan jag lita på er i stället för min optiker?

Vi har själva erfarna optiker som tillverkar dina glasögon åt dig. Vi säljer glasögon i hela Europa och våra glasögon uppfyller de högsta kraven. Vi garanterar samma kvalitet som du hittar hos din optiker.

4. Hur kan jag prova glasögon och anpassa dem till mitt recept?

De flesta av våra bågar kan provas med hjälp av den virtuella spegeln. Detta virtuella provningsverktyg använder din webbkamera och fungerar precis som en vanlig spegel: kameran fångar ditt ansikte och applicerar noggrant de valda bågarna. Du kan till och med vrida på huvudet och bågarna följer med åt det håll du vänder dig. På så sätt kan du se dem från olika vinklar, och det ser ut som om du faktiskt hade dem på dig! För att ytterligare se till att dina glasögon passar bra har vi lagt till storlekar och mått för varje båge. Detta hjälper dig att förstå hur stora eller små bågarna är för dig, och du ska kunna jämföra dem med dina nuvarande glasögon. När du är nöjd kan du fortsätta med att ange ditt recept och välja de linser du behöver. Du kan också lägga till flera tilläggsfunktioner till dina linser.

5. Varför måste jag betala i förskott för glasögon?

Varje recept är unikt och glasögonen skräddarsys enligt ditt exakta recept. Eftersom vi inte kan erbjuda dem någon annanstans måste de betalas i förskott.

6. Jag vet inte vilka parametrar jag har. Kan ni ta reda på mitt recept åt mig via mina gamla glasögon?

Det finns bara ett sätt att få reda på dina exakta parametrar: låt en ögonläkare eller optiker undersöka dina ögon. Vi rekommenderar att du gör det ungefär var sjätte månad. Din ögonspecialist kommer alltid att ge dig ett recept eller en liten lapp med dina exakta parametrar för synkorrigering. Vi kan inte ta reda på dina parametrar genom att använda ditt recept för gamla glasögon eller på något annat sätt.

7. Kan jag använda mitt recept för kontaktlinser?

Nej, det finns specifika skillnader mellan ett recept för linser och ett recept för glasögon. Din ögonläkare måste fastställa dina parametrar specifikt för glasögon genom en synundersökning.

8. Jag är lite orolig för att göra ett misstag när jag skriver in mitt recept. Kan ni hjälpa mig?

Att beställa receptbelagda glasögon online och navigera i beställningsfor­muläret kan verka överväldigande i början. Vi har dock en funktion i vårt beställningsfor­mulär där du kan ladda upp en bild av ditt recept. Detta gör det möjligt för våra specialister att tolka dina parametrar och slutföra din beställning åt dig. Du kan fortfarande skriva in ditt recept själv också. Och glöm inte att vår kundtjänst är redo att hjälpa dig vid varje steg; om du är orolig när du gör din beställning eller om något inte ser rätt ut, kontakta oss omedelbart. Vi hjälper dig gärna att slutföra din beställning på rätt sätt.

9. Jag har redan beställt glasögon och tror att jag har gjort ett misstag. Hur kan jag ändra/avbryta min beställning eller fixa den?

Kontakta vår kundtjänst omedelbart! Beställningar som inte har behandlats kan ändras. Men om den redan har behandlats kan inga ytterligare ändringar göras. Var försiktig när du anger ditt recept, eller kontakta oss i förväg så att vi kan hjälpa dig att skriva in de nödvändiga måtten på ett korrekt sätt.

10. Vad är PD för något och hur får jag reda på det?

Detta värde visar avståndet mellan dina pupiller i millimeter. Det exakta avståndet är viktigt för att kunna centrera glasögonlinserna på ett optimalt sätt. För de flesta människor är avståndet mellan pupillen och näsryggen mellan 28-35 millimeter, men det finns undantag. Din ögonläkare bör också inkludera ditt pupillavstånd (PD) i ditt recept eftersom du behöver det för att göra din beställning. Det är inte alla optiker/ögonläkare som gör detta, så se till att fråga. Om din läkare eller specialist inte har lagt till detta på ditt recept kan du mäta det själv med vårt PD mätinstrument online eller skriva ut vår linjal. Om du bara märker ett PD-värde på receptet, dela det med 2 för att få höger och vänster ögats värde (till exempel: 61/ 2 = 30,5).

För barn tenderar PD att förändras med tiden, så se till att ditt barns ögon undersöks var sjätte månad.

11. Mitt recept visar något annat än ert beställningsfor­mulär. Kan jag ange det någonstans?

Varje recept är unikt och ofta har varje ögonläkare ett eget sätt att göra anteckningar. Vissa ögonläkare skriver till exempel (-) som (=). Så om du är osäker rekommenderar vi att kontakta oss med ditt recept innan du slutför din beställning. Vi hjälper dig att tolka dina parametrar och antecknar eventuella särskilda behov i samband med din beställning.

12. Kan jag skicka min egen glasögonbåge till er för att få era receptbelagda linser monterade i den?

Det är inte möjligt för oss att få våra linser monterade i bågar som inte säljs av oss. Vi kan endast montera linser i bågar som har köpts i vår butik.

13. Kan jag beställa receptbelagda linser utan bågar?

Receptbelagda linser måste tillverkas så att de passar perfekt in i bågarna enligt ditt recept. Det är omöjligt att skapa och färdigställa receptbelagda linser på rätt sätt utan att centrera och montera dem i en båge. Om de har anpassats i en viss båge enligt dina exakta behov kan de inte överföras till en annan båge om bågarna inte är likadana. Och även i det fallet kan det hända att justeringen är lite fel, vilket gör att din syn blir suddig.

14. Kan ni skicka min glasögonbåge och mina receptbelagda linser separat?

Det kan vi inte göra. För att kunna leverera receptbelagda glasögon av hög kvalitet och garantera en skarp syn måste vi montera in lämpliga linser i de valda glasögonbågarna på rätt sätt.

15. Kan jag beställa bågar som kan användas som glasögon utan styrka, dvs. som tillbehör?

Det är absolut möjligt att köpa receptfria glasögon i vår butik. Men eftersom våra standard linser för våra bågar inte är lämpliga för komfortabel användning rekommenderar vi att du utrustar dem med lämpliga linser med styrka 0,00.

16. Levereras glasögonen med ett fodral?

Alla våra glasögon levereras med ett fodral. Det skadar aldrig att ha extrautrustning för att hålla dina glasögon i optimalt skick, så se till att kolla in vårt utbud av tillbehör, “utifall att”.

17. Är alla era varumärken autentiska?

Vi säljer endast originalmärken och produkter från kända och pålitliga tillverkare.

18. Levereras era solglasögon med certifikat och originalfodral?

Alla våra glasögon och solglasögon levereras med taggar, certifikat och/eller klistermärken samt originalfodral för att ytterligare förstärka deras äkthet.

Mer om våra linser för receptbelagda glasögon

Läs mer om de linser som vi utrustar våra glasögon med:

19. Är era linser producerade av en pålitlig tillverkare?

Vi strävar efter att leverera produkter som uppfyller de högsta kvalitetsstan­darderna. Tillverkaren av våra glasögonlinser är det erkända europeiska företaget Adrial som samarbetar med erfarna optiker som använder de allra bästa maskinerna för att göra glasögonlinser, montera dem i dina valda bågar och genomgå kvalitetskontroll innan de skickas.

20. Vad är linserna gjorda av?

Alla receptbelagda linser är tillverkade av högkvalitativ, hållbar plast. Du kan välja mellan linser med ett brytningsindex på 1,5 - 1,6 - 1,67 och 1,74. Material med ett högre index är av bättre kvalitet och tunnare linser med högre brytningsindex är mer avancerade och lätta; därför blir linserna dyrare ju mer brytningsindexet ökar. Om du väljer en lins med högre index betalar du med andra ord mer, men linsen kommer att tillverkas exakt efter dina behov.

21. Vad är skillnaden mellan de fyra alternativen av brytningsindex?


Linsens brytningsindex hänvisar till hur linsen bryter (böjer) ljuset, vilket beror på hur snabbt ljuset färdas genom materialet. En tunnare lins kan användas om brytningsindexet för ett visst material är högre, eftersom vi behöver mindre material för att bryta ljuset ordentligt. En lins med ett högre index är tillverkad av material av bättre kvalitet, väger mindre och är bekvämare. Beroende på dina dioptrier kan det vara möjligt för dig att endast bära glasögon med linser med ett visst brytningsindex eftersom varje index är lämpligt för vissa dioptriska värden.

22. Vilka ytbehandlingar har lagts till i linserna och hur mycket kostar de?

Våra linser har som standard fem avancerade behandlingar som du inte behöver betala extra för: ett UV-filter, extra härdning, antireflekterande, hydrofob och självrengörande beläggningar. Läs mer om våra glasögonlinsbehandlingar här.

23. Hur kan jag förbättra mina linser?

När du köper ett par glasögon hos oss kan du välja och köpa extra egenskaper - ett blåljus blockeringsfilter, ett självtonade glas eller toning för receptbelagda solglasögon - för att förbättra eller ändra dina linser. Vi inkluderar även möjligheten att välja linser specifikt för bilkörning. Detta kommer att minska stark belysning från mötande trafik, eliminera irriterande bländande sken och bevara en klar syn när du kör.

24. Vad gör ett blåljus blockeringsfilter?

Dessa glas filtrerar och blockerar blått ljus från digitala enheter såsom telefoner, surfplattor och datorskärmar. Detta kommer att minska trötthet i ögonen, öka produktiviteten och förbättra sömnvanor. Läs mer om blåljusblockerande glasögon här.

25. Vad är självtonade linser?

Fotokromatiska, övergångs- eller självtonade linser blir mörkare eller ljusare i enlighet med ljusförhållandena. De är genomskinliga inomhus och mörknar när de utsätts för UV-strålar.

26. Kan jag beställa receptbelagda solglasögonlinser?

Vi erbjuder också möjligheten att omvandla dina glasögon till riktiga receptbelagda solglasögon för att skydda dina ögon från UV-strålar och starkt ljus. Detta innebär att vi tar dina receptbelagda linser och färgar dem permanent. Beroende på hur mörka receptbelagda solglasögon du vill ha erbjuder vi 3 nivåer av toningsintensitet: 50, 75 eller 85. Linser med en 85% toning motsvarar vanliga solglasögon när det gäller deras förmåga att skydda dina ögon från starkt ljus. Du kan också lägga till polarisering (endast tillgänglig för en 85% toningsintensitet) eller en spegelbeläggning (i olika färger) till dina solglasögonlinser. Detta kan göras antingen för någon av våra glasögonbågar eller för solglasögon från vårt urval av receptbelagda solglasögon .

27. Kan jag beställa progressiva/mul­tifokala linser och har de samma fördelar som enfokala linser?

Ja. Vi erbjuder dig möjligheten att beställa progressiva linser som korrigerar både när- och översynthet. Du kan välja mellan fyra olika kvalitetsvarianter. Alla våra progressiva linser kommer med samma behandlingar och fördelar som våra enfokala linser.

28. Kan jag beställa linser som korrigerar astigmatism?

Ja. Om du lider av astigmatism och behöver toriska linser kommer ditt recept att innehålla ett cylinder- och axelvärde för varje öga. När du anger ditt recept i vårt beställningsfor­mulär visas ett fält för cylinder och axel där du kan ange dessa värden.

29. Vad gör jag om jag inte behöver såna parametrar som cylinder eller axel för mina linser?

Om du inte lider av astigmatism behöver du inte lägga till en cylinder och en axel till dina linser. Du kanske har märkt att vårt system ändå frågar efter dessa parametrar; du behöver bara välja 0,00 för cylinder och 0 för axel, så kommer de inte att läggas till dina linser.

30. Är det möjligt att välja andra linser än de som systemet föreslår?

Vårt system väljer linser med ett optimalt brytningsindex enligt ditt recept. Det är visserligen möjligt att manuellt ändra detta val, men tänk på att detta kan påverka slutresultatet. Din synskärpa kan inte garanteras fullt ut om du avviker från vårt systemförslag. Vissa dioptrier fungerar helt enkelt inte med vissa brytningsindex.

31. Är det möjligt att mala linserna som jag tidigare har köpt och montera dem in i en ny båge?

Glasögon måste tillverkas specifikt för en viss båge för att centreras och anpassas korrekt. Det är nästan omöjligt att montera skräddarsydda linser in i en ny båge utan att störa brännpunkt. Det är därför inte möjligt för oss att tillhandahålla denna tjänst.

32. Finns det ett enkelt sätt att beställa receptfria blåljusblockande glasögon eller måste jag alltid lägga till denna funktion manuellt när jag beställer?

Ett blåljus blockningsfilter kan läggas till i alla våra specialanpassade glasögonlinser, men kanske letar du bara efter enkla, receptfria skärmglasögon. I så fall kan du ta en titt på vårt specialerbjudande av datorglasögon. Alla dessa glasögon levereras med högkvalitativa receptfria linser, som är förbättrade med våra fem standardlinsbe­handlingar och ett blåljus blockeringsfilter . Så om du bara vill eliminera digital ögontrötthet kan du skaffa dig en av våra datorglasögon!

Köp datorglasögon

33. Varför finns det en symbol ingraverad i mina linser?

Multifokala linser av bästa möjliga kvalitet graveras för att skilja dem från andra linser. Graveringen är ett kvalitetsbevis och kommer inte att hindra din syn på något sätt.

Mer om våra solglasögon

Nedanför kan du hitta några av de vanligaste frågorna om solglasögon:

34. Är alla era solglasögon UV-skyddande och finns det olika skyddsnivåer för olika linsfärger?

Vi erbjuder endast fullt fungerande solglasögon från välkända varumärken som garanterar allt nödvändigt skydd. Olika linsfärger har dock olika användningsområden och effekter. Läs mer om skillnaden mellan olika färger på solglasögonlinser här.

35. Vad är skillnaden mellan speglade och polariserade solglasögon?

Polariserade linser innehåller ett specialfilter som blockerar intensivt reflekterat ljus, vilket i praktiken minskar bländning och ger ytterligare skydd för dina ögon. Polariserade solglasögon ger ett utmärkt skydd mot bländning - särskilt på vattnet. Läs mer om polariserade solglasögon här.

Linserna med en spegelbeläggning hjälper din syn genom att mildra starkt ljus. Spegellinser hjälper inte bara till att skydda dina ögon, utan spegeleffekten döljer dina ögon från omvärlden och skapar en kul och mystisk vibe.

36. Kan jag förvandla ett par solglasögon till receptbelagda solglasögon?

Ja, för alla solglasögon i vårt urval av receptbelagda solglasögon kan du klicka på alternativet att lägga till receptbelagda linser. Det är också möjligt att omvandla receptbelagda linser från vårt urval av glasögonbågar till receptbelagda solglasögonlinser. Dessutom för vissa receptbelagda glasögon erbjuder vi ett urval av clip-ons, som skyddar mot solen.

Leverans och returer

Följande del klargör några av de vanligaste frågorna om leverans och returer av glasögon och solglasögon. För allmän information och frågor angående beställningen hos oss kan du ta en titt på vår FAQ om din beställning.

37. Hur länge tar det för mina nya glasögon att komma fram?

När du beställer glasögon - efter att du har betalat - finns det flera steg som måste tas. Efter att ha mottagit din beställning kommer våra optiker att verifiera ditt recept med vårt lager och börja tillverka linser. Därefter monterar de linserna i dina valda glasögonbågar och testar dem ordentligt. Den här processen tar vanligtvis mellan 3 och 7 arbetsdagar, beroende på vilken typ av lins du har valt. Därefter skickar våra optiker de färdiga glasögonen till vårt centrallager, varifrån de skickas till dig. Till exempel, på grund av det stora antalet beställningar som vi fick under COVID-19-pandemin inträffade en långsammare leveranstid. Generellt sett tar leveransen av glasögon mellan 7 och 14 arbetsdagar.

38. Hur länge tar det för mina solglasögon att komma fram?

Solglasögon kräver inte extra tid för tillverkning, anpassning och testning, så de levereras enligt vår normala leveranstid.

39. Varför tog det längre tid att få mina receptbelagda glasögon levererade?

Under normala förhållanden kan våra optiker skicka dina glasögon i tid. Vi strävar dock alltid efter att färdigställa produkterna enligt högsta standard. Under perioder som till exempel COVID-19-krisen kan lagerhållningen begränsas på grund av bestämmelser, och antalet beställningar kan överstiga den kapacitet som våra optiker kan hantera per dag. Det är också möjligt att våra leverantörer kan bli försenade utan särskilda omständigheter. Därför kan leveranstiderna ändras.

40. Hur länge varar min garanti för glasögon?

Våra glasögon har en standardgaranti på två år. Solglasögon, bågar och glasögon levereras i optimalt skick och har kontrollerats noggrant för kvalitet innan de skickas. I det sällsynta fallet att någon av dessa anländer skadad eller har defekter, kontakta vår kundtjänst så går vi igenom ditt ärende för att hjälpa dig. Klagomål om skador som orsakats av felaktig användning, felaktig skötsel eller helt enkelt frekvent användning är dock inte berättigade till ersättning eller byte.

41. Vad är er returpolicy för receptbelagda glasögon?

Receptbelagda linser tillverkas enligt specifika individuella krav och är därför inte berättigade till återbetalning. Endast bågarna är berättigade till en eventuell återbetalning. Detta villkor gäller från det ögonblick glasögonen har betalats, oavsett leveransstatus. Bågarna får inte vara skadade. Om du har några frågor, problem eller funderingar, se till att kontakta vår kundtjänst för mer information om hur vi kan hjälpa dig.

Men om du anser att kvaliteten på dina linser är bristfällig eller om dina linser är defekta på något sätt kan vi skicka dem för en kvalitetskontroll. Om ett fel upptäcks eller om de anses vara av dålig kvalitet kommer vi naturligtvis också att byta eller återbetala linserna. Se vänligen våra allmänna köp-och användarvillkor.

42. Vad är er returpolicy för solglasögon?

Om du vill returnera eller byta ut solglasögon eller bågar inom 14 dagar från mottagningsdatumet kräver vi att du returnerar hela produkten, inklusive fodralet, den yttre lådan, allt som finns i lådan, rengöringsdukar och identifierande klistermärken eller taggar. Med andra ord måste produkten vara i exakt samma skick som den var vid mottagandet, annars anses den vara ofullständig utan någon av dessa artiklar, och en retur eller ett utbyte är inte möjligt. Tack för din förståelse och din överensstämmelse. Se vänligen våra allmänna köp-och användarvillkor.