Upprepa din senaste beställning
Tom

Fraktkostnader & leveranstider

Fraktkostnader

Betalningsmetod GLS / Schenker DHL
Kreditkort 39 kr 49 kr
PayPal 39 kr 49 kr
   
Meddelande:
FRI FRAKT med GLS för beställningar över 500 kr!
Få Express frakt med DHL för 10 kr vid köp över 500 kr!
Priset för porto är inklusive moms.

Frakten är inklusive tullavgifter. Priset visas alltid i total summa, dvs. inklusive moms. Priset på frakten är beroende av val av frakt- och betalningsmetod. Dock, i och med att dem anges på beställningsfor­muläret, är uppgifterna kända för kunden innan hen bekräftar beställningen. Fraktkostnader är generellt inte beroende av din beställnings storlek eller vikt. Expressleveranser med DHL är inte möjligt att välja utanför tätbebyggda områden. Vid dessa tillfällen kommer leveransmetoden automatiskt att ändras till GLS/ Schenker. Se alla postnummer som DHL Express inte skickar till i Sverige här. Paket som fraktas med GLS, levereras till Schenkers ombud i Sverige för upphämtning av kunden. För att spåra en försändelse i Schenkers system använd dig av ”Swedish parcel number” och sök på Schenkers webbsida.

Specialerbjudande och priser är giltiga om de är listade på webbsidan Alensa.se vid köptillfället.

Leveranstider

Fraktmetod Betalningssätt Beställningsdatum Sändningsdatum Frakt
GLS / Schenker Kreditkort innan klockan 12 samma dag som beställningen läggs 3–7 vardagar från försändelsedatum
GLS / Schenker Kreditkort efter klockan 12 nästkommande vardag från det att beställningen lades 3–7 vardagar från försändelsedatum
DHL Kreditkort innan klockan 12 samma dag som beställningen läggs 1–2 vardagar från försändelsedatum
DHL Kreditkort efter klockan 12 nästkommande vardag från det att beställningen lades 1–2 vardagar från försändelsedatum

Leveranstider för ej lagerförda produkter

Tack vare vårt stora lager kan vi skicka 97% av alla mottagna beställningar omedelbart. Leveranstiderna för speciella kontaktlinser, som inte ingår i vår standardlager­föring, beror på fraktvillkoren från våra underleverantörer. I samband med att beställningen läggs, berättar en indikator för kunden om den förväntade leveranstiden för valda parametrar. Uppmärksamma att den allmänna ”finns i lager” markeringen, indikerar att produkten är allmänt tillgänglig från vårt eget lager. Det innebär inte nödvändigtvis att just din kombination av produkter kommer finnas i lager. Utgå alltid från de uppskattade leveranstiderna som anges i rullgardinsmenyn beträffande din specifika beställning. Alla förväntade förseningar av en leverans kommer meddelas i bekräftelsen skickad per e-post. Kunden kommer uppmärksammas på om enbart delar av beställningen finns i lager vid tidpunkten av beställningen. I och med att kunden godkänner och betalar beställningen, instämmer kunden med att beställningen skickas först efter att alla produkter finns i lager. Att skicka lagerförda produkter innan icke lagerförda produkter godkänns enbart under speciella förhållanden. Om så önskas, betalas en extra leveransavgift (motsvarande ordinarie fraktkostnader) av kunden för att mottaga lagerförda varor före icke lagerförda varor. Vi reserverar oss rätten att alltid kunna ändra leveranstiderna utifrån uppdaterad information från våra leverantörer. Vi strävar alltid efter att tillhandahålla korrekt information från och med att beställningen läggs, dock är vi fortfarande beroende av leveranstiderna våra leverantörer meddelar oss.

Vi ansvarar inte för förseningar av leveransen orsakade av våra logistikpartners. För att garantera den smidigaste möjliga frakten, rekommenderar vi att du uppger din fullständiga adress (gatunamn, gatunummer, postadress och postnummer), samt ett telefonnummer som våra logistiska samarbetspartners kan nå dig på vid behov. Vi kommer att spåra och vidta åtgärder om något problem skulle uppstå med din försändelse. När beställningen väl har skickats iväg, kommer du få tillgång till ett spårningsnummer som gör att du kan följa försändelsen över nätet. Tveka inte att kontakta oss om du märker av något problem med paketspårningen. Vår kundtjänst kommer försöka lösa dina problem så snabbt och smidigt som möjligt.

Skadad förpackning

Kontaktlinser och tillbehör levereras i stadiga förpackningar i storlek som är anpassad efter innehåll, för att du ska kunna känna dig trygg med att du får dina produkter levererade i ett utmärkt skick. Men, i händelse av att paketet är skadat, ta inte emot paketet från sändebudet och ange orsaken i leveranspro­tokollet, t.ex. ”Betydande skada på förpackningen”, ”Vattenskada” mm. Kontakta oss omgående, så att vi snabbt kan ge dig svar angående ditt problem och sända iväg en ny leverans till dig.

Kommentarer

Lämna en kommentar

  • #47 / Sahhar

    Jag har gjort en beställning på ett antal linser där det står: Ej lagerhållna varor har beställts. Beställningen kommer skickas inom 7 dagar! Men som de ser ut här på kommentarerna så verkar de vara något strul med detta?! Då vill jag veta varför de inte finns en länk/ ett kollinummer så man kan följa paketet eller spåra vart det ligger? Kan ni snälla se vart mitt paket är? Mvh Sahhar

    16:50 22.08.2017 / Svara
    • #48 / info@alensa.se Svara till #47

      Hej Sahhar,

      Tack för din fråga. Vi kan tyvärr inte känna ditt paketets spårnings nummer innan det är skickade. ÖEn beställning kommer skickas inom 7 dagarÖ betyder att vi måste vänta en vecka att få ej lagerhållna varor i våran stock. När paketet skickas, kommer du få paketets spårnings nummer automatisk via e-post. Om du har flera frågor eller funderingar, kontakta info@alensa.se.

      09:41 23.08.2017 / Svara
  • #45 / Ingela Johansson

    Hej! Undrar var mina linser tar vägen. Är nu över en vecka sedan de beställdes. Har skickat mejl också men behöver svar för annars så får jag beställa från annat håll. Kan inte vänta längre.

    18:07 21.08.2017 / Svara
    • #46 / info@alensa.se Svara till #45

      Hej Ingela,

      Ditt paket väntar på dig hos paketombudet. Vi har skickat mera information via epost till dig, vänligen läsa det. Om du har mera frågor, hjälper vi gärna!

      MVH, Alensa kundtjänst

      09:00 22.08.2017 / Svara
  • #42 / Peter Jihde

    Hej! När jag kollar status på leveransen står det "The parcel could not be delivered as the reception was closed." och jag har ännu inte fått något. Har skickat mail men skriver även här, vill ha snabbt svar. Behöver nämligen linserna och vill veta om jag får dom eller om jag ska beställa från ett annat ställe och anse mina pengar förlorade.

    10:30 21.08.2017 / Svara
    • #44 / info@alensa.se Svara till #42

      Tack för din kommentar. Vänligen kolla ditt e-mail för mer information.

      11:23 21.08.2017 / Svara
  • #41 / Peter Jihde

    Hej! När jag kollar status på leveransen står det "The parcel could not be delivered as the reception was closed." och jag har ännu inte fått något. Har skickat mail men skriver även här, vill ha snabbt svar. Behöver nämligen linserna och vill veta om jag får dom eller om jag ska beställa från ett annat ställe och anse mina pengar förlorade.

    10:30 21.08.2017 / Svara
    • #43 / info@alensa.se Svara till #41

      Tack för din kommentar. Vänligen kolla ditt e-mail för mer information.

      11:22 21.08.2017 / Svara
  • #39 / June

    Hej! Jag gjorde två beställningar 8/8. Den ena - PAYMENT NUMBER 1502214422 TERMINAL NUMBER 253187, 08.08.2017 19:49:24 har kommit fram, men den andra PAYMENT NUMBER 1502216429, TERMINAL NUMBER 253187, 08.08.2017 20:21:44 HAR INTE KOMMIT! Ni har inte meddelat något om problem med lager eller liknande, så det borde ha kommit. Ge mig en mailadress, så kan jag skicka kopia på Receipt for customer om det behövs. Mvh

    12:23 18.08.2017 / Svara
    • #40 / info@alensa.se Svara till #39

      Hej June, Tack för din kommentar. Vänligen kolla ditt e-mail för mer information.

      13:38 18.08.2017 / Svara
  • #36 / Melodi

    Vad menas med att min beställning inte är lagerförd och att den kommer skickas inom 7 dagar? Jag har ju betalat för express leverans?!

    12:53 15.06.2017 / Svara
    • #37 / info@alensa.se Svara till #36

      Hej,

      Tack för din fråga. Produkter som du har beställd har vi tyvärr inte i lager just nu med dina parametrar, och därför tar det lite längre tid att leverera. Vi har svarat via epost till dig med detaljer, vänligen kolla det.

      MVH, Alensa kundtjänst

      14:11 15.06.2017 / Svara
  • #32 / Johan

    Hej, Jag hann inte hämta ut mitt paket och undrar nu hur jag kan få tag i det. Tydligen är det tillbakaskickat till Tjeckien och har inte fått svar när jag mailet er eller fyllt i kontaktformuläret på er hemsida. Försöker här få reda på hur jag skall gå tillväga då jag har betalt för varorna men ej fått dem.

    10:13 10.05.2017 / Svara
    • #33 / info@alensa.se Svara till #32

      Hej Johan,

      Vi har svarat alla dina frågor via email. Vänligen kolla din „trash mail“ om du har inte mottagit dessa e-postmeddelanden. Vi har skickat en ny paket för dig redan och det kan nu hämtas hos ombudet.

      Med vänliga hälsningar, Alensa kundtjänst

      10:37 10.05.2017 / Svara
  • #22 / asraa

    hej! vad är paypal för något?, jag vill ha helst en faktura efter att jag har fått mina linser som betalas inom 14 dagar.

    00:04 25.10.2016 / Svara
  • #20 / Diana

    Beställ linser men helt borta med leverans. Alltid fick linser tidigare på max 2 dagar. Vad ni håller på med. Jag vill ha mina linser. Jag får ont i glasögon. Jag har beställd för 6 mån användning. Mvh Diana

    22:14 03.09.2016 / Svara
    • #21 / info@alensa.se Svara till #20

      Hej Diana, tack för din feedback. Vi beklagar att leveranstiden för dina linser har fått dröja. Samtliga linser skickas från vårt centrallager i Tjeckien. Logistikföretaget GLS tar hand om den första transportsträckan till Malmö, varefter DB Schenker tar över godset och lämnar det till slutliga adressörer runt om i Sverige. Vad jag kan se är att din beställning nått Malmö, så vi förväntar oss att du skall ha blivit tillhandahållen dina linser inom en väldigt snart framtid…

      17:04 05.09.2016 / Svara
  • #18 / Zehra

    Hej :) Har ni nån betalsätt där man kan betala direkt via BankID?

    19:23 25.07.2016 / Svara
    • #19 / info@alensa.se Svara till #18

      Hej Zehra, Tack för din fråga. I alensas e-shop kan du köpa linser online med betalkort eller genom betalningstjänsten PayPal. Beroende på din bank, kan du använda PayPal med betalkort eller direktöverföring. Vi jobbar idag på att införa fakturabetalning i vår e-shop.

      14:40 26.07.2016 / Svara
  • #16 / Lotta

    Alldeles för lång leveranstid. Beställde linser för 8 dagar sedan, har inte sett röken av dem än, får nu åka på min semester utan nya linser. De verakar levereras med lastbil med flera omlastningar om jag följer flödet. Ett under att de inte kommer bort (eller det är kanske det som har hänt) Har tidigare beställt hos andra leverantörer, max 2 dagar sedan ligger de i min brevlåda hemma. Helt klart värt de 10 kr som de hade i högre pris.

    11:50 15.07.2016 / Svara
    • #17 / info@alensa.se Svara till #16

      Hej Lotta, Det var tråkigt att höra att du inte fått dina linser. Det kan vara så att de kommit fram men att avin inte har nått dig ännu, och då kan vi skicka avin per mail till dig. Vi kunde inte hitta vilken beställning som är din på enbart Lotta, så hör gärna av dig till vår kundtjänst så vi kan hjälpa dig med att hitta just din beställning. Från och med igår erbjuder vi nu expressleverans med DHL på 1–2 dagar. Kanske det är ett bättre alternativ nästa gång för dig? Vi önskar dig en trevlig helg!

      16:05 15.07.2016 / Svara
  • #9 / Jörgen

    EFTER 10 DAGAR INGA LINSER KÖP INTE HÄR LEVERANSER PÅ 10 15 DAGAR FRÅN TJECKIEN TILL SVERIGE SEN LIGGER DOM PÅ GLS I SVERIGE I 5 DAGAR TILL M.M

    15:03 20.04.2016 / Svara
    • #15 / info@alensa.se Svara till #9

      Hej Jörgen, Vi ber om ursäkt för att vi inte svarat dig tidigare här, men vi kan se att ärendet har löstes av vår kundtjänst redan den 21/4. Vi kan även se att dina linser kom fram till ditt ombud efter 3 vardagar, men att avin, som Schenker skickade till dig, inte kom fram. Det är mycket beklagligt och vi hoppas att du kunde njuta av linserna när du fick ut dem senare.

      17:57 29.06.2016 / Svara
  • #8 / Tony

    "Klarna " används av många som idkar näthandel, finns både som faktura och kreditkonto. jättebra funktion då man inte behöver lämna kontouppgifter. en tanke bara, jag återkommer vid bättre betalsystem.

    13:45 29.03.2016 / Svara
    • #14 / info@alensa.se Svara till #8

      Hej Tony, Tack för tipset. Vi jobbar på ett avtal med Klarna och hoppas på att vi snart ska ha det igång på sidan som betalningsalter­nativ för kunder som köper linser gneom vår webbshop.

      17:54 29.06.2016 / Svara
  • #7 /

    Kan man få leverans med posten?

    10:31 01.03.2016 / Svara
    • #13 / info@alensa.se Svara till #7

      Hej,

      Ursäkta vårt sena svar. Alal våra paket levereras med Schenker inom Sverige och med GLS fram till Sverige.

      17:53 29.06.2016 / Svara
  • #5 / Ashkan

    Hej, Varför finns det ingen betalsätt på faktura eller paypal? Känns inte riktigt säkert att lämna över kortuppgifter vid betalningen. Gör om, gör rätt!

    01:30 29.01.2016 / Svara
    • #6 / info@alensa.se Svara till #5

      Hej Ashkan, tack för din fråga. Vi jobbar idag på att få in fler betalningsmöjlig­heter i webbutiken och hoppas på att snart ha dem tillgängliga för att handla igenom. Tack för din feedback, vi jobbar ständigt på att förbättre e-butiken utifrån våra kunders åsikter.

      16:44 01.02.2016 / Svara
  • #3 / Anna-Karin

    När jag ska betala kommer jag till något som heter Erste Bank, är den säker? Är det er sida?

    15:10 11.01.2016 / Svara
    • #4 / info@alensa.se Svara till #3

      Tack för din fråga Anna-Karin, Du kan känna dig trygg, när du betalar blir du slussad till vår säkra tyska bank Erste Bank för att göra din kortbetalning.

      15:11 11.01.2016 / Svara
  • #2 / info@alensa.se

    Hej Kari, Tack för frågan. Vi rekommenderar att du kontaktar vår kundtjänst och skickar tillbaka linserna, eftersom linsernas linsvätska borde ha förhindrat linserna från att frysa. Vi rekommenderar inte att man använder linserna då de kan ha blivit skadade av kölden, även om en del optiker anser att linserna kan användas efter att de har tinat i rumstemperatur. Du är alltid välkommen att höra av dig till vår kundtjänst för frågor.

    17:10 17.12.2015 / Svara
  • #1 / Kari

    Kontaktlinserna hade frusit i leveransen. Kan jag fortfarande använda dem?

    18:56 15.12.2015 / Svara

Logga in