Tack för att du besöker webbutiken Alensa.se.
Alensa är en del av det större Alensa-nätverket, som erbjuder
originalkontaktlinser och relaterade produkter av bästa kvalité till hela
Europa.
Varför handla hos oss?
★ Originalprodukter från godkända
tillverkare till de bästa priserna
★ Snabb och smidig returhantering
★ Vi tar emot returer inom 30 dagar från leveransdagen, för alla
oöppnade produkter
★ Kontakta oss på
info@alensa.se när helst du har
några frågor
★ Vi har ett stort eget lager, vilket gör att vi
omedelbart kan skicka lagerförda produkter
★ Vi skickade 200 000 st
försändelser under 2014
Inledande bestämmelser
De allmänna köp- och användarvillkoren nedan
gäller vid köp på Alensa.se. De allmänna köp- och användarvillkoren
definierar och fastställer de avtalsmässiga förbindelserna mellan Köparen
och Säljaren. Alla avtalsförbindelser regleras av tjeckisk lag. Om
avtalspartnern är en konsument, ska alla avtalsmässiga förbindelser som inte
är reglerade här regleras av den tjeckiska civillagen (Akt nr 89/2012
förf.saml) och konsumentlagen (Akt nr. 634/1992 förf.saml). Om avtalspartnern
är en affärsverksamhet, ska alla avtalsmässiga förbindelser som inte är
reglerade här regleras av den tjeckiska handelslagen (Akt nr. 513/1991
förf.saml), senaste versionen.
Säljaren
förbehåller sig rätten att annullera beställningar på över 10 varor och
återbetala köparen.
Ägande
Alla produkter och tjänster
tillhandahålls av huvudoperatören för Alensa-nätverket. Våra logistikcenter
är baserade i Tjeckien. Vår webbplats Alensa drivs av Alensa s.r.o.,
registrerad på följande adress:
ALENSA, s.r.o.
Českomoravská
2408/1a
190 00 Prag 9
VAT-nummer: CZ27179681
Beställningar
Avtalet för köpet är
ingånget i och med att Köparen bekräftar sin beställning i
beställningsformuläret, tillgängligt på nätet. En beställning kan även
bekräftas över telefon. Om Köparen inte explicit nämner i fältet
”Meddelande till säljare” att hen begär tryckt bevis på beställningen
och en bipacksedel, godkänner hen att dessa enbart tillhandahålles i digital
form. Genom att lägga en beställning på Alensa.se, bekräftar Köparen att
hen har läst och godkänner köp- och användarvillkoren. Köparen har
möjlighet att särskilja leveransadressen från fakturaadressen, och om
nödvändigt addera ett meddelande till beställningsformuläret. Hänvisade
uppgifter är senare automatiskt inkluderade i skattsedeln.
Betalning och priser
Presentkortet (nedan kallat
"kupong") som utfärdas av säljaren är värt det belopp som anges på
kupongen. Kupongen är i elektronisk form i PDF-format, som köparen får via
e-post efter att betalningen har krediterats säljarens konto. Varje Kupong har
en unik kod, är tidsbegränsad och kan endast lösas in i Alensa.se e-butiken.
Kupongen kan inte bytas ut mot pengar. En oanvänd Kupong kan inte bytas ut mot
en annan kupong eller kompenseras på något annat sätt. Om en beställning som
betalats med Kupongen avbryts, hävdas eller hävs från köpeavtalet
återbetalas det belopp i form av en kreditering på kundkontot för den köpare
som löst in Kupongen.
Varning:
Kupongen kan endast betalas med
kontantlösa transaktioner.
Kupongen kan inte betalas med kontant
betalning vid leverans eller med kundkredit.
Du kan välja mellan följande
betalningsmetoder i vår webbutik:
• Kreditkort: Visa, Visa Electron,
Mastercard eller Maestro
• PayPal: Kreditkort eller PayPal-konto
• Betalning med presentkort
Med Klarna
Checkout kan du handla enklare, mer flexibelt och säkert på nätet. Utan
krångel och utan lösenord identifierar vi dig i tjänsten varefter du kan
välja det betalsätt som passar dig bäst.
Du kan betala med Klarna
faktura, Klarna konto, kort eller med direkt bank. Då du lämnar information i
kassan godkänner du Klarnas villkor som du hittar i kassan. Ifall du har
frågor gällande betalning ber vi dig direkt vara i kontakt med Klarnas kundtjänst.
Betalning med presentkort
Betalning med presentkort är endast
möjlig med ett presentkort som köpts i Alensa.se e-shop. Varje kupong har en
unik kod och är tidsbegränsad. När köparen väljer att betala med
presentkort måste han/hon ange den unika koden från presentkortet i fältet
"Rabattkod" i "Varukorg" när han/hon lägger sin beställning. Kupongen kan
endast lösas in för ett engångsköp, till sitt fulla belopp. Om värdet av
köpet överstiger värdet av kupongen betalar köparen endast skillnaden.
Betalning av mellanskillnaden följer villkoren för transaktionen, se
Betalningsalternativ. Kupongen kan användas för att betala för alla varor
eller tjänster som erbjuds av e-butiken.
Om en försändelse som betalats
med Voucher inte accepteras, returneras försändelsen till säljaren. Säljaren
annullerar köparens beställning och köpesumman återbetalas. I detta fall
återförs beloppet för Voucher till Köparens kundkonto i form av en kredit.
Om köpet har betalats med en Voucher och pengar (tilläggsbelopp) kan köparen
bestämma i vilken form han eller hon vill återlämna tilläggsbeloppet (till
köparens bankkonto eller också som en kreditering på
kundkontot).
Priser på Alensa
Alla
priser, produkter och frakt, exponerade i webbutiken är inklusive moms. Alla
bonusar eller rabatter är giltiga, så länge de visas på Alensa.se
webbsida.
Alla priser för varor och leverans som visas i nätbutiken
inkluderar moms. Eventuella kampanjer och rabatter gäller så länge de står
på Alensas webbplats. Säljaren förbehåller sig rätten att korrigera priset
på produkterna innan de skickas om det visar sig att produkterna har erbjudits
till ett felaktigt pris. I detta fall måste kunden informeras om det korrekta
priset och godkänna prisjusteringen. I annat fall kommer köpeavtalet inte att
ingås och beställningen kommer att annulleras av säljaren.
Om du upplever svårigheter med genomförandet av
betalningen eller har frågor gällande produktpriserna, är du alltid
välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@alensa.se.
Fraktkostnader
Order under 630 kr
119
kr
Notera:
- Leveranspriset inkluderar
moms
- Varje pris är slutligt, oavsett vilken betalningsmetod, och
inkluderar packning och frakt
- Fraktkostnader är INTE beroende av
beställningens totala storlek och vikt
- Gratis leveranserbjudanden
gäller för standardleveransalternativ (PostNord)
- Beställningar
skickas endast efter betalningen har gjorts
Tilläggstjänst:
sändningsförsäkring
För en extra avgift har du möjlighet att
försäkra ditt paket. Denna försäkring täcker paket i händelse av att de
försvinner eller skadas under transporten. Detta innebär att så snart vi
bekräftar att ditt paket är förlorat eller skadas på något sätt, skickar
vi omedelbart ett nytt paket som innehåller samma varor, utan att först
behöva inleda den reklamations process som beskrivs nedan. Om din beställning
innehåller specialtillverkade varor som slipade glasögon eller unika
linskombinationer, kom ihåg att det tar ytterligare tid att förbereda dem.
Lägga till produkter till beställning
Notera att med tanke på den stora volymen
beställningar som behandlas av vårt lager, kan vi inte garantera möjligheten
att slå samman eller ändra slutliga beställningar. Om du vill slå samman mer
än en order eller lägga till eller ändra en slutförd beställning, vänligen
kontakta vår kundtjänst omgående och vi kommer att bedöma möjligheten för
varje beställning individuellt. Detta är endast möjligt under kundtjänstens
öppettider (8:00 till 16:00). Din order anses vara fullständig vid
betalningstillfället. Om du vill lägga till något måste du göra en ny order
då tilläggsleveransavgiften gäller.
Leveranstider
Fraktmetod | Beräknad
leveranstid |
DHL | 1–2
vardagar efter beställningen har skickats |
PostNord | 2–4 vardagar efter beställningen har
skickats |
Notes:
- Om din beställning
placerades före 12:00 kommer den att skickas den dag du placerade den
- Om din beställning placerades efter klockan 12:00 kommer den att skickas
följande arbetsdag
- Du får ett spårnummer / länk så att du kan
följa leveransen online
- Beställningarna varken bearbetas eller
skickas under helgarna
- Beräknade leveranstider gäller från det att
ett paket skickas och inte från det ögonblick som en beställning görs
Leveranstider för ej lagerförda
produkter
Tack vare vårt stora lager kan vi
skicka 97% av alla mottagna beställningar omedelbart. Leveranstiderna för
speciella kontaktlinser, som inte ingår i vår standardlager¬föring, beror
på fraktvillkoren från våra underleverantörer.
När du väljer och beställer linser kommer vi
visa dig ”den beräknade avsändan” vilken idikerar det datumet dessa linser
med dina parametrar kommer skickas till er. Detta datumet kan variera beroende
på dina parametrar för linserna.
I samband med att beställningen
läggs, berättar en indikator för kunden om den förväntade leveranstiden
för valda parametrar. Uppmärksamma att den allmänna ”finns i lager”
markeringen, indikerar att produkten är allmänt tillgänglig från vårt eget
lager. Det innebär inte nödvändigtvis att just din kombination av produkter
kommer finnas i lager. Utgå alltid från de uppskattade leveranstiderna som
anges i rullgardinsmenyn beträffande din specifika beställning. Alla
förväntade förseningar av en leverans kommer meddelas i bekräftelsen skickad
per e-post. Kunden kommer uppmärksammas på om enbart delar av beställningen
finns i lager vid tidpunkten av beställningen.
Beställningar som
innehåller både icke-lagerhållna linser och lagerhållna linser
När du har valt de rätta parametrarna för var
och en av dina önskade produkter och innan du slutför och betalar
beställningen, var vänlig och dubbelkolla varje beräknad avsändan för varje
enskild produkt i din varukorg.
Det kan förekomma situationer då en
tillverkare har några svårigheter med produktion och leveransen från vårt
lager inte kan garanteras fullt ut. Leveranstiden beror alltid direkt på våra
leverantörers villkor och kan ta flera veckor. Ej lagerhållna kontaktlinser i
beställningen är vanligtvis linser med mycket ovanliga dioptriska parametrar
etc. som vi inte fysiskt har i lager. Leveranstiderna är indikativa och baseras
på den kortaste väntetiden. Detta anger det förväntade datumet för
avsändning av produkterna från vårt lager och är en del av tabellen där
köparen anger de dioptriska parametrarna.
Förhandsgranskning av
avsändningsdatum:

Genom att bekräfta och slutföra
betalningen för beställningen, accepterar kunden att hela beställningen
kommer att sändas först efter att alla produkter finns i lager. Sändning av
lagerhållna produkter före avsändning av icke-lagerhållna produkter kommer
endast att tillåtas under särskilda omständigheter. Om så önskas kan kunden
betala en extra leveransavgift (lika med vanliga
leveranskostnader).
Problem med leverans
DHL Express kräver en signatur vid leverans. Se
till att någon kommer att vara närvarande vid din leveransadress under
leveranstiderna måndag till fredag.
Vi ansvarar inte för
förseningar av leveransen orsakade av våra logistikpartners. För att
garantera den smidigaste möjliga frakten, rekommenderar vi att du uppger din
fullständiga adress (gatunamn, gatunummer, postadress och postnummer), samt ett
telefonnummer som våra logistiska samarbetspartners kan nå dig på vid behov.
Vi kommer att spåra och vidta åtgärder om något problem skulle uppstå med
din försändelse. När beställningen väl har skickats iväg, kommer du få
tillgång till ett spårningsnummer som gör att du kan följa försändelsen
över nätet. Tveka inte att kontakta oss om du märker av något problem med
paketspårningen. Vår kundtjänst kommer försöka lösa dina problem så
snabbt och smidigt som möjligt.
Om ett paket
inte kan levereras av någon anledning kan det hållas i ett lokalt postkontor
för logistikcenter för återleverans eller upphämtning. Om paketet inte
upphämtas kan paketet återlämnas till oss eller förstöras. Därför är det
köparens ansvar att säkerställa att paketet kommer att tas emot vid den
angivna adressen och att kommunicera med leveransbolaget direkt med eventuella
förfrågningar när paketet är i transit eller lagrats. Förstörda paket
kommer inte att ersättas eller återbetalas.
Reklameringsprocess
Om ett paket har bekräftats att ha tappats, saknas
eller levereras felaktigt, kommer vi att inleda en reklamering med vår
leveranspartner. För att kunna inleda reklameringen krävs två bekräftelser:
1.) En undertecknad förklaring från kunden om att paketet inte mottogs, som
skickas till oss inom 20 dagar efter den påstådda leveransen. 2.) Verifikation
från leveransbolaget om att paketet har borttappats.
När reklameringsprocessen pågår, kommer vi
snabbt att ge dig en återbetalning eller skicka en ny order. Vi kan inte
behandla återbetalningar eller skicka nya paket medan ett aktuellt paket är i
frakt och tills det officiellt konstaterats borttappat av kuriren. Var medveten
om att varje leveransföretag följer ett annat protokoll och kan kräva en
period på upp till 21 dagar för att undersöka och verifiera förlorade eller
felaktiga paket. Men om du har köpt vår paketförsäkring kan vi omedelbart
skicka ett nytt paket utan att du behöver vänta på
skadeprotokollet.
Skadad förpackning
Kontaktlinser och tillbehör levereras i stadiga förpackningar i storlek som
är anpassad efter innehåll, för att du ska kunna känna dig trygg med att du
får dina produkter levererade i ett utmärkt skick. Men, i händelse av att
paketet är skadat, TA INTE EMOT PAKETET från sändebudet och ange orsaken i
leveranspro¬tokollet, t.ex. ”Betydande skada på förpackningen”,
”Vattenskada” mm. Kontakta oss omgående, så att vi snabbt kan ge dig svar
angående ditt problem och sända iväg en ny leverans till dig.
Garanti
och retur
Garantin på 24 månader
påbörjas i och med att Köparen mottar varorna. Om den köpta produktens
förpackning eller medföljande bipacksedel anger ett förfallodatum i enlighet
med särskilda bestämmelser, gäller garantin till och med förfallodatum.
Vanligtvis erbjuder vi kontaktlinser med längre hållbarhet än 24 månader.
Alla våra produkters bäst-föredatum är tillgängliga i webbutiken. Om du har
några frågor eller funderingar kring bäst-föredatumen är du alltid
välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@alensa.se.
Reklamera
en beställning som betalats med ett presentkort
Om en beställning som
betalats med en presentkupong reklameras, återbetalas det belopp som betalats
med kupongen i form av en kreditering på kundkontot för den köpare som
använde kupongen. Om köpet har betalats med en kupong och pengar
(tilläggsbetalning) kan köparen bestämma hur han eller hon vill att
tilläggsbetalningen ska återbetalas (till köparens bankkonto eller också i
form av en kreditering av kundkontot).
Returer måste uppfylla samtliga
följande villkor:
-Linsförpackningen/arna måste vara oöppnade, oskadade och i
återförsäljande tillstånd * - Det får inte ha gått mer än ett år ifrån
det att produkterna köptes ifrån Alensa.se. - Hela varan måste returneras
utan att några komponenter saknas. - Returnering av glasögon och solglasögon
anges nedan. - Vår kundtjänst måste alltid kontaktas innan retur görs. -
Produkter som returneras under den annulleringsperioden (inom 30 dagar efter
mottagandet) återbetalas till fullo. - Returer av oöppnade varor som gjorts
efter att den 30-dagars annulleringsperioden har löpt ut kommer att bedömas
beroende på produktens garanti och utgångsdatum (som tidigare nämnts måste
produkten vara i säljbart skick). Produkterna måste dock returneras till
Alensa.se inte senare än 365 dagar från det ursprungliga köpdatumet. - Ifall
Alensa har gjort ett fel och skickat fel produkter måste du rapportera detta
till kundtjänst inom 30 dagar från mottagandet av varorna.* I enlighet med
EU: s bestämmelser om hälsa och säkerhet
Returpolicyn
gäller:
- Returer gjorda inom den
annulleringsperioden (30 dagar). - Retur av oöppnade, oanvända, oskadade
varor inom garantin - Felaktigt levererade produkter (rapporteras inom 30 dagar
från mottagandet) - TopVue nöjdhetsgarantin (endast möjligt inom 60 dagar
efter mottagandet) - Produkter som ska skickas för en
kvalitetskontroll
Klagomål och retur
Om du önskar att returnera en skadad eller felaktig produkt, rekommenderar vi
att du placerar den i en stadig låda och sänder den som rekommenderad
försändelse, för att undvika skador under transporten. Se till att du
får/tar ett spårningsnummer/kvitto/foto på returen som ett bevis på att du
returnerar paketet! Vår kundservice kommer fråga dig om detta ifall du kan
misstänker att något har gått fel med din retur. Om du vill returnera
öppnade eller använda kontaktlinser, ska du förhindra att de torkar ut under
transporten. Vi rekommenderar att du lägger linserna i en linsbehållare med
linsvätska och försluter den väl. Eftersom varje situation med en retur är
unik, råder vi dig att alltid kontakta vår kundtjänst på info@alensa.se för vidare
detaljer runt just din retur (hur många kontaktlinser kommer returneras, är
förpackningen oöppnad eller ej, inkluderas förpackningen i returen,
förpackningens LOT-nummer mm). Produkterna du önskar returnera skall
åtföljas av ett reklamationsbrev som beskriver felet med produkten och dina
krav (dvs. återbetalning, ny produkt). Köparen står för fraktkostnaden av de
returnerade produkterna.
Returer av solglasögon och glasögon:
Våra glasögon och solglasögon kommer med två
års garanti. Om du annars vill returnera glasögon eller solglasögon kan detta
endast göras inom den 30-dagars ångerfristen. Varorna får inte vara använda
eller skadade. Originalförpackningen får inte vara förstörd. Om du vill
returnera eller byta solglasögon eller bågar, kräver vi att du returnerar
hela produkten, inklusive fodralet, ytterlådan, allt inuti lådan, eventuella
rengöringsdukar och eventuella identifierande klistermärken eller taggar. Med
andra ord måste produkten vara i exakt samma skick som vid mottagandet.
Produkten anses vara ofullständig utan någon av dessa föremål. Vid
eventuella saknade eller skadade föremål är det inte möjligt att returnera
eller byta ut. Tack för din förståelse och överensstämmelse.
Glasögonsglas tillverkas utifrån specifika, individuella krav och är därför
inte berättigade till återbetalning. Endast bågarna kvalificerar sig för
eventuellt återbetalning. Detta villkor gäller från det ögonblick
glasögonen tillverkas, även om de inte har skickats än.
Köparen
bekräftar också att vid köp av en separat glasögonbåge är säljaren inte
ansvarig för skador på glasögonbågen som orsakats av att linserna slipats
på ett oprofessionellt sätt av tredje part.
Felaktiga/trasiga
linser
Om du har klagomål angående
kvaliteten på dina kontaktlinser (röda ögon, suddig syn, obekväma, torrhet,
irriterande, trasiga), kan du skicka tillbaka linserna till vår returadress,
och vi skicka in linserna till tillverkaren för en kvalitetsundersökning av
linserna. Observera att denna process kan ta upp till en månad eftersom vi
väntar på slutresultatet från producenten. Vissa linser kan behöva skickas
utomlands för analys, vilket också kan påverka längden på denna process,
men alla typer av krav kommer att hanteras inom 30 dagar. När ett
tillverkningsfel är bekräftat, skickar vi nya linser till dig med samma
parameterinställningar, utan extra kostnad. Dock, i händelse att det inte
är ett produceringsfel, kan vi tyvärr inte ersätta dig för linserna eller
skicka dig ett nytt par.
Observera att när du gör en reklamations på
eventuella felaktiga linser, kommer du att bli ombedd att ge ett giltigt
recept. Även om det inte finns något behov att presentera ditt recept
när du köper linser online, måste du alltid ha ett giltigt recept som inte
är äldre än ett år gammalt. När en kvalitetskontroll utförs krävs detta
recept för att verifiera om dioptrarna i linserna du har köpt matchar ditt
faktiska recept eller inte.
Om ett fel uppstår inom 6 månader från då
att du fått kvittot och det har blivit identifierat som ett genuint fel ska
produkten anses som bristfällig vid leverans. Köparen är då berättigad att
utöva sin rätt att hävda felet inom 24 månader av kvittot.
Missnöje
på grund av att ha fått fel parametrar
Kontakta alltid kundservice, omedelbart, om du ser att du har fått fel
parametrar, innan du öppnar några av dina förpackningar. Om vi har skickat
fel felaktiga parametrar på grund av ett internt fel, kommer du att bli
återbetalad eller få nya linser skickade till dig, utan extra kostnad. Om du,
kunden, har gjort ett misstag under beställningsprocessen och de linser som
du beställt inte matchar dina föreskrivna parametrar, kan Alensa bara ersätta
eller återbetala dem om de är oöppnade, oanvända och oskadade. Du måste ha
en officiellt recept som inte är äldre än 1 år. Vänligen var uppmärksam
när du beställer för att inte mata in fel värden. Vid tvist har Alensa rätt
att begära ditt recept och verifiera det med din faktiska beställning.
Klagomål om att ha mottagit fel produkt eller uppenbara fel kan endast göras
inom 30 dagar efter leveransdatum för den produkten. Klagomål som görs
senare än 30 dagar efter att ha mottagit produkten kommer inte längre att
accepteras. Vi rekommenderar att du alltid kontrollera din produkt omedelbart
efter mottagandet och kontaktar oss så snart som möjligt om ett misstag har
gjorts.
Missnöje med kontaktlinser av ett nytt märke
Att byta till ett nytt kontaktlinsmärke, även på
rekommendation av en ögonspecialist, medför alltid en risk att det nya märket
inte passar användaren. Säljaren är inte ansvarig för eventuella medicinska
komplikationer eller obehag vid användande av denna typ av linser. Vi
rekommenderar dig att alltid rådfråga din optiker eller ögonläkare innan du
provar nya linser. Varje användare har en unik upplevelse, som kan skilja sig
markant sinsemellan för samma typ av linser. Vi kan enbart byta dessa linser
vid oöppnad och hel förpackning.
Missnöje med effekten av färgade
linser
Den slutliga effekten av färgade
linser är en subjektiv upplevelse som kan variera på grund av flera orsaker
och förhållanden. För det första kommer effekten att påverkas av ditt ögas
pigment. För det andra kan det bli påverkat av externa faktorer, så som
ljusförhållanden, smink och klädval. Vidare kan typen av färgad lins
(förstärkande eller helfärgade) ge varierande resultat i att täcka din
naturliga ögonfärg. Eftersom det är omöjligt att förutsäga resultatet för
varje individ, kan vi ej ge återköp på färgade kontaktlinser om du är
missnöjd med resultatet.
Klagomål om solglasögon, bågar och glasögon
Solglasögon, bågar och glasögon levereras i optimalt skick och har
noggrant kontrollerats av kvalitet före utsändning. I det sällsynta fallet
att någon av dessa skulle ha kommit till skada eller ha uppenbara brister,
kontakta vår kundservice så kommer vi att granska ärendet för att hjälpa
dig. Klagomål av skador orsakade av felaktig användning, felaktig skötsel
eller av normalt slitage och användning är inte berättigade till ersättning.
Ytterligare rabatter eller ersättning kan inte ges för skador orsakade av
kunden själv.
Skicka tillbaka annonserade glasögon i det ursprungliga
fodralet inklusive rengöringsduken.
Klagomål om vår webbplats och dess
innehåll
Foton på hemsidan är menade att
illustrera en riktig version av produkter som erbjuds, men är inte foton av
exakt den produkt kunden kommer att motta. Produktbilder som visar
artikelnummer, utgångsdatum etc. kan komma, vid beställning, att ha olika
nummer unika för din version av produkten. Vissa av våra produkter tillverkas
också i flera anläggningar på olika platser, alla ägda av samma,
ursprungliga tillverkare. Ett produktfoto kan visa en platsskillnad från den
produkt du får. Dessa typer av platsberoende/tidsberoende unika
identifikationsskillnader betyder inte att den produkt du har fått på något
sätt inte är vad den ska vara. Reklamationer som baseras på dessa typer av
logiska, självklara tryckskillnader mellan webbsidor och mottagna produkter
kommer inte att accepteras.
Returadress
Alensa.se (Regus Beskow)
Östermalmstorg 1
Stockholm, 114 42
Frånträda avtalet
Alla har rätt att frånträda avtalet inom 30
dagar efter mottagande av varorna. I händelse av frånträdande från
kontraktet, måste Köparen iaktta följande villkor:
Returnerade varor
skall vara oanvända och i originalförpackning
Varorna får inte vara använda eller skadade.
Originalförpackningen måste vara obruten. Om kunden öppnar
originalförpackningen kan produkten inte användas längre, i och med hälso-
och säkerhets relegationer. Produkten är inte längre i salufört skick och
är inte möjlig att returnera.
Erforderlig dokumentation
Bifoga inköpskvittot som vi utfärdade, dess kopia
eller ditt ordernummer. Glöm inte att inkludera ditt
bankkontonummer.
Varorna måste returneras i sitt originalskick
Vi rekommenderar att returnera varorna i en stadig
kartong, istället för ett kuvert (även om det är ett vadderat kuvert). Om
leveransen blir skadad under frakten, är vi inte skyldiga att ta emot
försändelsen. I händelse av frånträdelse från avtalet, om Köparen iakttar
villkoren ovan, ska han eller hon få ett fullständigt återköp, inklusive den
ursprungliga fraktkostnaden. Köparen behöver enbart stå för kostnaderna
kopplade till att returnera varorna. Återköpet blir krediterat till kundens
konto inom 2-10 dagar efter mottagande av varorna i salufört skick.
Om en
beställning som betalats med en kupong hävs från köpeavtalet, återbetalas
det belopp som betalats med kupongen i form av en kreditering på kundkontot
för den köpare som använde kupongen. Om köpet har betalats med en kupong och
pengar (tilläggsbelopp) kan köparen bestämma i vilken form han eller hon vill
att tilläggsbeloppet ska återbetalas (till köparens bankkonto eller också i
form av en kreditering på kundkontot).
Alternativ tvistlösning (ADR)
& Tvistlösning online (ODR)
Konsumenten
har rätt att kräva korrigering av sin tvistlösning om de inte är nöjda med
det sätt tvisten har blivit löst på eller om de hävdar att säljaren har
kränkt deras rättigheter som konsumenter. De kan kontakta säljaren via
e-post: info@alensa.se. Om
säljaren vägrar att genomföra rättelse, eller inte svarar under en period
på 30 dagar från det datum att förfrågan skickades, har konsumenten rätt
att lämna in ett klagomål till en nämnd för Alternativt tvistlösning (ADR),
juridiskt bundna av den svenska lagen (SFS 2015:671). Klagomål lämnas in till
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i enlighet med svensk lagstiftning 4§
(2015:671). Klagomålet kan lämnas in digitalt till ARN genom nämndens hemsida
- http://www.arn.se/
Konsumenten
kan även lämna in sina klagomål digitalt via European Online Dispute
Resolution (ODR plattform) - http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Definitionen av "konsument" som avses i Alternativ tvistlösning,
omfattar fysiska personer som agerar utanför den egna närings- eller
yrkesverksamheten. Om avtalet ingås för ändamål delvis inom och delvis
utanför (avtal med dubbla syften) personens näringsverksamhet, och
näringsverksamhetens syfte inte dominerar leveransens övergripande
innehåll, bör den personen också anses vara en konsument. Alternativ
tvistlösning skall tillämpas på förfaranden för utomrättslig lösning av
tvister som rör avtalsförpliktelser som härrör från köpe- eller
tjänstekontrakt mellan en näringsidkare och en konsument. Alternativ
tvistlösning skall endast tillämpas på köpeavtal avlagda på distans.
Alternativ tvistlösning skall inte gälla för tvister där värdet av fordran
inte överstiger €20. Nämnden för Alternativ tvistlösning kan begära en
nominell avgift av konsumenten för inlämnande av klagomål, som inte får
överstiga €5 inkl. moms.
Person policy
Skyddet och behandlingen av personuppgifter
regleras av följande privacy policy.
Regler för rabatter
Värvningsrabatten (dealer code) är inte längre
aktiv eftersom det har avslutats den 31.12.2018. Alla bonusar som fåtts med
programvillkoren kommer hållas kvar tills de har spenderats.
För att
förhindra missbruk kan endast en kampanjkod aktiveras vid en viss tidpunkt.
För att kontrollera vilken kod du har aktiverat eller att ersätta en aktiv kod
med en annan kampanjkod går du bara till fältet "Kampanjkod" i din varukorg.
Redan rabatterade artiklar är inte berättigade till ytterligare
rabatter. En rabatterad produkt kan identifieras via ett sträck över priset
och/eller ett grått nummer, ersatt av ett reducerat pris. Det är inte möjligt
att tillämpa kampanjkoder eller ytterligare rabatter på den här typen av
produkter.
Giltigt recept krävs
I och med att du klickar i att du har läst och
förstått våra allmänna köp- och användarvillkor, bekräftar du att du
besitter ett giltigt recept för linserna du beställer. Härmed bekräftar du
att informationen som du tillhandahåller är giltig och stämmer med vad din
ögonspecialist har ordinerat till dig. Du bekräftar även att ditt recept inte
är äldre än 12 månader, som det krävs av svensk lag. Du, kunden, samtycker
även till att vi, om nödvändigt, kontaktar din ögonspecialist för att
bekräfta informationen i ditt recept. Du förstår att det är ditt ansvar att
gå på regelbundna synundersökningar och inneha ett uppdaterat och giltigt
recept. Alensa.se har inget ansvar för konsekvenserna som kan orsakas från att
du frångår ditt recept.