Tack för att du besöker webbutiken Alensa.se. Alensa är en del av det
större Alensa-nätverket, som erbjuder originalkontaktlinser och relaterade
produkter av bästa kvalité till hela Europa.
Varför handla hos
oss?
★ Originalprodukter från godkända tillverkare till de bästa
priserna
★ Snabb och smidig returhantering
★ Vi tar emot
returer inom 30 dagar från leveransdagen, för alla oöppnade produkter
★ Kontakta oss på
info@alensa.se när helst du har
några frågor
★ Vi har ett stort eget lager, vilket gör att vi
omedelbart kan skicka lagerförda produkter
★ Vi skickade 200 000 st
försändelser under 2014
Inledande bestämmelser
De allmänna köp-
och användarvillkoren nedan gäller vid köp på Alensa.se. De allmänna köp-
och användarvillkoren definierar och fastställer de avtalsmässiga
förbindelserna mellan Köparen och Säljaren. Alla avtalsförbindelser regleras
av tjeckisk lag. Om avtalspartnern är en konsument, ska alla avtalsmässiga
förbindelser som inte är reglerade här regleras av den tjeckiska civillagen
(Akt nr 89/2012 förf.saml) och konsumentlagen (Akt nr. 634/1992 förf.saml). Om
avtalspartnern är en affärsverksamhet, ska alla avtalsmässiga förbindelser
som inte är reglerade här regleras av den tjeckiska handelslagen (Akt nr.
513/1991 förf.saml), senaste versionen.
Säljaren förbehåller
sig rätten att annullera beställningar på över 10 varor och återbetala
köparen.
Ägande
Alla produkter och tjänster tillhandahålls av
huvudoperatören för Alensa-nätverket. Våra logistikcenter är baserade i
Tjeckien. Vår webbplats Alensa drivs av Alensa s.r.o., registrerad på
följande adress:
ALENSA, s.r.o.
Českomoravská 2408/1a
190 00 Prag 9
VAT-nummer: CZ27179681
Beställningar
Avtalet för köpet är ingånget i och med att
Köparen bekräftar sin beställning i beställningsformuläret, tillgängligt
på nätet. En beställning kan även bekräftas över telefon. Om Köparen inte
explicit nämner i fältet ”Meddelande till säljare” att hen begär tryckt
bevis på beställningen och en bipacksedel, godkänner hen att dessa enbart
tillhandahålles i digital form. Genom att lägga en beställning på Alensa.se,
bekräftar Köparen att hen har läst och godkänner köp- och
användarvillkoren. Köparen har möjlighet att särskilja leveransadressen
från fakturaadressen, och om nödvändigt addera ett meddelande till
beställningsformuläret. Hänvisade uppgifter är senare automatiskt
inkluderade i skattsedeln.
Betalning och
priser
Presentkortet (nedan kallat "kupong") som utfärdas av säljaren
är värt det belopp som anges på kupongen. Kupongen är i elektronisk form i
PDF-format, som köparen får via e-post efter att betalningen har krediterats
säljarens konto. Varje Kupong har en unik kod, är tidsbegränsad och kan
endast lösas in i Alensa.se e-butiken. Kupongen kan inte bytas ut mot pengar.
En oanvänd Kupong kan inte bytas ut mot en annan kupong eller kompenseras på
något annat sätt. Om en beställning som betalats med Kupongen avbryts,
hävdas eller hävs från köpeavtalet återbetalas det belopp i form av en
kreditering på kundkontot för den köpare som löst in Kupongen.
Varning:
Kupongen kan endast betalas med kontantlösa transaktioner.
Kupongen kan inte betalas med kontant betalning vid leverans eller med
kundkredit.
Du kan välja mellan följande betalningsmetoder i vår
webbutik:
• Kreditkort: Visa, Visa Electron, Mastercard eller Maestro
• PayPal: Kreditkort eller PayPal-konto
• Betalning med
presentkort
Med Klarna Checkout kan du handla enklare, mer flexibelt
och säkert på nätet. Utan krångel och utan lösenord identifierar vi dig i
tjänsten varefter du kan välja det betalsätt som passar dig bäst.
Du
kan betala med Klarna faktura, Klarna konto, kort eller med direkt bank. Då du
lämnar information i kassan godkänner du Klarnas villkor som du hittar i
kassan. Ifall du har frågor gällande betalning ber vi dig direkt vara i
kontakt med Klarnas
kundtjänst .
Betalning med presentkort
Betalning med presentkort är endast
möjlig med ett presentkort som köpts i Alensa.se e-shop. Varje kupong har en
unik kod och är tidsbegränsad. När köparen väljer att betala med
presentkort måste han/hon ange den unika koden från presentkortet i fältet
"Rabattkod" i "Varukorg" när han/hon lägger sin beställning. Kupongen kan
endast lösas in för ett engångsköp, till sitt fulla belopp. Om värdet av
köpet överstiger värdet av kupongen betalar köparen endast skillnaden.
Betalning av mellanskillnaden följer villkoren för transaktionen, se
Betalningsalternativ. Kupongen kan användas för att betala för alla varor
eller tjänster som erbjuds av e-butiken.
Om en försändelse som
betalats med Voucher inte accepteras, returneras försändelsen till säljaren.
Säljaren annullerar köparens beställning och köpesumman återbetalas. I
detta fall återförs beloppet för Voucher till Köparens kundkonto i form av
en kredit. Om köpet har betalats med en Voucher och pengar (tilläggsbelopp)
kan köparen bestämma i vilken form han eller hon vill återlämna
tilläggsbeloppet (till köparens bankkonto eller också som en kreditering på
kundkontot).
Priser på Alensa
Alla priser, produkter och frakt,
exponerade i webbutiken är inklusive moms. Alla bonusar eller rabatter är
giltiga, så länge de visas på Alensa.se webbsida.
Alla priser
för varor och leverans som visas i nätbutiken inkluderar moms. Eventuella
kampanjer och rabatter gäller så länge de står på Alensas webbplats.
Säljaren förbehåller sig rätten att korrigera priset på produkterna innan
de skickas om det visar sig att produkterna har erbjudits till ett felaktigt
pris. I detta fall måste kunden informeras om det korrekta priset och godkänna
prisjusteringen. I annat fall kommer köpeavtalet inte att ingås och
beställningen kommer att annulleras av säljaren.
Om du upplever
svårigheter med genomförandet av betalningen eller har frågor gällande
produktpriserna, är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@alensa.se.
Fraktkostnader
Notera:
- Leveranspriset inkluderar
moms
- Varje pris är slutligt, oavsett vilken betalningsmetod, och
inkluderar packning och frakt
- Fraktkostnader är INTE beroende av
beställningens totala storlek och vikt
- Gratis leveranserbjudanden
gäller för standardleveransalternativ (PostNord)
- Beställningar
skickas endast efter betalningen har gjorts
Tilläggstjänst:
sändningsförsäkring
För en extra avgift har du möjlighet att
försäkra ditt paket. Denna försäkring täcker paket i händelse av att de
försvinner eller skadas under transporten. Detta innebär att så snart vi
bekräftar att ditt paket är förlorat eller skadas på något sätt, skickar
vi omedelbart ett nytt paket som innehåller samma varor, utan att först
behöva inleda den reklamations process som beskrivs nedan. Om din beställning
innehåller specialtillverkade varor som slipade glasögon eller unika
linskombinationer, kom ihåg att det tar ytterligare tid att förbereda dem.
Lägga till produkter till beställning
Notera
att med tanke på den stora volymen beställningar som behandlas av vårt lager,
kan vi inte garantera möjligheten att slå samman eller ändra slutliga
beställningar. Om du vill slå samman mer än en order eller lägga till eller
ändra en slutförd beställning, vänligen kontakta vår kundtjänst omgående
och vi kommer att bedöma möjligheten för varje beställning individuellt.
Detta är endast möjligt under kundtjänstens öppettider (8:00 till 16:00).
Din order anses vara fullständig vid betalningstillfället. Om du vill lägga
till något måste du göra en ny order då tilläggsleveransavgiften gäller.
Leveranstider
Fraktmetod | Beräknad leveranstid |
DHL | 1–2 vardagar efter beställningen har skickats |
PostNord | 2–4 vardagar efter beställningen har
skickats |
Notes:
- Om din beställning
placerades före 12:00 kommer den att skickas den dag du placerade den
-
Om din beställning placerades efter klockan 12:00 kommer den att skickas
följande arbetsdag
- Du får ett spårnummer / länk så att du kan
följa leveransen online
- Beställningarna varken bearbetas eller
skickas under helgarna
- Beräknade leveranstider gäller från det att
ett paket skickas och inte från det ögonblick som en beställning görs
Leveranstider för ej lagerförda
produkter
Tack vare vårt stora lager kan vi skicka 97% av alla mottagna
beställningar omedelbart. Leveranstiderna för speciella kontaktlinser, som
inte ingår i vår standardlager¬föring, beror på fraktvillkoren från
våra underleverantörer.
När du väljer och beställer linser kommer
vi visa dig ”den beräknade avsändan” vilken idikerar det datumet dessa
linser med dina parametrar kommer skickas till er. Detta datumet kan variera
beroende på dina parametrar för linserna.
I samband med att beställningen läggs, berättar en
indikator för kunden om den förväntade leveranstiden för valda parametrar.
Uppmärksamma att den allmänna ”finns i lager” markeringen, indikerar att
produkten är allmänt tillgänglig från vårt eget lager. Det innebär inte
nödvändigtvis att just din kombination av produkter kommer finnas i lager.
Utgå alltid från de uppskattade leveranstiderna som anges i rullgardinsmenyn
beträffande din specifika beställning. Alla förväntade förseningar av en
leverans kommer meddelas i bekräftelsen skickad per e-post. Kunden kommer
uppmärksammas på om enbart delar av beställningen finns i lager vid
tidpunkten av beställningen.
Beställningar som innehåller både
icke-lagerhållna linser och lagerhållna linser
När du har valt de
rätta parametrarna för var och en av dina önskade produkter och innan du
slutför och betalar beställningen, var vänlig och dubbelkolla varje beräknad
avsändan för varje enskild produkt i din varukorg.
Det kan förekomma
situationer då en tillverkare har några svårigheter med produktion och
leveransen från vårt lager inte kan garanteras fullt ut. Leveranstiden beror
alltid direkt på våra leverantörers villkor och kan ta flera veckor. Ej
lagerhållna kontaktlinser i beställningen är vanligtvis linser med mycket
ovanliga dioptriska parametrar etc. som vi inte fysiskt har i lager.
Leveranstiderna är indikativa och baseras på den kortaste väntetiden. Detta
anger det förväntade datumet för avsändning av produkterna från vårt lager
och är en del av tabellen där köparen anger de dioptriska parametrarna.
Förhandsgranskning av avsändningsdatum:
Genom att bekräfta och slutföra betalningen för
beställningen, accepterar kunden att hela beställningen kommer att sändas
först efter att alla produkter finns i lager. Sändning av lagerhållna
produkter före avsändning av icke-lagerhållna produkter kommer endast att
tillåtas under särskilda omständigheter. Om så önskas kan kunden betala en
extra leveransavgift (lika med vanliga leveranskostnader).
Problem med
leverans
DHL Express kräver en signatur vid leverans. Se till att
någon kommer att vara närvarande vid din leveransadress under leveranstiderna
måndag till fredag.
Vi ansvarar inte för förseningar av
leveransen orsakade av våra logistikpartners. För att garantera den smidigaste
möjliga frakten, rekommenderar vi att du uppger din fullständiga adress
(gatunamn, gatunummer, postadress och postnummer), samt ett telefonnummer som
våra logistiska samarbetspartners kan nå dig på vid behov. Vi kommer att
spåra och vidta åtgärder om något problem skulle uppstå med din
försändelse. När beställningen väl har skickats iväg, kommer du få
tillgång till ett spårningsnummer som gör att du kan följa försändelsen
över nätet. Tveka inte att kontakta oss om du märker av något problem med
paketspårningen. Vår kundtjänst kommer försöka lösa dina problem så
snabbt och smidigt som möjligt.
Om ett paket inte kan levereras av
någon anledning kan det hållas i ett lokalt postkontor för logistikcenter
för återleverans eller upphämtning. Om paketet inte upphämtas kan paketet
återlämnas till oss eller förstöras. Därför är det köparens ansvar att
säkerställa att paketet kommer att tas emot vid den angivna adressen och att
kommunicera med leveransbolaget direkt med eventuella förfrågningar när
paketet är i transit eller lagrats. Förstörda paket kommer inte att ersättas
eller återbetalas.
Reklameringsprocess
Om ett paket har
bekräftats att ha tappats, saknas eller levereras felaktigt, kommer vi att
inleda en reklamering med vår leveranspartner. För att kunna inleda
reklameringen krävs två bekräftelser: 1.) En undertecknad förklaring från
kunden om att paketet inte mottogs, som skickas till oss inom 20 dagar efter den
påstådda leveransen. 2.) Verifikation från leveransbolaget om att paketet har
borttappats.
När reklameringsprocessen pågår, kommer vi snabbt att
ge dig en återbetalning eller skicka en ny order. Vi kan inte behandla
återbetalningar eller skicka nya paket medan ett aktuellt paket är i frakt och
tills det officiellt konstaterats borttappat av kuriren. Var medveten om att
varje leveransföretag följer ett annat protokoll och kan kräva en period på
upp till 21 dagar för att undersöka och verifiera förlorade eller felaktiga
paket. Men om du har köpt vår paketförsäkring kan vi omedelbart skicka ett
nytt paket utan att du behöver vänta på skadeprotokollet.
Skadad
förpackning
Kontaktlinser och tillbehör levereras i stadiga
förpackningar i storlek som är anpassad efter innehåll, för att du ska kunna
känna dig trygg med att du får dina produkter levererade i ett utmärkt skick.
Men, i händelse av att paketet är skadat, TA INTE EMOT PAKETET från
sändebudet och ange orsaken i leveranspro¬tokollet, t.ex. ”Betydande skada
på förpackningen”, ”Vattenskada” mm. Kontakta oss omgående, så att vi
snabbt kan ge dig svar angående ditt problem och sända iväg en ny leverans
till dig.
Garanti och retur
Garantin på 24 månader påbörjas
i och med att Köparen mottar varorna. Om den köpta produktens förpackning
eller medföljande bipacksedel anger ett förfallodatum i enlighet med
särskilda bestämmelser, gäller garantin till och med förfallodatum.
Vanligtvis erbjuder vi kontaktlinser med längre hållbarhet än 24 månader.
Alla våra produkters bäst-föredatum är tillgängliga i webbutiken. Om du har
några frågor eller funderingar kring bäst-föredatumen är du alltid
välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@alensa.se.
Reklamera en beställning som betalats med ett
presentkort
Om en beställning som betalats med en presentkupong
reklameras, återbetalas det belopp som betalats med kupongen i form av en
kreditering på kundkontot för den köpare som använde kupongen. Om köpet har
betalats med en kupong och pengar (tilläggsbetalning) kan köparen bestämma
hur han eller hon vill att tilläggsbetalningen ska återbetalas (till köparens
bankkonto eller också i form av en kreditering av kundkontot).
Returer
måste uppfylla samtliga följande villkor:
- Linsförpackningen/arna måste vara oöppnade, oskadade och i
återförsäljande tillstånd *
- Det får inte ha gått mer än ett år
ifrån det att produkterna köptes ifrån Alensa.se.
- Hela varan måste
returneras utan att några komponenter saknas.
- Returnering av glasögon
och solglasögon anges nedan.
- Vår kundtjänst måste alltid kontaktas
innan retur görs.
- Produkter som returneras under den
annulleringsperioden (inom 30 dagar efter mottagandet) återbetalas till
fullo.
- Returer av oöppnade varor som gjorts efter att den 30-dagars
annulleringsperioden har löpt ut kommer att bedömas beroende på produktens
garanti och utgångsdatum (som tidigare nämnts måste produkten vara i
säljbart skick). Produkterna måste dock returneras till Alensa.se inte senare
än 365 dagar från det ursprungliga köpdatumet.
- Ifall Alensa har
gjort ett fel och skickat fel produkter måste du rapportera detta till
kundtjänst inom 30 dagar från mottagandet av varorna.
* I
enlighet med EU: s bestämmelser om hälsa och säkerhet
Returpolicyn
gäller:
- Returer gjorda inom den annulleringsperioden (30
dagar).
- Retur av oöppnade, oanvända, oskadade varor inom
garantin
- Felaktigt levererade produkter (rapporteras inom 30 dagar
från mottagandet)
- TopVue nöjdhetsgarantin (endast möjligt inom 60
dagar efter mottagandet)
- Produkter som ska skickas för en
kvalitetskontroll
Klagomål och retur
Om du önskar att
returnera en skadad eller felaktig produkt, rekommenderar vi att du placerar den
i en stadig låda och sänder den som rekommenderad försändelse, för att
undvika skador under transporten. Se till att du får/tar ett
spårningsnummer/kvitto/foto på returen som ett bevis på att du returnerar
paketet! Vår kundservice kommer fråga dig om detta ifall du kan misstänker
att något har gått fel med din retur. Om du vill returnera öppnade eller
använda kontaktlinser, ska du förhindra att de torkar ut under transporten. Vi
rekommenderar att du lägger linserna i en linsbehållare med linsvätska och
försluter den väl. Eftersom varje situation med en retur är unik, råder vi
dig att alltid kontakta vår kundtjänst på info@alensa.se för vidare
detaljer runt just din retur (hur många kontaktlinser kommer returneras, är
förpackningen oöppnad eller ej, inkluderas förpackningen i returen,
förpackningens LOT-nummer mm). Produkterna du önskar returnera skall
åtföljas av ett reklamationsbrev som beskriver felet med produkten och dina
krav (dvs. återbetalning, ny produkt). Köparen står för fraktkostnaden av de
returnerade produkterna.
Returer av solglasögon och
glasögon:
Våra glasögon och solglasögon kommer med två års
garanti. Om du annars vill returnera glasögon eller solglasögon kan detta
endast göras inom den 30-dagars ångerfristen. Varorna får inte vara använda
eller skadade. Originalförpackningen får inte vara förstörd. Om du vill
returnera eller byta solglasögon eller bågar, kräver vi att du returnerar
hela produkten, inklusive fodralet, ytterlådan, allt inuti lådan, eventuella
rengöringsdukar och eventuella identifierande klistermärken eller taggar. Med
andra ord måste produkten vara i exakt samma skick som vid mottagandet.
Produkten anses vara ofullständig utan någon av dessa föremål. Vid
eventuella saknade eller skadade föremål är det inte möjligt att returnera
eller byta ut. Tack för din förståelse och överensstämmelse.
Glasögonsglas tillverkas utifrån specifika, individuella krav och är därför
inte berättigade till återbetalning. Endast bågarna kvalificerar sig för
eventuellt återbetalning. Detta villkor gäller från det ögonblick
glasögonen tillverkas, även om de inte har skickats än.
Köparen
bekräftar också att vid köp av en separat glasögonbåge är säljaren inte
ansvarig för skador på glasögonbågen som orsakats av att linserna slipats
på ett oprofessionellt sätt av tredje part.
Felaktiga/trasiga
linser
Om du har klagomål angående kvaliteten på dina kontaktlinser
(röda ögon, suddig syn, obekväma, torrhet, irriterande, trasiga), kan du
skicka tillbaka linserna till vår returadress, och vi skicka in linserna till
tillverkaren för en kvalitetsundersökning av linserna. Observera att denna
process kan ta upp till en månad eftersom vi väntar på slutresultatet från
producenten. Vissa linser kan behöva skickas utomlands för analys, vilket
också kan påverka längden på denna process, men alla typer av krav kommer
att hanteras inom 30 dagar. När ett tillverkningsfel är bekräftat, skickar vi
nya linser till dig med samma parameterinställningar, utan extra kostnad.
Dock, i händelse att det inte är ett produceringsfel, kan vi tyvärr inte
ersätta dig för linserna eller skicka dig ett nytt par.
Observera att när du gör en reklamations på eventuella felaktiga linser,
kommer du att bli ombedd att ge ett giltigt recept. Även om det inte finns
något behov att presentera ditt recept när du köper linser online, måste du
alltid ha ett giltigt recept som inte är äldre än ett år gammalt. När en
kvalitetskontroll utförs krävs detta recept för att verifiera om dioptrarna i
linserna du har köpt matchar ditt faktiska recept eller inte.
Om ett
fel uppstår inom 6 månader från då att du fått kvittot och det har blivit
identifierat som ett genuint fel ska produkten anses som bristfällig vid
leverans. Köparen är då berättigad att utöva sin rätt att hävda felet
inom 24 månader av kvittot.
Missnöje på grund av att ha fått fel
parametrar
Kontakta alltid kundservice, omedelbart, om du ser att du har
fått fel parametrar, innan du öppnar några av dina förpackningar. Om vi har
skickat fel felaktiga parametrar på grund av ett internt fel, kommer du att bli
återbetalad eller få nya linser skickade till dig, utan extra kostnad. Om du,
kunden, har gjort ett misstag under beställningsprocessen och de linser som
du beställt inte matchar dina föreskrivna parametrar, kan Alensa bara ersätta
eller återbetala dem om de är oöppnade, oanvända och oskadade. Du måste ha
en officiellt recept som inte är äldre än 1 år. Vänligen var uppmärksam
när du beställer för att inte mata in fel värden. Vid tvist har Alensa rätt
att begära ditt recept och verifiera det med din faktiska beställning.
Klagomål om att ha mottagit fel produkt eller uppenbara fel kan endast
göras inom 30 dagar efter leveransdatum för den produkten . Klagomål som
görs senare än 30 dagar efter att ha mottagit produkten kommer inte längre
att accepteras. Vi rekommenderar att du alltid kontrollera din produkt
omedelbart efter mottagandet och kontaktar oss så snart som möjligt om ett
misstag har gjorts.
Missnöje med kontaktlinser av ett nytt
märke
Att byta till ett nytt kontaktlinsmärke, även på
rekommendation av en ögonspecialist, medför alltid en risk att det nya märket
inte passar användaren. Säljaren är inte ansvarig för eventuella medicinska
komplikationer eller obehag vid användande av denna typ av linser. Vi
rekommenderar dig att alltid rådfråga din optiker eller ögonläkare innan du
provar nya linser. Varje användare har en unik upplevelse, som kan skilja sig
markant sinsemellan för samma typ av linser. Vi kan enbart byta dessa linser
vid oöppnad och hel förpackning.
Missnöje med effekten av
färgade linser
Den slutliga effekten av färgade linser är en
subjektiv upplevelse som kan variera på grund av flera orsaker och
förhållanden. För det första kommer effekten att påverkas av ditt ögas
pigment. För det andra kan det bli påverkat av externa faktorer, så som
ljusförhållanden, smink och klädval. Vidare kan typen av färgad lins
(förstärkande eller helfärgade) ge varierande resultat i att täcka din
naturliga ögonfärg. Eftersom det är omöjligt att förutsäga resultatet för
varje individ, kan vi ej ge återköp på färgade kontaktlinser om du är
missnöjd med resultatet.
Klagomål om solglasögon, bågar och
glasögon
Solglasögon, bågar och glasögon levereras i optimalt skick
och har noggrant kontrollerats av kvalitet före utsändning. I det sällsynta
fallet att någon av dessa skulle ha kommit till skada eller ha uppenbara
brister, kontakta vår kundservice så kommer vi att granska ärendet för att
hjälpa dig. Klagomål av skador orsakade av felaktig användning, felaktig
skötsel eller av normalt slitage och användning är inte berättigade till
ersättning. Ytterligare rabatter eller ersättning kan inte ges för skador
orsakade av kunden själv.
Skicka tillbaka annonserade glasögon i det
ursprungliga fodralet inklusive rengöringsduken.
Klagomål om vår
webbplats och dess innehåll
Foton på hemsidan är menade att
illustrera en riktig version av produkter som erbjuds, men är inte foton av
exakt den produkt kunden kommer att motta. Produktbilder som visar
artikelnummer, utgångsdatum etc. kan komma, vid beställning, att ha olika
nummer unika för din version av produkten. Vissa av våra produkter tillverkas
också i flera anläggningar på olika platser, alla ägda av samma,
ursprungliga tillverkare. Ett produktfoto kan visa en platsskillnad från den
produkt du får. Dessa typer av platsberoende/tidsberoende unika
identifikationsskillnader betyder inte att den produkt du har fått på något
sätt inte är vad den ska vara. Reklamationer som baseras på dessa typer av
logiska, självklara tryckskillnader mellan webbsidor och mottagna produkter
kommer inte att accepteras.
Returadress
Alensa.se (Regus Beskow)
Östermalmstorg 1
Stockholm, 114 42
Frånträda avtalet
Frånträdande
av köpeavtalet Alla har rätt att frånträda avtalet inom 30 dagar
efter mottagande av varorna. I händelse av frånträdande från kontraktet,
måste Köparen iaktta följande villkor:
Returnerade varor skall
vara oanvända och i originalförpackning
Varorna får inte vara
använda eller skadade. Originalförpackningen måste vara obruten. Om kunden
öppnar originalförpackningen kan produkten inte användas längre, i och med
hälso- och säkerhets relegationer. Produkten är inte längre i salufört
skick och är inte möjlig att returnera.
Erforderlig
dokumentation
Bifoga inköpskvittot som vi utfärdade, dess kopia eller
ditt ordernummer. Glöm inte att inkludera ditt bankkontonummer.
Varorna måste returneras i sitt originalskick
Vi
rekommenderar att returnera varorna i en stadig kartong, istället för ett
kuvert (även om det är ett vadderat kuvert). Om leveransen blir skadad under
frakten, är vi inte skyldiga att ta emot försändelsen. I händelse av
frånträdelse från avtalet, om Köparen iakttar villkoren ovan, ska han eller
hon få ett fullständigt återköp, inklusive den ursprungliga fraktkostnaden.
Köparen behöver enbart stå för kostnaderna kopplade till att returnera
varorna. Återköpet blir krediterat till kundens konto inom 2-10 dagar efter
mottagande av varorna i salufört skick.
Om en beställning som
betalats med en kupong hävs från köpeavtalet, återbetalas det belopp som
betalats med kupongen i form av en kreditering på kundkontot för den köpare
som använde kupongen. Om köpet har betalats med en kupong och pengar
(tilläggsbelopp) kan köparen bestämma i vilken form han eller hon vill att
tilläggsbeloppet ska återbetalas (till köparens bankkonto eller också i form
av en kreditering på kundkontot).
Alternativ tvistlösning (ADR) &
Tvistlösning online (ODR)
Konsumenten har rätt att kräva korrigering
av sin tvistlösning om de inte är nöjda med det sätt tvisten har blivit
löst på eller om de hävdar att säljaren har kränkt deras rättigheter som
konsumenter. De kan kontakta säljaren via e-post: info@alensa.se. Om säljaren
vägrar att genomföra rättelse, eller inte svarar under en period på 30 dagar
från det datum att förfrågan skickades, har konsumenten rätt att lämna in
ett klagomål till en nämnd för Alternativt tvistlösning (ADR), juridiskt
bundna av den svenska lagen (SFS 2015:671). Klagomål lämnas in till Allmänna
reklamationsnämnden (ARN) i enlighet med svensk lagstiftning 4§ (2015:671).
Klagomålet kan lämnas in digitalt till ARN genom nämndens hemsida - http://www.arn.se/
Konsumenten kan
även lämna in sina klagomål digitalt via European Online Dispute Resolution
(ODR plattform) - http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Definitionen av "konsument" som avses i Alternativ tvistlösning,
omfattar fysiska personer som agerar utanför den egna närings- eller
yrkesverksamheten. Om avtalet ingås för ändamål delvis inom och delvis
utanför (avtal med dubbla syften) personens näringsverksamhet, och
näringsverksamhetens syfte inte dominerar leveransens övergripande
innehåll, bör den personen också anses vara en konsument. Alternativ
tvistlösning skall tillämpas på förfaranden för utomrättslig lösning av
tvister som rör avtalsförpliktelser som härrör från köpe- eller
tjänstekontrakt mellan en näringsidkare och en konsument. Alternativ
tvistlösning skall endast tillämpas på köpeavtal avlagda på distans.
Alternativ tvistlösning skall inte gälla för tvister där värdet av fordran
inte överstiger €20. Nämnden för Alternativ tvistlösning kan begära en
nominell avgift av konsumenten för inlämnande av klagomål, som inte får
överstiga €5 inkl. moms.
Person policy
Skyddet och
behandlingen av personuppgifter regleras av följande privacy policy .
Regler för rabatter
Värvningsrabatten (dealer code) är inte
längre aktiv eftersom det har avslutats den 31.12.2018. Alla bonusar som fåtts
med programvillkoren kommer hållas kvar tills de har spenderats.
För
att förhindra missbruk kan endast en kampanjkod aktiveras vid en viss tidpunkt.
För att kontrollera vilken kod du har aktiverat eller att ersätta en aktiv kod
med en annan kampanjkod går du bara till fältet "Kampanjkod" i din varukorg.
Redan rabatterade artiklar är inte berättigade till ytterligare
rabatter. En rabatterad produkt kan identifieras via ett sträck över priset
och/eller ett grått nummer, ersatt av ett reducerat pris. Det är inte möjligt
att tillämpa kampanjkoder eller ytterligare rabatter på den här typen av
produkter.
Giltigt recept krävs
I och med att du klickar i att du har
läst och förstått våra allmänna köp- och användarvillkor, bekräftar du
att du besitter ett giltigt recept för linserna du beställer. Härmed
bekräftar du att informationen som du tillhandahåller är giltig och stämmer
med vad din ögonspecialist har ordinerat till dig. Du bekräftar även att ditt
recept inte är äldre än 12 månader, som det krävs av svensk lag. Du,
kunden, samtycker även till att vi, om nödvändigt, kontaktar din
ögonspecialist för att bekräfta informationen i ditt recept. Du förstår att
det är ditt ansvar att gå på regelbundna synundersökningar och inneha ett
uppdaterat och giltigt recept. Alensa.se har inget ansvar för konsekvenserna
som kan orsakas från att du frångår ditt recept.