Klagomål och returer

Skicka in en begäran om klagomål
Om du har några problem med de varor du har köpt kan du logga in på ditt kundkonto och skicka in en ny begäran om reklamation under fliken "Klagomål och returer" genom att klicka på knappen Klagomål/Retur för den önskade varan.
Lämna in ett nytt klagmålPacka varorna på rätt sätt
Vi kräver att du returnerar hela produkten utan saknade komponenter. För glasögon innebär detta att du ska inkludera fodralet, den yttre lådan, alla föremål som fanns i lådan, eventuella rengöringsdukar samt identifierande klistermärken eller etiketter. Packa de felaktiga varorna i en styv låda och skicka dem via ett rekommenderat postombud för att förhindra skador under transporten. För linser: placera dem i ett fodral med linsvätska och stäng det ordentligt för att förhindra att linserna torkar ut. Du måste skicka både linserna och ALLA förpackningar, inklusive originalförpackningen och eventuella oöppnade blisterförpackningar.
Bifoga en kopia av inköpsbeviset.
Vänligen bifoga en kopia av din faktura i ditt paket. Detta hjälper oss att
behandla din begäran snabbare.
Om du inte använde vårt onlineformulär
för att lämna in ditt klagomål ska din retur åtföljas av ett brev med
dina kontaktuppgifter och ditt ordernummer samt en beskrivning av felet på
produkten.
Skicka oss varorna
a) GRATIS frakt
När du har skickat in ett nytt klagomål via vårt onlineformulär
kommer vår kundtjänst att kontakta dig inom 24 timmar (arbetsdagar). De kommer
att förse dig med en returetikett och detaljerade instruktioner om hur du
skickar tillbaka paketet till oss.
b) Andra
transportmetoder
Skicka paketet till adressen:
Milena Klimova EXPANDECO - Alensa.se
Svedviksvägen 48
149
43 Nynäshamn, SE
Se till att du får ett kvitto på din retur
och/eller ett bevis på att du returnerat paketet. Om ditt klagomål visar sig
vara giltigt kan vi ersätta dig för fraktkostnaderna. Kunden bär ansvaret
för de fraktkostnader som är förknippade med returnering av produkter under
den lagstadgade ångerfristen.
Vänta på att ditt klagomål ska behandlas
Vår reklamationsavdelning behöver tid för att behandla ditt klagomål. Du kan enkelt kontrollera statusen och utvecklingen av ditt klagomål här.
Övervaka klagomålens statusKommunikation angående ditt klagomål
Du kommer att få information om eventuella ändringar eller uppdateringar av ditt klagomål via din e-postadress.
Observera att returförfarandet tar något längre tid när du returnerar solglasögon och slipade glasögon. Detta beror på att äktheten och skicket på returnerade solglasögon först måste undersökas noggrant och verifieras av vår huvudlageravdelning.
Information om klagomål
Om du lämnar in ett klagomål om
skräddarsydda glasögon på recept, vänligen kontakta vår kundtjänst så att
vi kan granska ärendet. Vi ska göra vårt bästa för att hjälpa dig.
Vid reklamation av andra typer av glasögon (solglasögon, sportglasögon,
datorglasögon, bågar med utställningslinser etc.) kräver vi att du
returnerar alla medföljande tillbehör också (dukar, solclips, fodral etc.).
För TopVue och Gelone kontaktlinser kan du dra nytta av vår
nöjdhetsgaranti.
Information om återlämnande av varor
Om du vill returnera glasögon med specialgjorda receptbelagda
glas kan du endast göra det inom den lagstadgade 14-dagars ångerfristen.
Receptbelagda glas tillverkas baserat på specifika individuella krav och är
därför inte berättigade till returer. Endast bågarna berättigar till en
eventuell återbetalning.
Om du vill ångra köpet av
receptbelagda glasögon, vänligen kontakta oss på +46 812 40 06 18.
Vi kommer att göra allt i vår makt för att tillgodose din begäran.
När du returnerar glasögon (solglasögon, sportglasögon, receptbelagda
glasögon osv.) kräver vi att du skickar oss alla medföljande tillbehör
också ( dukar, solclips, fodral osv.).
All nödvändig information finns i våra allmäna köp- och användarvillkor i avsnitten: