Klagomål och returer

Skicka in en begäran om klagomål

Om du har några problem med de varor du har köpt kan du logga in på ditt kundkonto och skicka in en ny begäran om reklamation under fliken "Klagomål och returer" genom att klicka på knappen Klagomål/Retur för den önskade varan.

Lämna in ett nytt klagmål

Packa varorna på rätt sätt

Vi kräver att du returnerar hela produkten utan saknade komponenter. För glasögon innebär detta att du ska inkludera fodralet, den yttre lådan, alla föremål som fanns i lådan, eventuella rengöringsdukar samt identifierande klistermärken eller etiketter. Packa de felaktiga varorna i en styv låda och skicka dem via ett rekommenderat postombud för att förhindra skador under transporten. För linser: placera dem i ett fodral med linsvätska och stäng det ordentligt för att förhindra att linserna torkar ut. Du måste skicka både linserna och ALLA förpackningar, inklusive originalförpac­kningen och eventuella oöppnade blisterförpac­kningar.

Bifoga en kopia av inköpsbeviset.

Vänligen bifoga en kopia av din faktura i ditt paket. Detta hjälper oss att behandla din begäran snabbare.
Om du inte använde vårt onlineformulär för att lämna in ditt klagomål ska din retur åtföljas av ett brev med dina kontaktuppgifter och ditt ordernummer samt en beskrivning av felet på produkten.

Skicka oss varorna

a) GRATIS frakt
När du har skickat in ett nytt klagomål via vårt onlineformulär kommer vår kundtjänst att kontakta dig inom 24 timmar (arbetsdagar). De kommer att förse dig med en returetikett och detaljerade instruktioner om hur du skickar tillbaka paketet till oss.

b) Andra transportmetoder
Skicka paketet till adressen:

Milena Klimova EXPANDECO - Alensa.se
Svedviksvägen 48
149 43 Nynäshamn, SE

Se till att du får ett kvitto på din retur och/eller ett bevis på att du returnerat paketet. Om ditt klagomål visar sig vara giltigt kan vi ersätta dig för fraktkostnaderna. Kunden bär ansvaret för de fraktkostnader som är förknippade med returnering av produkter under den lagstadgade ångerfristen.

Vänta på att ditt klagomål ska behandlas

Vår reklamationsav­delning behöver tid för att behandla ditt klagomål. Du kan enkelt kontrollera statusen och utvecklingen av ditt klagomål här.

Övervaka klagomålens status

Kommunikation angående ditt klagomål

Du kommer att få information om eventuella ändringar eller uppdateringar av ditt klagomål via din e-postadress.

Observera att returförfarandet tar något längre tid när du returnerar solglasögon och slipade glasögon. Detta beror på att äktheten och skicket på returnerade solglasögon först måste undersökas noggrant och verifieras av vår huvudlageravdel­ning.

Information om klagomål

Om du lämnar in ett klagomål om skräddarsydda glasögon på recept, vänligen kontakta vår kundtjänst så att vi kan granska ärendet. Vi ska göra vårt bästa för att hjälpa dig.
Vid reklamation av andra typer av glasögon (solglasögon, sportglasögon, datorglasögon, bågar med utställningslinser etc.) kräver vi att du returnerar alla medföljande tillbehör också (dukar, solclips, fodral etc.).

För TopVue och Gelone kontaktlinser kan du dra nytta av vår nöjdhetsgaranti.


Information om återlämnande av varor

Om du vill returnera glasögon med specialgjorda receptbelagda glas kan du endast göra det inom den lagstadgade 14-dagars ångerfristen. Receptbelagda glas tillverkas baserat på specifika individuella krav och är därför inte berättigade till returer. Endast bågarna berättigar till en eventuell återbetalning.
Om du vill ångra köpet av receptbelagda glasögon, vänligen kontakta oss på +46 812 40 06 18. Vi kommer att göra allt i vår makt för att tillgodose din begäran.
När du returnerar glasögon (solglasögon, sportglasögon, receptbelagda glasögon osv.) kräver vi att du skickar oss alla medföljande tillbehör också ( dukar, solclips, fodral osv.).

All nödvändig information finns i våra allmäna köp- och användarvillkor i avsnitten: